De Citit : Editoriale

Focus: Painting

| 02 februarie

Flash Art
[email protected]
"Iata-ne inca o data vorbind despre moartea picturii. De cate alte ori nu s-a intamplat acelasi lucru? Nimic nu s-a schimbat. A privi o expozitie de pictura e ca si cum ai privi un dans al mortii. Mi-e teama ca in acest moment prea multe lucruri nu se mai pot spune despre pictura fara ca ele sa nu fi fost deja spuse", declara Jens Hoffmann – director al Wattis Institute, San Francisco – intr-un scurt text-raspuns al chestionarului pregatit de publicatia Flash Art pentru luna decembrie.
"Focus: Painting. Dead Language or Cultural Terrorism?" este practic un dosar formulat de Giancarlo Politti, menit sa verifice motivele pentru care, in opinia editorului, pictura este in ultimii ani marginalizata din sfera inalta (cult museums, great international events like Manifesta, Documenta, the main Biennials), situatia fiind privita mai degraba ca act de terorism cultural din partea unor curatori snobi. Au fost solicitate raspunsuri deopotriva artistilor cat si unor prestigioase figuri ale teoriei artei si curatoriatului contemporan, printre care Anselm Franke, Massimiliano Gioni, Hou Hanru ori Jane Neal.
Este dificil de livrat o concluzie: pe de o parte, pentru ca se porneste de la o prejudecata ce se bazeaza la randul ei pe un simplu cliseu; pe de alta parte, pentru ca fie­carui context geo-cultural ii corespund alte gusturi, tentatii, preocupari. Pentru acelasi Hoffmann, nu sunt semne majore de ingrijorare, caci stabila popularitate a picturii se explica atat prin forta ei de a constitui in mintea privitorului din afara artei IDEEA de arta vizuala, cat si prin rapida ei absorbtie pe piata. In plus, mostenirea de care se bucura pictura ca mediu este atat de complexa, incat multi artisti isi fac curaj in a o provoca mai mult, mai cu seama atunci cand nimic nu pare ca mai poate fi facut. Painting is dead, long live painting!