Les Paul: inventatorul galagiei rock n’roll

| 18 august

Slash, Keith Richards si Brian May il omagiaza pe omul-brand Les Paul, inventatorul uneia dintre cele mai renumite chitari electrice din istoria rockului.

Fara geniul lui Les Paul, riffurile si solourile care i-au facut celebri pe The Who, Led Zeppelin, Yes, Queen si Guns N’ Roses ar fi sunat cu totul altfel. Nici bluesul unui Jeff Beck si nici acordurile jazz ale lui Al DiMeola n-ar fi avut acelasi timbru in lipsa chitarii electrice Gibson Les Paul. La aflarea mortii lui Les Paul de joia trecuta, marii chitaristi ai lumii si-au arata recunostinta fata de inventatorul american.

Keith Richards, dator pana peste cap
Legendele rockului si-au adus aminte de simtul umorului si de personalitate exploziva a inventatorului chitarii electrice cu corp solid, pe numele sau de nastere Lester William Polfus. In anii ’80, cand numele i-a fost inscriptionat pe Rock and Roll Hall of Fame, Les Paul a observat, in gluma, ca de-acum incolo lumea va sti ca, dincolo de celebrul brand de chitara, a existat si o persoana in carne si oase care a purtat acel nume.

“Numele lui Les Paul este iconic si e cunoscut la fel de bine de amatorii si de virtuosii chitarii din intreaga lume. Chitara asta este caramida de la fundatia unei parti importante din muzica realizata din anii ’50 pana azi”, a spus chitaristul formatiei The Kiss, Paul Stanley, citat de Associated Press. Un alt veteran, Keith Richards de la Rolling Stones, exclama: “Uau, cu totii ii suntem indatorati pana peste cap pentru talentul si munca sa”.

Inregistrare pe piste multiple
Cantautorul de la Beach Boys, Brian Wilson, isi arata recunostinta fata de o alta inventie epocala a lui Les Paul, inregistrarea pe piste multiple. Aceasta a permis aparitia vocilor si instrumentelor rock suprapuse in mai multe straturi. “In felul acesta, am putut sa fac din vocea sotiei mele, trei, sase, 12 sau cate voci aveam chef”, isi amintea Les Paul.

“A fost un inventator genial, un inovator in muzica si o persoana minunanta. Fara descoperirile sale de pionierat, stiinta inregistrarii si chitara electrica ar fi cu multi ani in urma. O sa-mi fie tare dor de el”, spune cantautoarea Joan Jett, care ne inebunea pe toti la inceputul anilor ’80 cu adictivul cover I Love Rock N’ Roll.

Brian May n-a fost la inaltime
Fostul chitarist de la Guns N’Roses, pletosul Slash, a fost in ultimii ani un apropiat al lui Les Paul. Imediat ce a aflat de moartea sa, a scris online: “Prietenul si mentorul meu Les Paul a murit azi la varsta de 94 de ani. A fost una dintre cele mai solare fiinte umane pe care le-am vazut. Sa te odihnesti in pace, Les”. Les Paul nu doar ca a avut ocazia sa-i intalneasca pe marii chitaristi, dar a fost la randul sau acompaniator al unor voci deosebite, precum Nat King Cole si Bing Crosby.

In ultima vreme, LesPaul canta la clubul de jazz Iridium din New York, unde veneau sa-l asculte Jimmy Page, Mark Knopfler, Bruce Springsteen, Eric Clapton si Eddie Van Halen. In ace lasi megapolis, inventatorul chitarii care concureaza Fenderul Stratocaster, l-a intalnit si pe Brian May. “Nu cred ca a fost prea impresionat de mine. Desi am inventat si eu o chitara, nici asta nu cred ca i-a fost pe plac”, glumeste chitarstul de la Queen. Intalnirea dintre cei doi a avut loc in anii ’90, iar May povesteste ca a preferat sa cante mai mult vocal decat la chitara, pentru ca nu se simtea “demn de o competitie”.

Omul cu butucul
Desi compania Gibson Guitars nu introduce in linia de productie chitarile Les Paul decat in 1952, ideea unei chitari cu corp solid si acustica electrica exista deja cu 10 ani inainte. In 1941, Les Paul canta la un soi de chitara un corp imens din lemn. Cand a mers intr-un club sa cante din “Butucul” sau, toata lumea m-a etichetat drept un “smintit”. “Nebunia” sa va cuprinde intreaga America in anii ’50 ai rock n’rollului.
“Deodata, lumea si-a dat seama ca energia este foarte importanta in muzica. Era incredibil sa poti sa te exprimi dincolo de limitele unui instrument neamplificat”, rememora Les Paul, citat de Associated Press.

Dupa o serie de internari, Les Paul (nascut in 1915) a murit pe 13 august in urma unor complicatii cauzate de penumonie. Modelul sau din 1954 este si astazi popular, fiind unul dintre cele mai utilizate in rock, blues si jazz. In 2005, o chitara Gibson Les Paul din 1955 s-a vandut cu 45.600 de dolari.