Evenimente : Filme

Codul Străzii – Triple 9

Când o bandă de spărgători de bănci, formată din poliţişti corupţi şi foşti militari este forţată să dea o lovitură extrem de riscantă în favoarea unui mafiot fără scrupule, membrii ei hotărăsc că singura lor şansă de a reuşi este să distragă atenţia Poliţiei din Atlanta folosindu-se de codul “999” — care înseamnă “poliţist rănit.”

Fost membru al Forţelor speciale, MICHAEL ATWOOD (Chiwetel Ejiofor) conduce o bandă formată din foşti poliţişti corupţi şi foşti militari din Forţele speciale (Anthony Mackie, Clifton Collins Jr., Aaron Paul şi Norman Reedus) într-o acţiune de spargere a unei bănci, care se termină într-un sângeros schimb de focuri pentru a scăpa din încercuire. Când a început ancheta acestei spectaculoase infracţiuni, detectivul JEFFREY ALLEN (Woody Harrelson) nu ştia că propriul său nepot, poliţistul cinstit, CHRIS ALLEN (Casey Affleck), a fost partener cu unul dintre tâlharii din banda care a acţionat la Atlanta.

Când şefa organizaţiei mafiote ruso-israeliene, IRINA VLASLOV (Kate Winslet) îi determină pe membrii echipei să dea o ultimă lovitură, aparent imposibilă, aceştia decid că singura modalitate de a reuşi ar fi să abată atenţia poliţiei înscenând un incident cu victime în rândul poliţiştilor – cod “999.”

Având o distribuţie plină de staruri, un scenariu îndrăzneţ şi o acţiune explozivă, Codul Străzii ne furnizează o versiune uimitoare şi proaspătă asupra thrillerului clasic despre jaful bancar.

Open Road Films prezintă Codul Străzii, un film în care rolurile titulare sunt interpretate de Casey Affleck (Out of the Furnace, Gone Baby Gone), Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave, The Martian), Anthony Mackie (Avengers: Ageof Ultron, The Hurt Locker), Aaron Paul (“Breaking Bad,” Need for Speed), Clifton Collins Jr. (Pacific Rim, “Westworld”),Norman Reedus (“The Walking Dead,” The Boondock Saints),Teresa Palmer (Warm Bodies, The Choice), Michael K. Williams (12 Years a Slave, The Road), Gal Gadot (Furious 7, Batman v. Superman: Dawn of Justice), Woody Harrelson (“True Detective,” The Hunger Games series) şi Kate Winslet (Steve Jobs, Titanic).

Codul Străzii este un film regizat de John Hillcoat (The Road, The Proposition) şi scris de MattCook (By Way of Helena). Imaginea îi aparţine lui Nicolas Karakatsanis (The Drop, Bullhead), iar scenografia lui Tim Grimes (The Wrestler). Montajul e semnat de Dylan Tichenor (nominalizat la Oscar pentru filmul Zero Dark Thirty, There Will Be Blood). Muzica e compusă de Atticus Ross (Gone Girl, The Social Network) Claudia Sarne (Broken City, Days of Grace), Leopold Ross (Blackhat, The Book of Eli) şi Bobby Krlic (Crocodile Gennadiy). Producătorii sunt Keith Redmon (The Revenant, The Beaver), Bard Dorros (Spotlight, Fun Size), Marc Butan (Killing Them Softly, The Road), Anthony Katagas (Unfinished Business, 12 Years a Slave), Christopher Woodrow (Birdman or [The Unexpected Virtue of Ignorance], Legend) şi John Hillcoat. Producătorii executivi sunt Steve Golin (The Revenant, Spotlight), Paul Green (The Revenant, The End of the Tour), Tom Ortenberg (Spotlight, Sleepless Night), Peter Lawson (Spotlight, John Wick), Molly Conners (Birdman or [The Unexpected Virtue of

Ignorance], Maria Cestone (Child 44, Strangerland), Devil’s Knot), Sarah E. Johnson (Birdman or [The Unexpected Virtue of Ignorance], Child 44), Kimberly Fox (Powder Blue, The Echo) şi Isabel Dos Santos.

