MANGA: Fullmetal Alchemist

| 23 iunie

Cand spui Fullmetal Alchemist foarte multi se gandesc la anime-ul cu acelasi nume, cel putin pe la noi. Inainte de a fi un anime bun, care ar putea sta fara indoiala intr-un top al celor mai bune anime-uri din ultima vreme, a fost o manga de succes.
Spre deosebire de alte adaptari dupa manga, in cazul de fata, punctele comune sunte reprezentate excluiv de premisa si personaje.
Un anime ca Berserk, spre exemplu reproduce fidel pana si pozitia personajelor in unele scene din manga.
Insa cu Fullmetal Alchemist nu se intampla acelasi lucru.
Asa ca nu te plistisesti deloc sa citesti Fullmetal Alchemist dupa ce i-ai vizionat adaptarea. De fapt, e chiar mai recomandat sa procedezi asa, deoarece in partea de inceput, partea comuna din anime si manga, se prezinta pe larg unele situatii care nu sunt dezvolate in manga si astfel o poti intelege mai bine.

Actiune
Ca si in anime, povestea din manga urmareste aventurile fratilor Elric, Ed (Edward) si Al (Alphonse). In urma unei incercari esuate de a-si reinvia mama, Ed si-a pierdut o mana si un picior, iar Al intregul corp, sufletul sau fiind atasat de o armura. Incercand sa isi recapete corpurile umane, cei doi pleaca in cautarea legendarei Pietre Filozofale, echivalentul Sfantului Graal pentru alchimisti. Alchimia lor nu seamana insa prea mult cu cea din lumea noastra. Cei din Fullmetal Alchemist nu se joaca de-a alchimia, ci, folosindu-se de legea schimbului echivalent, Tokka Kokka, si de cercuri de alchimie, reusesc sa creeze sau sa distruga lucruri. Sa transforme materia de-a dreptul…

Povestea se complica cand se descopera existenta homunculus-ilor, oameni cu puteri supranaturale, creati pe cale artificiala cu ajutorul alchimiei de catre un personaj misterios pe nume “Father” (Tatal). Pe deasupra, existenta unei conspiratii in interiorul armatei ce guverneaza tara in care ei locuiesc, si implicarea unor personaje cu sange regal dintr-o tara straina, aflate in cautarea secretului nemuririi, nu fac decat sa complice lucrurile. Spre deosebire de anime – cu un alt sens si parcurs al lucrurilor – povestea din manga e mult mai inchegata si uniforma.
Pe de alta parte, nu pune acelasi accent pe detalii ca anime-ul.
In manga, lucrurile sunt prezentate la modul general, ceea ce e totusi de inteles, daca e sa tinem cont de faptul ca in manga apar mult mai multe personaje iar complotul se ramifica in mai multe directii. Apar mult mai multe personaje, se descopera mai multe raspunsuri dar se si nasc noi intrebari.
Desi profund, Fullmetal Alchemist ramane totusi un shounen cu foarte multa actiune, astfel incat nu reuseste sa te plictiseasca si poate capta atat atentia celor mai maturi, cat si a celor mai tineri. De altfel, un ochi vigilent poate observa si nuantele politice si anti-rasiste prezentate aici, realizand o paralela cu societatea actuala si problemele ei.

Personaje

Edward Elric sau Ed, cel mai mare din fratii Elric, este cunoscut drept cel mai tanar Alchimist al Statului (State Alchemist), detinator al titlului de “Fullmetal“. Este un tip foarte scund si foarte complexat, din aceasta cauza reactionand intr-un mod cu totul si cu totul exagerat de fiecare data cand cineva face o remarca la adresa staturii sale. Deoarece si-a pierdut bratul drept si piciorul stang in incercarea de a-si reinvia mama, foloseste membre mecanice, denumite automail, ce ii permit sa mearga si mai ales sa se lupte mai ceva ca un om normal. Poate fi foarte incapatanat insa da dovada in acelasi timp si de foarte multa vointa, determinare si putere de caracter.

