FestASIA: „The Eye 2” sau traumele maternitatii suicidare

| 23 iunie

Gin gwai 2/ The Eye 2 e, formal, partea a doua din trilogia oculara a fratilor Pang, dar n-are, narativ, nimic de a face cu prima – dincolo de centrarea pe o protagonista feminina si faptul ca si aceasta vede oameni morti. Filmul e, insa, mai curind o variatiune pe temele primului (moarte brusca/ violenta, impacare, reincarnare etc.) decit o continuare.
Eroina? Joey – frumoasa Shu Qi pe care multi o stiu din primul Transporter, iar cei mai cinefili si-o amintesc, poate, din Millennium Mambo si Three Times ale taiwanezului Hou Hsiao-hsien. Ea incepe sa vada aratari spectrale dupa o tentative esuata de sinucidere – din dragoste, of course. Instabila emotional, insarcinata cu omul (casatorit) pe care l-a parasit la inceputul povesti (Jesadaporn Pholdee, superstar thailandez din cele 2 The Iron Ladies pe care il mai puteti vedea la Fest’Asia in Queens of Langkasuka), fata se simte tot mai amenintata de prezentele din alta lume, in special de o anume femeie ultra-palida care ii tot da tircoale. Si, firesc, se comporta tot mai isteric.
Si mai putin un horror real decit primul Eye, filmul nu sperie prea mult, desi unele aparitii, in special o fantoma plutitoare intr-un lift, indreptindu-se spre pintecele unei femei gravide, sint cel putin spectaculoase vizual. Functioneaza, insa, pe ansamblu, ca redare a dramei unei femei singure, nesigure si deprimate; iar, spre final, triunghiul amoros care a fost, in fundal, unul dintre motoarele istoriei, resuseste, intr-un moment-cheie, sa suscite ceva emotie. The Eye 2 se tine cel mai bine, pina la urma, dincolo de ochii in continuare competenti ai fratilor Pang si de ideea, pe bucati bine redata, a inversarii mizei din primul episod al seriei (aici accentul e pe nastere si reincarnare, mai curind decit moarte), in performanta nuantata a unei actrite cel mai adesea aleasa si folosita pentru lookul ei hiper-senzual.
Bonus pentru cunoscatori: veteranul actor (Chinatown Kid, Five Deadly Venoms, Hard Boiled) si coregraf mega-cult de actiune Phillip Kwok apare intr-un rol secundar de calugar budist care incearca sa-i explice nevrotice femei vedeniile.