DESPRE PRODUCŢIE

Scriitorul Matt Cook şi-a găsit inspiraţia pentru primul său film artistic, Codul Străzii, făcând schimb de poveşti aventuroase cu un amic, în timpul unei călătorii prin deşert. “Mergeam cu maşina de la Phoenix la Las Vegas împreună cu unul dintre cei mai buni amici ai mei, care e agent acoperit la departamentul anti-drog al poliţiei din Phoenix,” povesteşte Cook. “Eu am fost în armată, aşa că i-am spus amicului câteva poveşti de război, iar el a început să-mi povestească o întâmplare de  cod ‘999’ prin care trecuse. L-am oprit ca să-l întreb ce înseamnă asta, iar el mi-a explicat că acesta reprezintă cea mai mare prioritate pentru poliţişti. Dacă un poliţist este rănit în timpul unei lupte, el dă prin staţie codul 999, iar toţi poliţiştii  din oraş se opresc din acţiunile lor pentru a veni rapid la locul semnalat, unde nu se lasă până nu-l găsesc  pe atacator. Atunci l-am întrebat pe prietenul meu ce se întâmplă în acest răstimp cu restul oraşului?’ Iar el mi-a răspuns:  ‘Practic, rămâne nesupravegheat.’”

Realizând că această situaţie poate genera o mulţime de situaţii dramatice, Cook a început să lucreze la scenariu deîndată ce a ajuns la Los Angeles. “Scenariul se deschide cu ideea de loialitate, pentru că atunci când un coleg poliţist este la ananghie, toţi trebuie să sară în ajutor,” spune el. “Vroiam  să ne ocupăm de răspunsul la întrebarea: ‘Cât de departe ar merge un om pentru fratele său?’ şi apoi: Care ar fi cel mai rău lucru pe care l-ai putea face?’”

Odată terminat, scenariul a atras atenţia regizorului australian John Hillcoat, renumit pentru The Proposition, westernul său brutal din 2005, şi  adaptarea senzaţională a dramei post-apocaliptice a lui Cormac McCarthy, The Road. “Am văzut multe thrillere şi filme poliţiste şi m-a intrigat ideea lui Matt din scenariu, codul 999, de care nu mai auzisem,” recunoaşte Hillcoat. “Codul ridică o dilemă morală în situaţiile dintre poliţişti şi infractori, care generează o mulţime de poveşti. Matt a marşat pe această idee originală pentru o nouă abordare asupra mediilor şi metodelor criminale.”

Cook a apreciat că Hillcoat ar fi regizorul perfect pentru Codul Străzii. “Când am terminat de scris,  ei m-au întrebat care ar fi regizorii cărora le-aş trimite scenariul, iar John Hillcoat a fost primul care mi-a venit în minte,” spune Cook. “The Proposition este unul dintre filmele mele favorite, aşa că m-am simţit în al nouălea cer când John a citit scenariul şi a spus DA. El are idei originale în multe privinţe, iar acestea dau culoare şi conţinut povestirii.”

Avându-l pe Hillcoat ca regizor, Codul Străzii a atras o mulţime de actori excepţionali, care au fost mai puţin distribuiţi în acest gen cinematografic. Printre ei se află Chiwetel Ejiofor,  nominalizat la Oscar, care  interpretează rolul lui Michael Atwood, un fost soldat din Forţele speciale, care ajunge şeful bandei de spărgători. Spre deosebire de Solomon Northup din 12 Years a Slave sau de generosul om de ştiinţă din The Martian,  Michael, interpretat de Ejiofor este orice, dar nu erou. “El este un personaj care nu mai are niciun os întreg în corp, dar care are propriul său palmares,” spune Ejiofor. “El este consumat de situaţia în care se află şi îngrijorat de faptul că gangsterii ruşi şi israelieni i-au răpit copilul, iar acesta e singura fiinţă de care îi pasă.”

Ejiofor a fost printre primii actori care au acceptat să joace în filmul Codul Străzii, astfel că Hillcoat a avut suficient timp să urmărească transformarea actorului.

