Filmul Twilight Saga: Eclipse – in sfarsit, fantasy dragutel si actiune

| 09 iulie

Cred ca stiti deja ca nu mi-a placut deloc Twilight. Si cred ca stiti ca, desi mi s-a parut ceva mai bun, nici Twilight Saga: New Moon nu a scapat de criticile mele acide. Principalele obiectii de pana acum au fost legate de jocul actoricesc (in special Taylor Lautner si Kristen Stewart), scenariu (incredibil de slaba adaptare a unei carti atat de bine scrisa cum este Twilight Saga a lui Stephenie Meyer) si regie. Ceea ce aduce nou mult-asteptatul Twilight Saga: Eclipse este o regie neasteptat de buna in comparatie cu rateurile anterioare.

Da, avem acelasi scenariu slab adaptat de Melissa Rosenberg, acelasi Taylor Lautner care nu stie sa joace (si masacreaza personajul meu preferat, Jacob Black) si aceeasi Kristen Stewart care se screme cu fiecare replica. Dar de data asta avem si aventuri, scene de actiune bine filmate, un montaj excelent, Robert Pattinson jucand foarte bine (desi saracul este incredibil de prost machiat) si un film care te tine cu sufletul la gura si in care chiar se intampla ceva. Cu siguranta, eu una consider Twilight Saga: Eclipse cel mai bun din seria Twilight de pana acum. Daca va plac fantasy-urile, chiar merita sa il vedeti.

It all begins… with a choice

The Twilight Saga: Eclipse continua aventurile Bellei din momentul in care ne lasase Twilight Saga: New Moon. Victoria se afla in continuare pe urmele Bellei pentru a-si razbuna partenerul, pe James. De aceasta data insa, Victoria pare a actiona din umbra. Orasul Seattle este devastat de o serie de crime si disparitii care reusesc sa infricoseze deopotriva pe locuitorii orasului Forks, cat si pe cei din tribul Quileute si pe familia Cullen.

Banuiala familiei Cullen este aceea ca Victoria isi strange o armata de vampiri nou-nascuti pentru a patrunde in Forks, a ucide familia Cullen si pe Bella, razbunandu-l astfel pe James. In lumina acestei amenintari infricosatoare, familiile Cullen si Quileute vor lasa in urma rivalitatea de secole dintre ei si vor lupta impreuna pentru a o apara pe Bella. Vor reusi oare si Edward si Jacob sa faca acelasi lucru? Sau apropierea lui Jacob o va face pe Bella sa se razgandeasca in ceea ce priveste alegerea sa de a ramane cu Edward pentru totdeauna?

Gheata sau foc, var sau pectorali, Pattinson sau Lautner?

Ce mi-a placut cel mai mult la The Twilight Saga: Eclipse este faptul ca reuseste sa creeze in sfarsit un fantasy reusit. Ceea ce sincer anterioarele filme esuasera lamentabil sa faca. Bineinteles, are si la baza cel mai reusit roman al sagai Amurg si cel mai plin de actiune. Avem in film lupi-varcolaci minunat realizati, peisaje superbe, personaje pur si simplu frumoase, lupte incitante si cateva scene care te tin pur si simplu cu sufletul la gura. Mai avem si pectoralii lui Taylor Lautner care incurca usor privelistea, poate nefiind chiar ce am fi vazut noi ca potrivit in acel peisaj. Si mai avem si un Robert Pattinson alb va varul, aratand ingrozitor pentru un actor atat de frumos. Machiajul ce face din om…

M-am gandit sincer ca makeup-ul lui Robert Pattinson ar putea sa fi fost o strategie pentru a-l face pe Taylor Lautner mai atragator. Din moment ce scenarista nu a reusit sa ne arate de ce Bella nu putea alege intre cei doi si a esuat complet sa ne arate zbuciumul sufletesc al eroinei si ezitarea sa in a lua o hotarare, s-a gandit ca un personaj mai aratos ne-ar face pe toti sa intelegem esenta. Si totusi, cum sa creezi un personaj mult mai aratos decat Robert Pattinson? Mai ales atunci cand in recuzita il ai doar pe Taylor Lautner care nu stie sa joace? Simplu, pe unul il vopsesti pe fata cu o galeata de var, iar pe celalalt il trimiti la sala sa traga serios de fiare. Incepi deja, spectatorule, sa te indoiesti de deciziile Bellei, asa-i?

Despre decizii… pe fundal de fantasy mitic

Revenind la pelicula, eu una citind cartea Eclipse mi-am putut aduce aminte si reconstrui in minte lupta interioara a Bellei si alegerile zdruncinatoare pe care aceasta le are de facut. Filmul insa nu a reusit deloc sa ma ajute sa traiesc aceasta parte. Romantismul lipseste din acest film, fiind inlocuit de franturi de amintire din imaginatia noastra, de simpatiile pe care fiecare le are pentru personaje sau actori si, da, de niste replici penibile (dar penibile rau…) de adolescenti la pubertate.

Din fericire insa, acum avem altceva. Un cadru mitic de desfasurare a unei povesti minunate, cu nenumarate flashback-uri in viata vampirilor din familia Cullen si in legendele tribului Quileute. O mitologie superba, fascinanta, pe baza careia ni se va infatisa o poveste simpatica si destul de plina de suspans. Avem lupte spectaculoase, ceva efecte reusite, vampiri si varcolaci frumosi si totul pe fundalul unor superbe peisaje. Totul se petrece cu repeziciune, deci nu ne ramane mult timp pentru dialoguri scremute si pentru replici jenante. Cele cateva existente vor putea fi usor trecute cu vederea.

