De Citit : Editoriale

Invisible movies — Palimpsest

| 26 martie

Palimpsestul este un fel de pergament sau de papirus din a cărui scriere inițială se mai zăresc doar niște semne vagi peste care urmează să se imprime noi inscripții. Palimpsest este un album acustic (și puțin electro) apărut în mediul online, în penultima duminică din februarie. Sunetele de chitară acustică/electrică/bas, dulcimer, nai, slide, caval, blockflote, kemence, kantele, muzicuță, percuție, drâmbă, flaut shakuhachi, percuție creează un conglomerat de sinteză între „vechi” și „nou”, între „tradițional” și „modern”.

Scurtele povestiri muzicale (cincisprezece în total) compuse, interpretate, orchestrate și produse de timișorenii Robert Nedelcu și Alexandru Hegyesi, disponibile — deocamdată — doar în format digital, se ascultă asemenea unor invisible movies. Inscripțiile lor „exotice” de tip fusion-ambient („Dans”, „Drum de rouă”, „Kindlein”, „Prietenie”, „Horă”, „Ludicrous”, „Picuri”, „Aducere aminte”) imaginează stări de U-turn spre candori și emoții uitate din copilărie. În „Dulcimer pentru orașul meu” plutește, ca un ecou, tema din folclorul indian pe care Eduard Artemiev a prelucrat-o la synthesizer în apologul lui Andrei Tarkovski, Stalker. Iar „Sunete pandemice” punctează mirări și tensiuni generate de „anul pandemic” încă departe de a se fi încheiat.

Pagina de internet de unde, contra cost, albumul se poate descărca (https://shanyio.bandcamp.com/album/palimpsest) anunță o binemeritată lansare pe CD și (pentru nostalgici) casetă audio, într-una din săptămânile (lunile?) viitoare. Dacă e primăvară, e Palimpsest.