De Citit : Editoriale

The End

| 13 mai

o instalatie de Vlad Nanca

La sfarsitul lunii aprilie, Vlad Nanca ne invita la Galeria Laika din Bucuresti pentru vizionarea unei instalatii, fixata sub titlul The End si care, potrivit scurtei pastile de text insotitor, marcheaza, din perspectiva artistului insusi, parasirea (temporara sau nu, vom vedea!) a interesului pentru mutatiile si mutantii registrului socio-politic, in favoarea cercetarii unor noi limbaje si tipuri de reprezentare. Se pare ca aceasta turnura are de-a face cu rezidentele artistice recente, oferite in 2009 de ICR Londra si Kultur Kontakt Viena, care i-ar fi prilejuit lui Nanca ragazul de a investiga creatia lui Paul Neagu, influenta exercitata de el asupra unor generatii intregi si, totodata, practici si intelesuri ale sculpturii contemporane. „Hyphen“, performance-ul realizat impreuna cu Nona Inescu in 2009 si pentru care pastram fotografiile lui Tudor Prisacariu, este indicat ca apartinand unei familii de lucrari comuna „Sfarsitului“ de astazi: instalatia de mari dimensiuni ce inghite intregul spatiu al galeriei Laika se citeste drept poarta de fotbal care se oglindeste in ea insasi, pupandu-se.
Cum egalezi jocul cu zero, pentru a spori frustrarea spectatorului? Prin suprimarea totala a terenului marcat altminteri de reguli de miscare si joc, prin eliminarea de la bun inceput a actantilor si, desigur, prin absenta balonului. Dar sirul ambiguitatilor prezentei acestui obiect straniu in interiorul galeriei conduce la descifrari incrucisate. Ansamblul „poate deveni cusca, capcana, inchisoare“ (Mica Gherghescu) si asta tocmai in ciuda aparentei permisivitati. Aruncati si voi un ochi!