Alphonse Elric sau Al, este fratele mai mic al lui Ed. Spre deosebire de fratele sau, el si-a pierdut intregul corp asa ca sufletul sau a fost atasat unei armuri impunatoare, ceea ce i-a facut pe multi sa il confunde pe Al cu fratele sau Fullmetal.
Desi este mai nimic, nu este deloc mai slab decat Ed. De fapt, acesta din urma chiar recunoaste ca nu si-a putut invinge niciodata fratiorul mai mic. De asemenea, neavand corp el are si multe alte avantaje, fiind din multe puncte de vedere greu de distrus.
E mult mai calm si mai linistit decat fratele sau, reactionand de multe ori pentru a aplana conflicte intre acesta si anumite personaje.

Roy Mustang, cunoscut si ca Flame Alchemist, este un alt personaj important din manga. Faimos pentru abilitatea sa de a crea flacari puternice cu ajutorul alchimiei si a manusilor sale special create, este superiorul lui Ed din armata. Telul sau este ca intr-o buna zi sa ajunga Fuhrer, lider al armatei conducatorul tarii. Atunci cand unul din prietenii sai, Maes Hughes, este omorat dupa ce descopera unul din secretele razboiului civil din Ishval, Roy se implica alaturi de Ed si Al in descoperirea adevarului. Desi poate parea un om fara scrupule, are un suflet bun si tine la prietenii si subordonatii sai, dorindu-si sa ajunga Fuhrer pentru a face lumea mai buna.

Winry Rockbell este prietena din copilarie a fratilor Elric. Un adevarat geniu in materie de mecanica, ea este cea care i-a creat lui Ed automail-urile ce ii inlocuiesc mana si piciorul pierdute. Parintii ei au fost doctori au murit in razboiul din Ishval, lasand-o pe Winry sa fie crescuta de catre bunica ei, Pinako. In general, rolul ei este de a-i repara lui Ed automail-urile atat de des stricate de acesta insa joaca si un rol important in povestea fratilor Elric. Ajunge sa-i cunoasca pe prietenii lui Ed si Al si sa fie implicata in destule evenimente, punandu-si adesea viata in pericol. Treptat se naste o frumoasa poveste de dragoste intre ea si Ed (desi nu prea suntem lasati sa vedem lucrul acesta, Winry lovindu-l in cap pe Ed aproape de fiecare data cand se reintalnesc… )

Scar este un supravietuitor al razboiului din Ishvala, cu un trecut dubios. Este usor de recunoscut datorita cicatricii in forma de X ce ii acopera fruntea si ochii. Si-a pierdut unul din brate in timpul razboiului, dar fratele sau i-a oferit prin intermediul alchimiei alt brat, ce are puterea de a distruge tot ce atinge. Se foloseste de el pentru a-si razbuna compatriotii, ucigand toti alchimistii de stat pe care ii intalneste. De altfel, il infrunta si pe Ed de cateva ori. Nu este un personaj negativ, ci doar unul cu un destin tragic, obligat sa poarte povara trecutului si sa nu se poata odihni niciodata. Fiind un fost preot luptator din Ishvala, este un adversar de temut, nefiind subestimat nici macar de catre homunculusi.
O categorie aparte de personaje o reprezinta grupul homunculusilor. Aflati sub conducerea unui personaj misterios cunoscut ca “Father”, acestia au puteri supranaturale si reprezinta principalii antagonisti din Fullmetal Alchemist. Numele lor fac referire la cele 7 pacate din Biblie, in manga facandu-si aparitia personaje cum ar fi Lust, Greed, Gluttony, Wrath sau Pride. Rolul si originea lor sunt insa total diferite fata de cele din anime.

Grafica
Fiind o manga relativ recenta, aparuta in 2001, sta bine la acest capitol si are un stil aparte. S-ar putea spune ca e o grafica tipica pentru un shounen. Nu pot spune ca iese din comun, nu am fost impresionat de grafica decat in cateva scene. Personal, I-as da un 7,5 din 10. Grafica sprijina, insa, povestea, deoarece face totul mai usor de citit si de parcurs, pentru ca nu-ti incarca paginile cu foarte multe detalii vizuale, efecte sau text.

Download link: aici.

Titlu: Fullmetal Alchemist
Titluri alternative: Full Metal Alchemist, FMA, Hagane no Renkinjutsushi, Hagaren