TOP Echipaje spatiale

| 29 septembrie

“Ground control to Major Tom” zice David Bowie in Space Odity, inspirat fireste de 2001 – Odiseea spatiala, primul film SF cu adevarat adult din istoria cinematografului.
I-au urmat multe altele, dar aici ne ocupam de cele mai spatiale echipaje, apropo de Sunshine… Nu pun Star Trek, caci e o franciza si un univers in sine, nici Lost in Space, film debil bazat pe un serial TV cult, si nici cel din Millennium Falcon/Soimul mileniului din Star Wars cu Han Solo si Chewbacca! Si nici Starship Troopers, pentru ca ei sunt o infanterie stelara si nici cei din Planet of the Apes care esueaza din primele 10 minute pe planeta maimutelor, sau planeta din Solaris-ul lui Tarkovski si remake-ul lui Soderbergh. Pana si Jack Nicholoson era astronaut dar nu-l vedeam decat la schpritz in Terms of Endearment si a luat si un Oscar (de rol secundar)…10,9,8,7,6,5,4,3,2,1, go…

10:
Le voyage dans la lune /Calatorie pe luna (1902, Georges Melies)

Ce ar fi cinematograful fara iluziile lui Méliès! Primul film SF are un echipaj de racheta care porneste spre luna, unde se vor intalni cu… selenitii. Cadrul clasic este cu racheta infipta in ochiul lunii, facandu-l sa lacrimeze… Cel mai influent film stiintifco-fantastic, a aratat drumul spre 2001; chiar daca dura doar… 14 minute, celor care l-au vazut atunci li s-a parut ca avea lungime epica. Méliès insusi apare in rolul profesorului Barbenfouillis de la inceput, la Congresul stiintific. Urmat din punct de vedere cronologic de Frau im Mond/Femeia pe luna (1929) al lui Fritz Lang, cel mai sofisticat film cu astronauti al timpului, cu consultant tehnic Hermann Oberth.
Trupa Smashing Pumpkins a folosit filmul pentru vidoeclipul lor premiat Tonight Tonight. Ultimul episod (12) din serialul From the Earth to the Moon (1998), cu titlul chiar Le voyage dans la lune, i-a fost dedicat lui Méliès si filmului sau, care e reconstituit aici.

9.
Terrore nello spazio / Planeta vampirilor (1965)

Contributia italiana la genul SF in anii ’60 include titluri copioase precum: I Criminali della galassia (Wild, Wild Planet), Diafanoidi vengono da Marte (War of the Planets) sau Il Pianeta degli uomini spenti (Battle of the Worlds). Toate dude, dar net superioare unui film precum Journey to the Seventh Planet (1962) al lui Sidney Pink.
Mario Bava, operator de formatie si specialist in efecte speciale, a folosit procedeul Schufftan bazat pe oglinzi pentru a combina live action cu miniaturile si a nu mai ridica costul cu efecte optice si de matte paintings. Rezultatul, un film interesant, ale carui ecouri se regasesc in Alien, Lifeforce (despre care am scris la topul de zombi, care de fapt este despre vampiri din spatiu, dupa romanul Space Vampires), sau Event Horizon. Barry Sullivan este capitanul Mark Markary de pe nava Argos, care conduce o misiune de salvare pe misterioasa planeta Aura, unde a esuat nava Galliott. Atmosfera si efectele sunt impresionante, a la Forbidden Planet /Planeta interzisa (1956), dar cu 90% mai putin buget. Filmul are nu mai putin de 15 titluri, printre care si cel clasic american, Planet of the Vampires dar si Demon Planet, Planet of Blood sau Space Mutants.

8.
Dark Star (1974, John Carpenter)

Debutul lui Dan O’Bannon care a scris apoi Alien si multe alte SF-uri, combinat cu viitorul "print al intunericului" John Carpenter, colegi de facultate la USC care au inceput acest film ca un proiect studentesc. Apoi au muncit, 3 ani intregi, la ceea ce e o parodie la 2001 si Dr. Strangelove, si chiar si la THX 1138 si Silent Running. Contine o bomba vorbitoare si o mascota minialien, stramosul caricatural si funny al celui din Alien.
Nava Dark Star cutreiera sistemul solar si distruge planete instabile in sistemele pe cale de colonizare. Pana in anii ’80 parodiile de acest tip nu au fost la moda, intre timp Dark Star a devenit un film ubercult. Acum mai sunt si Spaceballs (1987), parodia lui Mel Brooks la seria Star Wars, pe vremea cand erau doar trei, Morons from Outer Space (Mike Hodges, 1985), sau teutonul (T)Raumschiff Surprise (Michael Herbig, 2004).
Dan O’Bannon si joaca in film rolul sergentului Pinback, omagiat in Sunshine (2007, Danny Boyle).

CITESTE MAI DEPARTE pe HBOclub.ro.