Deşi Ejiofor îi dă personajului său o rază de vulnerabilitate, datorată dragostei faţă de fiul său Felix, Michael, care provine din trupele de comando, ştie să mânuiască la perfecţie întreg arsenalul de arme pe care-l deţine. Timp de o lună şi jumătate, înainte de începerea filmărilor, în vara lui 2014, Ejiofor s-a pregătit cu coordonatorul de cascadorii Mickey Giacomazzi şi fostul Navy Seal, Mark Stefanich, pentru a deprinde tehnica de luptă. “Chiwetel s-a implicat total,” povesteşte Giacomazzi. “Era ca într-o tabără militară.  De trei ori pe săptămână el trăgea mii de cartuşe, învăţa diferite poziţii, se familiariza cu noi tipuri de arme. Chiwetel s-a transformat vizibil, pentru că la început punea întrebări de începător, după care a început să arate ca un asasin veritabil. Asta da transformare!”

Casey Affleck a devenit cunoscut pentru roluri de criminali în filme de succes cum ar fi The Killer Inside Me, sau Ain’t Them Bodies Saints. De data aceasta, Codul Străzii i-a oferit actorului şansa de a interpreta un poliţist onest – Chris Allen. “În trecut am jucat roluri de asasini, criminali şi ticăloşi,” spune Affleck, care a mai jucat alături de Woody Harrelson în drama Out of the Furnace. “Personajul lui Chris Allen avea ceva foarte pur. Chris avea concepţii tranşante despre bine şi rău şi nu renunţa la ele deşi era supus la presiuni din toate direcţiile. Mi se părea interesant să fac parte din această distribuţie, alături de personaje corupte şi violente. Chris nu se schimbă prea mult, el rămâne ceea ce este cu adevărat.”

“Acesta nu e Casey pe care-l ştim din alte filme,” adaugă Hillcoat. “Îmi place când actorii joacă roluri diferite faţă de ei înşişi şi faţă de rolurile anterioare, aşa încât îmi place să văd acum un Casey care a devenit o maşină de ucis, aflat în permanentă acţiune, dar care în străfunduri este un tip idealist.”

Pentru a juca rolul din Codul Străzii, Affleck a trăit printre poliţiştii din Atlanta.

“Aceşti oameni au o slujbă extrem de grea,” observă el. “N-am să mai protestez când un poliţist o  să-mi dea o amendă pentru depăşirea vitezei. Îţi petreci opt ore pe zi , la volanul maşinii cu care-ţi faci rondul şi deodată primeşti un apel şi te repezi cu 120 km la oră printr-un cartier de locuinţe şi într-o fracţiune de secundă poţi fi rănit sau ucis, sau poţi omorî pe cineva, dacă eşti neatent. După ce mergeam cu ei în maşină, într-o zi de muncă obişnuită, mă întorceam acasă şi dormeam epuizat 15 ore.”

În timpul pregătirii , actorul i-a cunoscut pe câţiva dintre ofiţerii de combatere a crimei organizate, ca şi personajul său din Codul Străzii. “Oamenii din aceste unităţi de combatere a crimei organizate sunt foarte inteligenţi şi înţeleg cum funcţionează lucrurile într-un grad pe care nu l-am anticipat,” spune Affleck. “Aceşti tipi sunt complet dedicaţi muncii lor, riscându-şi viaţa în misiuni periculoase. Faptul că am putut să-i cunosc şi să  stau de vorbă cu ei m-a făcut să-mi înţeleg mai bine personajul.”

În timp ce Cook încerca să vină cu un nou tip de ticălos pentru povestea sa de corupţie poliţienească, el şi-a găsit inspiraţia în aşa-zisa  “Mafie evreiască.” “Am auzit de multe ori de Mafia italiană sau  irlandeză, sau de cartelurile mexicane, dar noi vroiam să facem ceva neobişnuit, ceva unic,” afirmă scenaristul. “Am descoperit că există o mulţime de evrei ruşi extrem de puternici, care înfundă puşcăriile pentru trafic de arme sau alte infracţiuni  grave. Aceştia sunt miliardari, dar pentru un motiv sau altul, ei un sunt prea cunoscuţi publicului. În mod tradiţional, aceste organizaţii criminale ruso-israeliene sunt conduse de un singur lider. Aceşti lideri sunt nişte semi-zei, ca şi Keyser Soze din The Usual Suspects.”

