De Citit : Editoriale

Re-construction

| 15 octombrie

e o moda si ea…
[email protected]
Nu e deloc o noutate, intr-un moment al chestionarilor tot mai sanatoase in ceea ce priveste eficacitatea bienalelor, mai ales intr-un moment al recesiunii cultura­le, reteta unui astfel de eveniment, menit sa capitalizeze mai cu seama resurse lo­gistice si financiare, motivatie a sponsorilor si atentie a unui public fara chip, presupune un star curator si o extravaganta, daca nu chiar nebunatica, lista lunga a participantilor. Ca mediul oricum o cere, in lipsa unor alte carje ce ar servi, eventual, unei mai puternice afirmari a artelor contemporane – e lucru usor de acceptat; ca, la noi, este inca mare nevo­ie de o reflectie teoretica si un efort prac­tic pentru a face vizibil un ritm al insera­rii scenei locale in peisajul mai larg al culturii vizuale contemporane – este din nou just!
Am obosit, insa, sa mai aud / sa mai vad RE-uri in titlu; sa mi se spuna ca tema "re-constructiei" se pliaza preocuparilor internationale actuale, la fel cum toate temele raspund, la urma urme­lor, unor astfel de preocupari. Mi-am pierdut increderea de a mai gusta "experimentarea unor spatii alternative de manifestare", atata vreme cat Sala Dalles a MNAC este una dintre cele mai batrane si mai bine asezate sali expozitionale din Bucuresti; iar cuvinte precum "proiect", "context", "integrare", "familiarizare" imi par deja, inevitabil, termeni des­prinsi din­tr-un nou limbaj de lemn.
Las deopar­te hibele comunicarii eveni­mentului, im­presia de ciudata (auto)sabotare din moment ce vernisajul coincidea cu zilele de inaugurare ale Periferic-ului de la Iasi si nu ma agat nici de deruta altora in a identifica noima locatiilor anuntate de organizatori. Din nefericire, cele 2-3 lucrari bune se citesc cu mare dificultate caci, in expozitia Bie­nalei Tinerilor Artisti, 2008, usor incetosata din prea multa ambitie, majoritatea obiectelor par aruncate in spatiu cu furca, iar cantitatea de filme inginereste aliniate descurajeaza orice buna intentie de a le viziona.