Filmul respecta destul de atent cartile Twilight Saga scrise de Stephenie Meyer. Le respecta mecanic, la nivel de fapte si actiune. Din pacate, ceea ce nu reuseste Melissa Rosenberg sa surprinda sunt personajele, trairile acestora la nivel de replici, se focuseaza prea mult pe a respecta cronologia faptelor si prea putin pe a respecta scenele cu predominanta emotionala care stau la baza romanelor lui Meyer. Si, cu siguranta, actorii nu o ajuta. Marele noroc al filmului sunt actorii Robert Pattinson, Billy Burke, Ashley Greene care reusesc sa convinga si sa aduca putin farmec. In rest, Taylor Lautner reuseste cu succes sa masacreze personajul meu preferat, Jacob Black, iar Kristen Stewart, care era suportabila in primul film, reuseste deja sa ne provoace greturi cu grimasele scremute pe care le face.

Regizorul David Slade este cu siguranta o alegere excelenta pentru Twilight si regret sincer ca nu tot el a regizat si primele 2 parti. Poate asa am fi avut si noi un fantasy reusit in mai multe parti din care am fi reusit sa intelegem ceva fara sa fi citit o intreaga colectie de carti inainte. Regia lui Slade este incomparabil mai buna decat cea a lui Catherine Hardwicke, cea care a ciuruit primul film, si decat cea mai ok un pic din al doilea film a lui Chris Weitz. Sper doar ca Twilight nu o ia pe urmele lui Harry Potter, care a schimbat regizorii ca pe sosete, si ca se va ramane totusi la Slade si pentru ultima parte a Twilight Saga.

Cum spuneam, Robert Pattinson joaca bine. Am spus asta si in primele filme si am vazut asta si in Remember Me. Makeup artist-ul i se pune insa impotriva si saracul arata ca si cum ar vorbi de sub un maldar de var si de sub niste falci umflate cu pompa. Kristen Stewart joaca din ce in ce mai rau. Daca in primul film a mers, acum deja in afara de fizicul atragator, actrita pare a nu putea scoate mai mult decat niste scremete si niste rasete arogante. Poate o complexeaza iubitul ei din realitate, Pattison.

Taylor Lautner apare din fericire fara tricou. Aproape tot filmul. Mai departe de aici, nu a invatat sa joace, ba mai grav, acum e si mai plin de el, deci joaca mai prost si mai cu incredere in propriile forte. Apare din nou Dakota Fanning in jur de 90 de secunde si are aceasi privire patrunzatoare din New Moon. Cred ca asta inseamna ca joaca bine. O surpriza placuta este Anna Kendrick. Actrita a demonstrat ce poate in Up in the Air, dar nu se dezminte nici in cele cateva minunte in care tine discursul de absolivre din Eclipse.

Ce spun criticii despre The Twilight Saga: Eclipse?

Parerile criticilor au fost ceva mai bune decat in cazul anterioarelor Twilight. Pe MetaCritic.com The Twilight Saga: Eclipse a obtinut un metascore de 58/100. Pe RottenTomatoes.com The Twilight Saga: Eclipse a obtinut 49% fresh pana acum pe tomatometer.

Peter Debruge de la Variety pune punctul pe i, avand o opinie similara cu a mea. Debruge spune ca The Twilight Saga: Eclipse este un film cu buget mai mare, efecte speciale mai DF-14617bune si care mizeaza pe o poveste care cu siguranta va prinde la public. Debruge il felicita si el pe regizorul Slade.

Roger Ebert de la Chicago Sun-Times este mai dur cu The Twilight Saga: Eclipse, punand accentul pe faptul ca scenariul este slabut si compus in mare parte din conversatiile penibilute ale personajelor. Conversatii lipsite de orice profunzime si compuse in principal din exprimarea dorintelor trupesti ale personajelor.

Claudia Puig de la USA Today a gasit The Twilight Saga: Eclipse ca fiind cel mai romantic din serie si pune foarte mult accent in recenzie pe pectoralii si romantismului personajului Jacob Black.

Pe scurt, The Twilight Saga: Eclipse este un fantasy care merita vazut de catre fanii genului. Si este cu siguranta un film care va placea fanilor Twilight (in opinia mea, daca le-au placut anterioarele catastrofe, nu vad cum sa nu le placa un film net superior care reuseste in sfarsit sa creeze lumea lui Meyer). Daca nu ati vazut (si sunteti fericiti daca ati scapat, credeti-ma) anterioarele 2 parti, cred ca veti intelege oricum ideea si va va placea actiunea. Fetelor, daca va place Pattinson s-ar putea insa sa fiti dezamagite: din nou arata rau, ca si in partea a 2-a, numai ca acum chiar apare in film. Iar pentru fanele lui Lautner, numai de bine, il vedem din nou in toata splendoarea… pieptului. Si a lipsei de talent.

Ca sa scurtez ironiile, Eclipse este un film cu multa actiune, cadre deosebite si grad ridicat de entertainment. Merita vazut! Felicitari in special regizorului David Slade! Si acum chiar abia astept ecranizarea volumului al patrulea al Sagai Amurg, Zori de Zi.

CoolRank: 7/10
– atmosfera & entertainment: 8/10
– regie: 7.5/10