Kate Winslet adbordează în rolul său o combinaţie de inteligenţă periculoasă cu o ameninţare tăcută pentru a contura portretul Irinei Vlasov, o criminală cu sânge rece. Cu şapte nominalizări la Oscar, inclusiv pentru rolul din 2015, din filmul Steve Jobs şi laureată a premiului Oscar, ea apare rareori în filme de acţiune. Dar şansa de a juca o rusoaică şi de a se scoborî în inima cea neagră a Irinei s-au dovedit prea palpitante pentru a le putea rezista. “În loc de o organizaţie criminală dominată de un lider bărbat, ne-a venit ideea de a folosi un personaj ca Lady Macbeth, o femeie foarte inteligentă  şi complicată,” explică Cook.

Regizorul Hillcoat a fost uimit de personalitatea lui Winslet când a apărut pe platou. “Pentru Irina,ne trebuia o persoană care să impună respect şi care să fie mai puternică decât toate celelalte personaje din povestire. Kate Winslet are această calitate de a se identifica cu personajul pe care-l joacă, dar în acelaşi timp ea aparţine şcolii britanice de teatru, lucru care  a făcut-o să se ocupe  de accentul rusesc cu cea mai mare minuţiozitate.”

Cook şi-a imaginat-o pe Irina ca pe un personaj extrem de viu, dar Winslet a dus personajul la un alt nivel. “Kate îi dă personajului o profunzime care se extinde dincolo de cuvinte. Realmente nu poţi  să-ţi iei ochii de la ea. Chiar ţi se pare că Irina a participat la misiuni ale Mossad-ului. În acelaşi timp, simţi dragostea pentru Felix şi invidia pe care o simte pentru frumuseţea surorii ei. Kate scoate aceste sentimente din lăuntrul său, veridic, dar inexplicabil.”

Actriţa israeliană, Gal Gadot, cunoscută pentru rolurile ei din Fast & Furious 6 şi Furious 7, o portretizează pe posaca soră a Irinei, Elena. “Ea e un fel de suflet pierdut, pentru că Irina i-a furat gloria, fiul şi într-un fel, chiar soţul,” explică Gadot. “Irina aruncă o umbră uriaşă asupra Elenei.”

Prin contrast cu tensiunea dintre cele două personaje de pe ecran, Gadot susţine că ea s-a bucurat de o relaţie excepţională pe platouri cu actriţa britanică. “Kate este atât de prietenoasă, de extrovertă şi de talentată, încât sunt îndrăgostită de ea,”spune Gadot. “Relaţia dintre cele două surori de pe ecran e foarte diferită cea din realitate. Eu chiar mi-aş dori să am o soră mai mare ca şi Kate!”

Gadot îi ridică osanale şi regizorului filmului. “John a ştiut cum să transpună pe ecran povestirea lui Matt, făcând un film dur, îndrăzneţ, în care este implicată toată distribuţia,” observă ea. “E grozav felul în care dirijează filmările, iar luminile sunt folosite cu discreţie, totul este înconjurat de întuneric, ceea ce conduce după părerea mea, la o imagine grozavă.”

Înainte de a accepta să joace în Codul Străzii, în rolul anchetatorului Jeffrey Allen, Woody Harrelson, care a fost nominalizat de două ori la premiul Oscar, a mai interpretat ofiţeri de poliţie, cu bune şi cu rele, în filme cum ar fi Rampart, sau serialul premiat cu Emmy, “True Detective”.

Harrelson spune că a abordat rolul cu pasiune, bazându-se pe îndrumarea regizorului Hillcoat, acolo unde cazul.  “Îmi place de John pentru că una dintre expresiile lui favorite este: ‘Ok, acum s-o facem mai în surdină.’ Asta îmi convine, pentru că eu am tendinţa de a depăşi uneori măsura, aşa că am nevoie de cineva care să mă aducă cu picioarele pe pământ.”

Jeffrey Allen, interpretat de Harrelson, nu face totul ca la carte, dar are intenţii bune.

