12 trupe de ascultat la STUFSTOCK

| 22 august

In acest an nu vor fi invitati straini la festivalul de la Vama Veche. Vor concerta in schimb veterani autohtoni ai folkului si bluesului, dar si voci proaspete de punkul si rockul alternativ de la noi.

A saptea editie a festivalului Stufstock se va desfasura intre 3 si 5 septembrie, la Vama Veche. Confirmata in ultimul moment, editia din 2009 a fost intitulata GOLDEN STUFSTOCK, fiind dedicata exclusiv muzicii romanesti. Intrarea va fi libera.
Iata un top al formatiilor pentru care merita sa ajungi in acest an la „Woodstockul” din Vama. Cum in cele trei zile, va fi inghesuiala mare pe scena, am inclus si cate doua trupe pe aceeasi pozitie.

1. Kumm
„N-ai vrea sa stai pe-un tarm pustiu/ Si sa te incalzesti la foc?”, ne intreaba Cata, vocalul formatiei Kumm ce tocmai a lansat noul videoclip Morsa. O piesa numai buna de rascolit inimile fanilor care vor ajunge in Vama. La inceputul lui august, trupa a intrat in studio pentru a inregistra un nou album, care va fi lansat in aceasta toamna. Asa ca nu-i pierdeti pe Cata, Oigan si Iordache, pentru ca, cine stie, poate veti avea parte si de piese inedite de pe viitorul disc.

2. Balkanik Zeppelin
Mike Godoroja siformatia sa The Blue Spirit vor fi capul de afis al primei seri. In vesnica schimbare, Godoroja si co. propun de data asta un proiect burdusit cu coveruri Led Zeppelin. Nu vor fi simple reluari, unele adaptari mergand chiar spre etno. Printre invitatii lui Godoroja vor fi chitaristul Dan Iliescu de la Timpuri Noi (trupa va sustine, si ea, un recital pe 5 septembrie), grupul de muzica veche romaneasca Trei Parale, dar si tambalistul Marius Mihalache.

3. Celelalte Cuvinte
Rockerii oradeni sunt destul de scumpi la vedere, un motiv suficient ca sa ajungi la inceputul lui septembrie la malul Marii Negre. Dupa o tacere destul de lunga, trupa lui Calin Pop a lansat la finele anului trecut albumul Stem, aluzie la capacitatea formatiei de a se regenera, de-a renaste in plan muzical.

4. The Amsterdams si Dekadens
Nu sunt invitati de peste hotare, asa cum ai crede dupa nume. Sunt doua dintre varfurile de lance ale muzicii indie de pe plaiurile mioritice. „Amsterdamsii” tocmai ce au lansat LP-ul de debut, Adolessons, in care poti ghici influente Interpol, Franz Ferdinand ori Arcade Fire. Cat ii priveste pe „decadenti”, soundul lor merge mai curand spre un post-punk in descendenta Metric si Parmore. De curand, au schimbat si vocalista, asa ca ciuliti bine urechile!

5. Zdob si Zdub
Grupul de etno-punk venit de peste Prut nu mai are nevoie de nici un fel de prezentare. Roman Iagupov si „zdubii” sai sunt invitati mai tot timpul la festivaluri occidentale, asa incat moldovenii sunt suparati pe ei ca nu mai concerteaza si in tara de bastina. Sambata, pe 5 septembrie, vor avea ceva de alergat fiind programati atat la Tuborg Green Fest din Bucuresti, cat si in Vama (la o ora mai tarzie).

6. Ovidiu Lipan Tandarica si Fanfara 10 Prajini
Daca hardcore-ul moldovenesc, bluesul sau rockul alternativ nu va sunt pe plac, Tandarica va gasi ac pentru cojocul vostru. Considerat cel mai bun percutionist roman, veteranul de la Phoenix va urca pe scena impreuna cu divizia de suflatori a tarafului Fanfara 10 Prajini. Invitat special: Stelu Enache. Se anunta zarva mare!

7. Mircea Baniciu si Josef Kappl
Spiritul Phoenix-ilordin alte vremuri va fi reinviat de doi fosti membri ai trupei timisorene. Gaselnita cuplului Baniciu & Kappl este reluarea mai vechiului proiect de opera-rock Mesterul Manole. Colaborarea dintre cei doi a inceput acum aproape un an, cand a fost lansata piesa Pe Arges in jos, compusa de Kappl pe versurile culese de Vasile Alecsandri. Cei doi rockeri vor cobora spre Vama in jos impreuna cu alte calfe si zidari din rockul romanesc – Vladi Cnejevici (clape, voce), Teo Boar (chitara) şi Cristi Iorga (tobe).

8. Luna Amara
Alternativii clujeni sunt „de-ai casei”. Caci tot in Vama, de 1 mai, si-au lansat proaspatul album Don’t Let Your Dreams Fall Asleep. Intre timp, si-au promovat rockul (si trompeta) intr-un un turneu national. Solistul formatiei, Mihnea Blidariu, defineste noul disc ca pe „un fel de combinatie de Alice in Chains unplugged cu Pearl Jam si dEUS”.

9. The Others
Cum Romania nu se poate mandri cu prea multe formatii de funk, nu putem sa-i ignoram pe brasovenii de la The Others. Nu au soundul glossy al trupei lui Horia Brenciu, ci prefera un funk „old school” combinat cu jazz si rock psihedelic. Din toate astea rezulta „o tocanita ardeleneasca care, desi bogata, lasa loc aromei principale sa razbata”, ii prezinta managerul lor, mai sus pomenitul Mihnea Blidariu.

10. Z.O.B. si E.M.I.L.
Ambele formatii canta un punk rock sanatos si, intamplator, fiecare si-a lansat cate un album nou-nout chiar in vara asta. Discul Zulu Oscar Bravo vine dupa 4 ani de tacere discografica. Primul single Z.O.B. este unul politically correct: „Si ce daca sunt galben/ Si ce daca sunt rosu/ Sunt ca tine sa stii”(Si ce?). Pe de alta parte, E.M.I.L. a iesit la rampa cu noul material Stiu, ti se pare absurd… Titlul se adreseaza celor carora li se pare absurd sa nu canti manele la nunta sau sa nu o arzi prin cluburi fitoase.

Programul festivalului Stufstock 2009

Scena principala (Golden Stufstock)
3 septembrie: The Others, Mike Godoroja & Blue Spirit (invitați: Marius Mihalache şi Corneliu Stroe)