Regizori celebri si „muzele” lor

| 21 mai

Oare de ce numele unor actori revin de cate ori e vorba de un anumit regizor? De ce Leonardo DiCaprio sau Robert De Niro joaca mereu in filmele lui Scorsese, de ce un film in care joaca Russell Crowe este sigur regizat de Ridley Scott, de ce Tarantino o prefera pe Uma Thurman, de ce Johnny Depp il urmeaza pe Tim Burton in toate fanteziile sale sau de ce Woody Allen este vesnic in cautarea unei muze?

Relatiile bune dintre actori si regizori, colaborarea armonioasa pe care acestia o au in timpul filmarilor duce de multe ori la realizarea filmelor cu adevarat bune. Colaborarea actor-regizor nu inseamna numai o relatie de genul Pygmalion, de multe ori actorul poate fi sursa de inspiratie pentru regizor, schimbandu-i acestuia viziunea initiala. De multe ori sugestiile actorilor sunt binevenite si de cele mai multe ori regizorii sunt multumiti cand sunt intelesi de actori. Poate si de aceea multi actori devin regizori, iar in cazul in care au unul dintre rolurile principale, armonia e deplina.

Daca unui regizor ii merge foarte bine cu o echipa actori, scenaristi, sunetisti, cameramani, incearca sa o pastreze. Si de aici revenirea acelorasi nume in distributiile unor filme realizate de unii regizori. In afara acestei simbioze, exista si multe prietenii in lumea filmelor. Pe acest principiu de multe ori daca stii distributia, poti ghici regizorul si invers.

Si in trecut au existat astfel de colaborari care au dus la o multime de filme celebre. Amintesc cateva nume celebre numai pentru cinefili. John Ford – John Wayne, Elia Kazan – Marlon Brando, John HustKatharine Hepburn _George Cukoron – Humphrey Bogart, Billy Wilder – Jack Lemmon, Federico Fellini – Giulietta Masina (bine, aici era vorba si de alaturarea celor 2 pe plan personal, nu doar profesional) sau Marcello Mastroianni, Josef von Sternberg – Marlene Dietrich, George Cukor – Katherine Hepburn, Alfred Hitchcock – Jimmy Stewart sau Cary Grant, Akira Kurosawa – Toshiro Mifune, Blake Edwards – Peter Sellers, Sergio Leone – Clint Eastwood, Michelangelo Antonioni – Monica Vitti, Sydney Pollack – Robert Redford… Sa incercam si mai in actualitate si sa vedem 12 dintre cele mai interesante si mai cunoscute astfel de colaborari.

1. Woody Allen si muzele

Viata sentimentala si relatiile dintre vedete sunt o sursa de inspiratie pentru lumea cinematografica. Woody Allen este un exemplu de regizor care si-a folosit cu succes experientele sentimentale pe marele ecran, proiectandu-le cu mult umor in scenarii originale. Dovedind o adevarata vocatie de Pygmalion, Woody Allen a pus-o in valoare pe Mia Farrow, cu care a avut o relatie agitata, dar prolifica din punct de vedere artistic. Au facut impreuna 12 filme, din care amintesc de Hannah and Her Sisters (3 premii Oscar) si de The Purple Rose of Cairo (premiu Bafta, Cezar si Golden Globes).

A facut-o celebra pe Diane Keaton, pe care a distribuit-o in 6 filme. Oscarul pentru regie l-a castigat cu Annie Hall, film pentru care si Diane Keaton a primit Oscarul pentru cea mai buna actrita.

Mai nou atentia lui este captata de tanara si talentata Scarlett Johansson, pe care Allen afirma ca o iubeste aparatul de filmat. A distribuit-o in 3 filme si se pare ca vor mai colabora pentru ca talentul si puterea de creatie a lui Woody Allen pare inepuizabila. Vicky Cristina Barcelona este unul din cele mai reusite filme realizate in colaborare de catre cei 2.

2. Martin Scorsese – Robert De Niro / Leonardo DiCaprio

Cele 9 filme pe care le-au realizat impreuna arata clar ca exista o legatura puternica intre cei doi. Colaborarea lor a insemnat intalnirea dintre unul dintre cei mai buni regizori si poate cel mai bun actor in viata. Mai mult in unele dintre filmele lui Scorsese ajungi sa crezi ca numai De Niro ar fi putut da forta rolului.