Prin contrast, ofiţerul de la crimă organizată, Marcus Belmont abuzează de funcţia sa pentru a înlesni  infractorilor instituirea codului “999”. Pentru a reda portretul duplicitar al lui Marcus, Hillcoat l-a distribuit pe Anthony Mackie, care i-a lăsat regizorului o impresie de neuitat în rolul soldatului american din The Hurt Locker. “N-am să uit nicio clipă ceea ce a făcut Anthony în rolul ăla,” susţine Hillcoat.

Mackie a contribuit la rol cu o tuşă de autenticitate pe care n-o înveţi din cărţi. “Anthony locuieşte la New Orleans, aşa că el cunoaşte în mod direct lumea interlopă,” susţine Hillcoat. “De asemenea, el  s-a antrenat din punct de vedere militar pentru rolul din The Hurt Locker, astfel că acum Anthony a venit pe platou cu lecţia învăţată. Anthony chiar avea propriile sale surse pe care le dezvoltase de-a lungul anilor. El era de-a dreptul încântat să joace un personaj care e suspendat moralmente între bine şi rău.”

Aaron Paul, de trei ori laureatul premiului Emmy, stăpânea arta de a întruchipa personaje la limita disperării, cum a fost Jesse Pinkman din “Breaking Bad.” Rolul fostului poliţist Gabe Welch din Codul Străzii i-a dat posibilitatea de a interpreta alt personaj tulburat, dar de data aceasta, unul specializat în acţiuni paramilitare. “Gabe este un tip derutat,” spune Paul. “El este fără doar şi poate un personaj negativ, dar care are o urmă de conştiinţă, ceea ce îl face să încerce să-i convingă pe membrii bandei să renunţe la planul cu codul 999, care ar putea cauza moartea unui poliţist. Mi-a plăcut pentru asta. De fapt, Gabe este cel care venise cu ideea de a omorî un poliţist, dar nu se aştepta ca ceilalţi să-l ia în serios; din nefericire, ei au făcut-o.” După ce suferă o pierdere, Gabe se lasă pradă nebuniei. “Gabe şi prietena lui se scufundă în gaura neagră a drogurilor şi haosului,” spune actorul.

Fiind un fan al filmului The Proposition, Paul a acceptat cu braţele deschise propunerea de a lucra cu regizorul filmului. “Dacă John Hillcoat este implicat în realizarea filmului, atunci ştii că va fi un film îndrăzneţ, intens şi onest, iar eu iubesc aceste lucruri,” exclamă Paul. “Când citeşti scenariul, te simţi atras către proiect, dar dacă ştii că  John va ţine frâiele, atunci toată lumea vine alergând ca să participe la realizarea filmului Codul Străzii.  A fost emoţionant şi minunat.”

Hillcoat a apreciat dedicaţia lui Paul faţă de acest rol, până în cele mai mici detalii, care vizau  inclusiv frizura aparte a personajului. “I-am făcut lui Aaron tunsoarea asta nebunească pentru a transmite mesajul că Gabe e pe punctul de a claca şi că în orice moment s-ar putea dezintegra.” Spre deosebire de personajul său singuratic şi tăcut, Paul era nerăbdător să-i dai sugestii, spune Hillcoat. “Aaron este un colaborator excelent. El şi-a îmbogăţit enorm personajul, folosindu-se de experienţele acumulate cu ocazia lui “Breaking Bad,” sau alte filme.”

Hillcoat şi echipa de producţie s-au străduit din răsputeri să amplaseze acţiunea filmului într-un oraş al secolului XXI. “Pentru mine era esenţial ca acțiunea din Codul Străzii să se întâmple în realitate,” spune regizorul. “Mi se pare că multe dintre filmele de gen s-au cam îndepărtat de realitate. De aceea am făcut  o muncă asiduă de cercetare.”

Din dorinţa de a fi autentic, Hillcoat s-a îndreptat către unitatea de combatere a crimei organizate din Atlanta. “I-am invitat chiar pe platou să ne fie alături tot timpul şi să ne dea sfaturi, spunându-ne ce se întâmplă cu adevărat, sau ce nu se întâmplă pe străzile oraşului,” spune el. “Pentru recrearea unor experienţe de acest gen, ne-am deplasat în cartierele unde trăiesc cei din lumea interlopă. În Codul Străzii, veţi vedea ce se întâmplă când unităţile anti-crimă ale lui Marcus şi Chris execută raiduri prin aceste cartiere.”

