Evenimente : Spectacole

RAS – LACHEN – RIRE – LAUGH

Caminul Cultural in parteneriat cu Goethe Institut Bucuresti, Centrul National al Dansului si Teatrul Odeon prezinta: RAS (LACHEN – RIRE – LAUGH) de si cu Antonia Baehr (Germania) 22 noiembrie, ora 19.30 – Sala Studio, Teatrul Odeon
concept, interpretare, compozitie si coregrafie: Antonia Baehr
colaborare artistica si coregrafie: Valérie Castan
dramaturgie : Lindy Annis
creatie sonora si compozitie : Manuel Coursin
regia de sunet: Samuel Pajand
creatie lumini: Sylvie Garot
regie de lumini: Rima Ben Brahim, Raphaël Vincent
productie: make up productions
co-productie : Les Laboratoires d’Aubervilliers, Les Subsistances, Lyon
Sprijinit de adminsitratia culturala a orasului Berlin
Spectacolul este invitat de catre Caminul Cultural in cadrul programului ”Zilele strambe”.
Imi place sa rad. Rad des. Sunt vazuta adesea razand.
Antonia Baehr statea la fereastra apartamentului ei mic dar elegant din Berlin, purtand o conversatie existentiala cu sine, sau, ca sa fim mai exacti, cu unul din multele sale sine. Plimbandu-si o mana prin parul precis taiat se intreba: daca ar fi sa ma vad pe mine intr-un grup de alte personaje spilcuite, cum m-as descrie? Cea cu parul castaniu? Cea care se imbraca bine? Cea cu mustata fumand pipa? Nu, isi zise, lasand un fir de fum sa alunece dinspre buzele ei spre tavan, nu. M-as descrie ca cea care rade. Cea careia ii place sa rada, cea care este vazuta adesea razand.
„Rasul” e o lucrare despre ras ca ras. Pe durata piesei, ea exploreaza aceasta expresie ca pe o entitate suverana, separata de bagajul care o determina – glume, gadilaturi, naratiuni, umor, bucurie, uitandu-se la lucrul in sine: sunetul si forma, muzica, coregrafia si drama, ritmul si gestul rasului. Comicul nu se numara printre scopurile ei, dar contaminarea este un produs auxiliar de neevitat, care uneori schimba contagios pozitiile de o parte si de alta a celui de-al „patrulea perete”.
In aprilie 2007, Antonia Baehr a inceput sa lucreze la aceasta piesa monumentala cerand catorva prieteni si cunostinte sa ii sarbatoreasca ziua de nastere facandu-i cadou „partituri de ras”. Partiturile urmau sa fie compozitii pentru Antonia Baehr singura pe scena, cu lungimi intre 5 si 15 minute si concentrate pe actul de a rade si nu pe dorinta de a fi amuzant. Muzicieni, artisti vizuali, dansatori si performeri, precum si membri ai familiei Baehr au raspuns cu aproape 20 de partituri de o mare varietate. Acolo unde unii i-au definit cu exactitate fiecare miscare si expresie, altii i-au oferit stimuli pentru improvizatie si libertatea de a dezvolta o compozitie pornind de la materialul generat. Cele mai stricte partituri au fost primite de la parintii ei, tatal ei trasand un proiect amplu de cercetare a arborelui genealogic al rasului, iar mama ei testandu-i fiicei abilitatea de a rade la comanda prin testarea integritatii rasului artificial, punand astfel sub semnul intrebarii premisele fundamentale ale proiectului.
Antonia Baehr este coregrafa, performera si regizoare de film. Metodele ei de lucru sunt caracterizate de o abordare non-disciplinara si de colaborarea cu diversi participanti prin folosirea unei structuri de joc in care rolurile se schimba: fiecare persoana este alternativ regizor/ autor si performer pentru celalalt. In 1994 a co-fondat grupul de performance „ex machinis”, stabilit in Berlin. A absolvit departamentul de film si arte media din cadrul Hochschule der Künste Berlin, la clasa lui Valie Export (1996) si a obtinut o bursa de cercetare DAAD si o bursa de merit de la School of The Art Institute din Chicago. Acolo si-a completat un master in performance cu Lin Hixson (parte a grupului de performance Goat Island) si a inceput colaborarea cu William Wheeler. Din 2000 este stabilita la Berlin. A fost co-organizatoarea seriei de muzica experimentala si performance „Labor Sonor”, la KuLe, din 2001 pana in 2003 si a fost printre gazdele festivalului „Radioriff”, care a avut loc in decembrie 2003 la Ausland, Berlin. Din 2006 pana in 2008 a fost artist asociat in rezidenta la „Les Laboratoires d’Aubervilliers”, in Franta. In 2008 si-a publicat cartea „Rire/ Laugh/ Lachen”. Printre productiile ei se numara: „Holding hands” (2000), „Un après-midi” (2003), „Larry Peacock” (2005), „Merci” (2006), „Rire” (2008) si „Over The Shoulder” (2009). In 2010 dezvolta o noua coregrafie pentru patru interpreti. Antonia Baehr lucreaza cu Lindy Annis, Gaetan Bulourde, Valérie Castan, Antonija Livingstone, Eszter Salamon, Tamar Shelef si William Wheeler, intre altii. Este producatoarea dansatorului si dresorului de echitatie [horsewhisperer] Werner Hirsch, a muzicianului si coregrafului Henri Fleur si a compozitorului Henry Wilt.
Caminul Cultural este un proiect nomad ce ofera un cadru performativ si discursiv pentru practica artistica si politica. Directia artistica a proiectului este asigurata de artistii Brynjar Bandlien, Farid Fairuz si Manuel Pelmus. Proiectul este administrat de Asociatia culturala Solitude Project in cooperare cu Bandlien/Pelmus.
Partener principal al Caminului Cultural: ERSTE Stiftung.
Parteneri: subRahova, Critic Atac, veioza arte, Rokolectiv, Modernism.ro.
Programul "Zilele Strambe" al Caminului Cultural si actiunile practice asociate acestuia isi propun sa abordeze, in mod performativ, forme si probleme delicate sau generatoare de tensiune in cadrul societatii romanesti si nu numai. De la tensiunile rasiale si problemele de gen, la politicile reprezentarii. Demersul nu isi propune sa repete initiativele activiste deja existente, ci mai degraba sa forteze limitele, sa combine formele si sa aduca in prim-plan discursurile si proiectele artistice axate pe subiecte care nu isi gasesc locul cu usurinta in societatea romaneasca.
Durata spectacolului 1 h