Secretul succesului lor este legat de predispozitia amandurora spre improvizatie, de aplecarea spre investigarea partii intunecate a psihologiei umane si de problemele lor personale. In distributia acestor filme ii mai regasim constant pe Harvey Keitel sau Joe Pesci. Majoritatea considera Taxi Driver, Raging Bull si Goodfellas drept cele mai bune filme ale lui Scorsese. In Raging Bull si De Niro si Scorsese fac un adevarat tur de forta actoricesc si regizoral, redand simplitatea brutala a unui om care se lasa distrus de aceleasi forte care il condusesera spre succes.

De-a lungul timpului, cei doi au primit multe nominalizari si premii, De Niro castigand al doilea Oscar cu rolul din Raging Bull. In schimb Martin Scorsese reuseste sa castige Oscarul pentru regie, abia in 2006, pentru The Departed.

Relatia cu Leonardo DiCaprio, pe care il considera unul din actorii tineri cei mai talentati, a evoluat de la Gangs of New York, unde au existat cateva controverse care au evoluat in 4 filme de succes. Pe masura maturizarii artistice DiCaprio a ajuns sa-l considere pe Scorsese profesorul sau de film. Si de curand din aceasta colaborare a izvorat Shutter Island.

3. Tim Burton – Johnny Depp / Helena Boham Carter

Tim Burton este un trendsetter, un creator, un avangardist, un artist care vede frumosul din impletirea detaliilor pure si uneori macabre ale realitatii. Filmele lui ne ofera experiente cinematografice si vizuale spectaculoase demne sa ne absoarba complet intr-o lume fantastica si sa ne relaxeze total imaginatia, ajutandu-ne sa vedem lucruri imposibile devenind realitate.

Si atunci a avut nevoie de un actor care sa nu para ca se ia prea mult in serios, care sa fie deschis provocarilor si care sa socheze prin originalitate si imaginatie. Acesta este brandul personal al unuia dintre cei mai talentati si mai iubiti actori ai generatiei actuale, actorul cameleon – Johnny Depp.

Este cunoscut faptul ca Tim Burton alege sa lucreze cu aproximativ aceeasi echipa de actori pentru peliculele sale. Alice in Wonderland este cea de-a 7-a colaborare a lui Burton cu Johnny Depp si cea de-a 6-a colaborare cu Helena Bonham Carter. Cei trei au mai colaborat cu succes in Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, nominalizat si castigator al unui Oscar si castigator al unui Golden Globe. Mie personal mi-au placut cel mai mult Ed Wood si Edward Scissorhands.

4. Steven Soderbergh – George Clooney / Julia Roberts

Doi monstri sacri ai ecranului, despre care nu stim mare lucru, doi profesionisti cu foarte multe idei, pe care au dovedit ca le pot si pune in practica, multa carisma si mult umor, doua minti sofisticate care uzeaza de logica, Steven Soderbergh si George Clooney.

Doua personalitati puternice si independente, care au realizat filme memorabile si separat dar si impreuna, The Oceans Trilogy, Solaris, Out of Sight. Cu atat mai interesanta e colaborarea lor cu cat Clooney a dovedit talente regizorale demne de luat in seama.

Secretul succesului lor vine din acelasi mod de a gandi si de a percepe lucrurile, dar si din tendinta lor naturala spre independenta, ceea ce a dus pana la urma la fondarea propriei lor companii Section Eight Productions, in 2000. Amandoi s-au dovedit regizori, scenaristi si producatori de succes.

O alta preferinta a lui Soderbergh se pare ca este Julia Roberts, daca ne luam dupa cele 4 filme realizate impreuna: Erin Brockovich, Ocean’s Eleven, Ocean’s Twelve si Full Frontal. Pentru Erin Brockovich nominalizat la mai multe categorii, Julia Roberts a reusit imposibilul si maximum din ceea ce ar putea realiza: Oscar pentru rol feminin.

5. Ridley Scott – Russell Crowe

Daca vine vorba de filmele in care nu trebuie sa ne gandim cine e regizorul sau ce actor joaca in filmele lui, atunci sigur e vorba de Ridley Scott si Russell Crowe. Sigur ca parerea mea este ca in filmele lui Ridley Scott orice actor isi ridica cota, dar si ca Russell Crowe joaca dumnezeieste orice.

