De Citit : Editoriale

Enescu reimaginat la New York

| 23 septembrie

Cat de departe trebuie sa fugi ca sa vii acasa.

Am observat ca, de vreo doi-trei ani, se framanta cate cineva in­cercand sa afle de ce suntem mandri ca suntem romani. Ulti­mul pe care l-am auzit trambitand pe subiect este insusi presedintele care era suparat pe tinerii care se cara din tara exact cand domniei sale ii este mai draga. Oricum, daca exista, motivele invocate sunt de doua mari feluri: nationalist securiste si, respectiv, adeva­rate. Sforaielile cu care m-a dezgustat propaganda lui Nea Nicu – din care cita fara sovaiala domnul presedinte – mai mult ma fac sa ma rusi­nez ca m-am nas­cut in aceeasi tara cu domnia-sa.

Din cealal­ta categorie sunt moti­vele care l-au facut pe George Enescu sa ramana amorezat de tara in care intam­­-plarea a facut sa se nasca. O tara care, de altfel, de cum a devenit comunista, l-a jefuit la propriu pe “burjui“. Reducand intre­barea cu “man­dria de a fi roman“ la in­­tre­­barea “de ce sunt mandru ca Enescu a fost roman“ pu­teti descoperi aceleasi doua feluri de a raspunde. Enescu poate fi “Rapsodia Romana“ multiplicata pana la disolu­tia in kitsch de amo­- rezii sai securisto-comunisti sau poate insemna satisfactia de a redescoperi volumul real al crea­tiei lui. Festivalul Enescu a descoperit aceasta cale cand a deschis acces in eveniment reinterpretarilor, in regis­tru contemporan, a marilor clasici. Iar o echipa de new-york-ezi a profitat. Pianistul Lucian Ban, impreuna cu contrabasistul John Hebert, cu sprijinul ICR, au scris si produs proiectul “Enescu Re-Imagined“. Ban a scormonit arhivele muzeului Enescu si a ales cateva compozitii, intre care cateva nepublicate, si, im­preuna cu Hebert, le-au aranjat intr-o forma care a starnit entuziasm sapta­mana trecuta. Uite, eu nu sunt mandru ca sunt roman, dar sunt amorezat de new-york-ezul Lucian Ban ca m-a ajutat sa-l descopar pe parizianu’ Enescu de care sa fiu, in sfarsit, mandru.