Filmul Whatever Works – merge si merita vazut

| 21 mai

Il ador pe Woody Allen. Si orice film al lui este un must-see pentru mine. Whatever Works se inscrie cu succes in seria comediilor negre demi-realiste despre relatiile regizorului si pot spune cu mana pe inima ca, desi nu este unul dintre cele mai reusite filme ale sale, este fara indoiala unul care merita vazut. Povestea din Whatever Works este centrata in jurul ideei ca viata noastra este arbitrara, nu se desfasoara conform unui fir logic si rational, iar calea catre fericire este aceea de a accepta ceea ce primim de la viata si de a nu ne dori mai mult, intrucat orice pana la urma poate sa mearga.

All I know is that nothing moves faster than the speed of light, so you may as well relax

Personajul principal al Whatever Works este Boris (interpretat de Larry David), un sexagenar ipohondru si cinic, deosebit de inteligent, autoproclamat geniu si care in trecut a fost aproape de a castiga un premiu Nobel pentru mecanica cuantica. Boris a trecut recent printr-o serie de esecuri pe toate planurile vietii sale. Esecul carierei sale a fost urmat la foarte scurt timp de esecul casatoriei sale si, in mod total neasteptat, de un esec al tentativei sale de sinucidere. Acum, ramas doar cu un apartament gol si cu cativa prieteni inca loiali, Boris isi ocupa timpul predand sah copiilor si predicand in legatura cu caracterul aleatoriu al vietii si a lipsei sale de importanta.

Lucrurile iau insa o intorsatura neasteptata pentru Boris atunci cand in viata sa apare Melody St. Ann Celestine (interpretata de Evan Rachel Wood), o tanara din Mississippi fugita de acasa, pe care el decide sa o adaposteasca in apartament. Incetul cu incetul intre cei 2 se infiripa o prietenie complet neasteptata, Melody preluand incet-incet teoriile de viata ale lui Boris si incepand sa isi petreaca tot timpul cu acesta. Iar cum motto-ul in dragoste al lui Boris este “whatever works” cei 2 decid sa isi uneasca destinele, casatorindu-se. Si acest aranjament, complet lipsit de ratiune la o prima vedere, pare a merge intr-adevar pentru o scurta perioada, pana atunci cand in viata cuplului ciudat apar si mama si talat divortati ai lui Melody.

This is not the feel good movie of the year. So if you’re one of those idiots who needs to feel good, go get yourself a foot massage

Whatever Works este o comedie neagra, bazata pe un amestec de umor negru marca Woody Allen cu un umor Seinfeld care i se potriveste deosebit de bine lui Larry David. Practic, o noua dovada ca Woody Allen isi lasa filmul sa traiasca, alegand sa filmeze actorii intr-o ipostaza de viata cat mai naturala. Allen stie sa surprinda autenticul, drept pentru care isi alege deosebit de bine distributia si stie sa aduca filmul la viata prin intermediul acesteia.

Teoria de viata propovaduita de Boris este demonstrata si contestata in film. Conform acestuia viata si sperantele noastre nu inseamna decat “Nothing. Zero. Zilch. Nothing comes to anything“. Dupa ce Boris incearca sa demonstreze propria teorie, iar cei din jur incearca fara succes sa ii demonstreze opusul, cazand fiecare in propria plasa, filmul se incheie cu replica cu caracter de concluzie: “That’s why I can’t say enough times, whatever love you can get and give, whatever happiness you can filch or provide, every temporary measure of grace, whatever works“. Deci – pana la urma, un adevar incomod si, in acelasi timp, deosebit de optimist. Cam asa este si filmul. Ne arata fatetele necosmetizate ale vietii noastre, acelea pe care am dori sa le ascundem sub covor, intr-o atmosfera deosebit de naturala si incearca sa ne explice practic ca ar trebui sa capitulam in fata dorintelor proprii si in fata dorintelor destinului.

Pentru Woody Allen, Whatever Works nu este nici o reusita, nici o confirmare. Este, sincer vorbind, un film sub nivelul cu care acesta ne-a obisnuit. Nu spun insa ca este un film slab. Dar probabil se simte putin mai mult influenta seinfeld-iana a lui Larry David si, intr-o anumita masura, eu una l-am pierdut pe Woody Allen pe parcursul peliculei. Larry David insa joaca un rol memorabil si deosebit de amuzant. Chiar nu mi-as putea imagina acest rol jucat de nimeni altcineva.

O treaba buna fac si Evan Rachel Wood (pe care o stim din recentul The Wrestler) si Patricia Clarkson (pe care am vazut-o de curand in Vicky Cristina Barcelona si Shutter Island), amandoua deosebit de potrivite pe roluri.

Ce spun criticii despre Whatever Works?

Criticii au acordat in general note sub medie Whatever Works. Pe RottenTomatoes.com, Whatever Works a obtinut un procent de 47% fresh pe tomatometer.

Roger Ebert de la Chicago Sun-Times spune despre Whatever Works ca este o demonstratie metafizica interesanta despre viata si iubire. Ebert nu se arata entuziasmat de film, dar pare a-i intelege motivatiile lui Allen pentru alegerea temei.

Claudia Puig de la USA Today este destul de sarcastica la adresa Whatever Works, spunand ca filmul pur si simplu nu merge, iar critica de film atribuie acest lucru prestatiei prea dominante a lui Larry David, care il pune cumva pe Woody Allen in umbra.

Whatever Works este un film care merge cu siguranta. Are umor, are replici inteligente, are o actiune care te prinde si are o imbinare inedita de Seinfeld si Woody Allen. Chiar si numai pentru cele cateva scene si cugetari deosebit de amuzante si de utile in acelasi timp, Whatever Works este un must-see.
Vezi Trailerul filmului:

CoolRank: 7.5/10
– atmosfera & entertainment: 8/10