Russell Crowe nu straluceste numai in Gladiator, poate fi si ziarist banal in American Gangster sau snobul care regaseste farmecul lucrurilor simple pentru ca are A Good Year. Sau poate redeveni luptator pentru dreptate in Robin Hood. Intelegerea dintre Ridley Scott si Russell Crowe este un fel de alchimie hollywoodiana, in care fiecare il respecta si il admira pe celalalt. Si amandoi au inca placerea de-a se juca de-a filmul. Superb film Gladiator, memorabila scena “At my signal, unleash hell.”

6. Pedro Almodovar – Penelope Cruz

Unul din cei mai premiati regizori europeeni cu mare succes si peste ocean, Pedro Almodovar, detinator al unui Oscar cu Hable con ella, “the Spanish Hitchcock” este recunoscut prin filmele sale originale si provocativ sexuale. Ultimele sale succese sunt legate de numele unei actrite foarte talentate a carui cota a crecut datorita talentului cu care si-a interpretat rolurile.

Originala si temperamentala, adevarata bomba sexi, Penelope Cruz corespunde standardelor personajelor imaginate de Almodovar. Cei doi impartasesc aceleasi idei, au simtul umorului, si se completeaza reciproc, lui ii plac eroinele puternice, ei ii place sa le interpreteze. Cele mai interesante filme ale lor: Todo sobre mi madre, Los Abrazos Rotos, Volver.

7. Quentin Tarantino – Uma Thurman

Celebrul Quentin Tarantino a numit-o nu doar o data pe Uma Thurman drept muza sa, comparand-o cu Marlene Dietrich. Chimia dintre cei doi s-a materializat in succesul fenomenal a trei filme. Prima lor colaborare a fost pentru realizarea filmului Pulp Fiction, pentru care Tarantino, nominalizat pentru regie, a castigat doar un Oscar pentru scenariu.

In pauzele filmarilor de la aceasta pelicula, Tarantino a creat cateva pagini pentru scenariul unui viitor film, facut special pentru Uma. Acesta s-a materializat mai tarziu in seria Kill Bill : Vol. 1 &2. Care este secretul succesului lor? Ambitia si dedicatia cu care au chinuit personajul Umei Thurman, care a acceptat cu stoicism, luptandu-se sa-si revina rapid in forma. Asta dupa ce abea nascuse in lumea reala. Plus carisma Umei Thurman, de femeie moderna si putin SF, atat cat personajul sa fie credibil.

In privinta actorilor care revin mereu in filmele lui Tarantino, lista e mai lunga: Samuel L. Jackson, Tim Roth, Michael Madsen, Harvey Keitell si el insusi.

8. Robert Zemeckis – Robin Wright Penn / Tom Hanks

Talentatul regizor, scenarist si producator, Robert Zemeckis, reuseste in 1994, dupa multe comedii si plimbari inainte si inapoi in viitor, sa castige un important premiu Oscar, prin originalul si naucitorul Forrest Gump. Filmul ii aduce lui Tom Hanks, al doilea premiu Oscar si il consacra ca pe unul din cei mai talentati actori ai generatiei sale.

Prezenta lui Tom Hanks in distributia oricarui film devine din acest moment o garantie a succesului. Colaborarea dintre cei doi s-a valorificat in alte doua filme interesante Cast Away si The Polar Express.

Tot filmul Forrest Gump inseamna si prima colaborare a lui Zemeckis cu Robin Wright, actrita foarte sensibila, al carui talent si frumusete au crescut odata cu varsta. Cei doi au mai colaborat pentru Beowulf si A Christmas Carol.

9. Steven Spielberg – Tom Hanks / Tom Cruise

Intalnirea dintre Steven Spielberg si primul Tom, are loc in perioada maturitatii artistice a celor doi, cand toti marii critici erau deja convinsi de talentul si seriozitatea lor si cand orice film in care erau implicati era foarte mediatizat si asteptat. Filmul vine dupa consacrarea lui Tom Hanks, ca urmare a doua premii Oscar succesive si dupa confirmarea lui Spielberg ca regizor de Oscar, prin Schindler’s List. Colaborarea lor se dovedeste un mare succes de critica si de public, Saving Private Ryan reuseste sa primeasca 11 nominalizari si sa castige 5 premii Oscar, din care unul pentru regie.

