De Citit : Editoriale

Viata iluminata

| 25 ianuarie

Trebuie sa vedeti Boogie.

Boogie al lui Radu Muntean, cel mai bun film (romanesc sau strain) distribuit la noi anul acesta, ar trebui sa puna capat plangerilor ne­fondate cum ca rea­lismul cinematografic romanesc ar consta, pur si simplu, in exhibarea unor realitati romanesti mizere: in cazul de fata, chiar nu se poate spune ca e vorba despre niste realitati exclusiv romanesti sau deosebit de mizere.
Realismul lui Puiu, al lui Muntean si al lui Mungiu e, pur si simplu, viata iluminata pentru noi de intelegerea si sensibilitatea realizatorilor: intr-un cuvant, arta. Asta nu in­seamna ca e mai presus de lucruri cum ar fi suspansul. Dimpotriva, toate aceste filme sunt pline de suspans, si inca suspans din cel mai elementar: va reusi infirmiera sa-l interneze pe Laza­rescu? Vor reusi Otilia si Gabita s-o scoata la capat cu avortul? Iar aici: cat de departe va merge Boogie (Dragos Bucur) cu escapada lui dintr-o viata de sot si tata pe care, la cei treizeci si ceva de ani ai sai, a inceput s-o resimta uneori ca pe o stramtare, ca pe o inchi­dere a ade­varatei vieti?
Com­ple­xi­tatea consta in faptul ca Muntean nu incearca niciodata sa ne manipuleze reactiile, ci ne tine mereu la o anu­mita distanta, de la care putem analiza critic ce se intampla; in fap­tul ca el si co-scenaristii lui, Razvan Radulescu si Ale­xandru Baciu, se pricep atat de bine sa reveleze ganduri si emotii prin ac­ti­une si dialog, incat, in momentele de maxima intensitate, mintile protagonistilor devin pur si simplu vizibile, in toata com­plexitatea lor zborsita si atat de failibila; si, pana la urma, in faptul ca, fara a ne baga pe gat nicio ju­decata, nicio stare, el ne arata cum toate vie­tile se stramteaza si se inchid, cum adevarata viata – a per­sonajelor, a lui, a mea, a dvs. – inseamna stramtare si inchidere.