De Citit : Editoriale

Caraghiosilor! Psihastenicilor! Pe scena cu voi!

| 02 februarie

Ceausescu a mai plecat o data.
M-am hotarat sa mai comit o indiscipli­na si sa nu scriu despre un concert. Daca as fi scris, ar fi trebuit sa scriu despre revolutia Tricky. "Knowle West Boy" a reusit sa administreze lovitura de gratie templului congreselor comuniste: e pentru prima oara cand au urcat pe scena, alaturi de persoanele autorizate, intr-o istorica debandada, simpli cetateni. Adre­nalina rock cu care si-a inundat spectatorii si-a gasit, in final, spatiul de libera exprimare: incurajati de membrii echipei lui Tricky, cateva zeci de norocosi au fost eliberati de stramtoarea scaunelor si au urcat pe scena unde au topait pe ulti­me­le 20 de minute de bis.
Si tot pentru prima oara in istoria unui concert, finalul a apar­tinut angajatilor salii care au fost nevoiti sa traga heblul de alimentare a statiilor de amplificare ca sa opreasca delirul. Cred ca s-a foit mult cineva in cimitirul Ghencea. Ei bine, nu despre Tricky va fi vorba aici. Cunoscandu-va, mi-am dat seama ca va cam lipseste o sedinta de psihoterapie. Pentru ca, desi sunteti doar doi, nu reusiti sa va hotarati. Cum sa pleci, daca risti sa nu te impiedice celalalt? Cum sa faci sa-l retii fara sa te simti culpabil? Dar culpa ta, cum o sa-l impiedice pe el sa se simta liber?
Terapia o administreaza Oana Pellea si Mihai Gruia Sandu la Teatrul Foarte Mic. Se numeste "Ma tot duc". Apa­rent, este un exercitiu de actorie, pe "texte-aluzii din W. Shakespeare etc." (un spectacol scris si regizat de canadianul Marc Dore). Cei doi ne maimu­taresc dureros de ironic slabiciunile care ne tin alaturi. Daca este exercitiu de actorie, e genial. Oana incarca succesiv, in direct, un singur cuvant cu tot atati draci cati stiti ca putem purta in noi. Dar nu e exercitiu, este vivisectie in sufletele sarmanilor din sala. Si, la final, toata lumea coboara de pe scena cu ranile deschise si cu gura pana la urechi.