Cativa ani mai tarziu Spielberg reuseste un alt film de exceptie Catch Me If You Can, in care este implicat si Tom Hanks. Este unul din primele filme in care Tom Hanks incearca sa ne pacaleasca cu o imagine mai putin carismatica si mai dura. Un film superb, urmat de The Terminal care ii ofera lui Tom Hanks o partitura de exceptie.

O alta colaborare interesanta a lui Spielberg este cea cu Tom Cruise, cei doi fiind prieteni. Dincolo de filmele Minority Report si War of the Worlds, Spielberg este unul dintre apropiatii mariajului Tom Cruise-Katie Holmes. Tot el a fost cel care l-a aparat pe actor in fata presei care il acuza mereu de dovezi false de iubire fata de tanara Katie, dezmintindu-le.

10. Edgar Wright – Simon Pegg

Umorul britanic reflecta ceva din morga si calmul insular, este fin si subtil, poate este cam negru si edgarwright-simonpeggputin arogant, dar este pana la urma o sarbatoare a spiritului de gluma.

Edgar Wright, dupa mai multe comedii scurte, unde Simon Pegg este de multe ori si scenarist si actor, reuseste in aceeasi formula, cateva succese de rasunet. Hot Fuzz, Shaun of the Dead au devenit repere de comedie, iar in 2010 se anunta The World’s End.

Succesul lor este explicat de faptul ca sunt amandoi englezi, ca gasesc ceva de ras in lucrurile cele mai imposibile si ca trateaza cu seriozitate umorul negru. Cel mai cool mi s-a parut Hot Fuzz, la care poantele nu te lasa sa respiri, iar Simon Pegg isi da masura talentului in aceasta comedie bestiala.

11. Luc Besson – Jean Reno

Prietenia dintre actorul francez Jean Reno si regizorul Luc Besson dateaza inca de dinainte ca acestia sa fie atat de faimosi. Cei doi au lucrat impreuna intr-o gramada de filme, in care de multe ori Luc Besson era regizor, scenarist sau producator. Tocmai aceasta colaborare minunata i-a ajutat sã devina celebri atat in Europa, cat si in America, la Hollywood.

Luc Besson a adus un suflu proaspat cinematografiei franceze, imprimandu-i si un aspect mai comercial, iar Jean Reno s-a pliat perfect pe ideile originale ale acestuia prin jocul sau inteligent si figura de sfinx dur, in spatele caruia se afla un munte de sensibilitate. Dintre succesele lor, cele mai cool mi s-au parut Subway, Le grand bleu si Léon.

12. Clint Eastwood – Morgan Freeman

In cazul lui Clint Eastwood, in afara de Morgan Freeman pe care l-a distribuit in 3 filme, putem spune ca in rest a aratat o constanta neobisnuita in filmele lui, distribuindu-se in majoritatea rolurilor principale. Pe principiul ca ce isi face omul cu mana lui… Revenind la colaborarea cu Morgan Freeman, filmele au avut un mare succes fiind premiate sau nominalizate la Oscar: Invictus, Unforgiven and Million Dollar Baby. Nu prea am cum sa aleg, dar ultimul film, Invictus, mi-a placut si m-a surprins foarte mult.

Iar cat despre preferinta inspirata a lui Clint Eastwood, care a reusit numai distributii perfecte, Morgan Freeman se muleaza pe stilul lui regizoral punct ochit punct lovit. Calm, eficienta, umor, sensibilitate camuflata de duritate si carisma din belsug.

Povestea poate merge mai departe cu Noel si Ethan Coen si Frances McDormand sau Steve Buscemi; Robert Rodriguez si Salma Hayek sau Antonio Banderas – Once upon a time in Mexico; David Fincher si Brad Pitt – The Curious Case of Benjamin Button; Paul Greengrass si Matt Damon – Green Zone; Christopher Nolan si Michael Caine sau Christian Bale – Dark Knight; Richard Donner si Mel Gibson – Lethal Weapon 4…
Articol scris de Magda Georgescu.