Codul Străzii atinge şi subiectul fierbinte al agresivităţii poliţiei. “În ultima vreme mulţi foşti militari au intrat în forţele de poliţie,” arată Hillcoat. “De asemenea ei şi-au împrumutat unii altora arsenalul de luptă. Poliţia foloseşte acum tanchete şi motorizate de la armată când ia pe sus cartiere de genul acesta, declanşând un haos de nedescris. Pentru mine, această chestiune a fost interesant de explorat pentru că am luat contact cu oamenii adevăraţi din aceste  comunităţi, cu mafioţi şi membri ai bandelor de cartier, cu unitatea de crimă organizată din Atlanta. Am cunoscut toate părţile implicate.”

NEBUNIA DE PE AUTOSTRADĂ, ÎN ATLANTA

Codul Străzii începe şi se termină cu secvenţe extrem de spectaculoase, care-l transferă pe spectator în lumea violenţei, specifică infractorilor. “John Hillcoat iubeşte realismul, aşa că am ştiut că acţiunea va trebui să fie foarte realistă,” susţine coordonatorul de cascadorii Mickey Giacomazzi. Jafurile şi urmăririle s-au petrecut în peisajul urban extrem de variat al Atlantei, coordonate fiind  de scenograful Tim Grimes. Locaţiile includ  clădiri cum ar fi: Georgia World Congress Center, ca sediu al Securităţii interne; complexul de apartamente Samuel W. Williams, unde locuieşte liderul spaniol, Pinto; sau clădirea Asociaţiei bancherilor din Georgia, de la adresa 50 Hurt Plaza, din centrul Atlantei, care a servit ca sediu pentru secvenţa jafului bancar.

Giacomazzi, care a lucrat anterior în Georgia cu Hillcoat la filmul Lawless, cu Tom Hardy, din 2012, se mândreşte cu coregrafia minuţioasă pe care a conceput-o pentru secvenţa haotică de după jaf, când o pungă cu vopsea roşie care era ataşată la sacii cu banii furaţi explodează în timpul fugii pe autostradă.

“Într-o clipă ai patru tipi într-o dubă care nu mai văd nimic,” povesteşte Giacomazzi. “Ei se rotesc pe toată lăţimea şoselei, derapează şi sunt gata să se ciocnească frontal cu un alt vehicul. Apoi Chiwetel reuşeşte să iasă şi să deturneze o maşină de teren. Marco sare prin chepengul unui BMW şi trage în toată lumea. Într-o maşină se află o fată care ţipă disperată, imaginile şi acţiunile se succed cu repeziciune. Focuri de armă, accidente de maşină şi explozii. Pentru un cascador şi pentru oricine iubeşte acţiunea, nu poate fi mai bine de atât.”

Urmărirea cu maşini din punctul culminant al filmului Codul Străzii utilizează îndemânarea cascadorului veteran Mike Johnson,  câştigătorul cursei de maşini de mic litraj de la  Baja. El l-a dublat pe Harrelson în secvenţa de urmărire când, aflat la volanul unui Crown Victoria el a traversat cu viteză ameţitoare o stradă aglomerată din Atlanta.

Iniţial programat să fie filmat în Los Angeles, Codul Străzii a avut de câştigat prin faptul că se petrece   într-un oraş mai necunoscut. “Filmările din Atlanta mi-au dat o senzaţie mai proaspătă decât filmările deja tradiţionale din Los Angeles sau New York, folosite în mod tradiţional în thrillerele urbane,” susţine Hillcoat. “Am văzut locaţiile acelea de atâtea ori, încât mi se pare că alegerea Atlantei a reînvigorat  într-o oarecare măsură genul.”

O FELIE PALPITANTĂ DE VIAŢĂ

Codul Străzii oferă publicului o combinaţie sălbatică de curse de maşini, schimb de focuri şi personaje volatile, cu diferite încărcături de criminalitate, care sunt antrenate în arta războiului, dar incapabile să-şi stăpânească demonii personali.

Ducând temele clasice ale trădării şi frăţiei  până la extreme ale violenţei, Codul Străzii îi oferă spectatorului o versiune modernă şi  plină de acţiune a structurilor urbane de putere, corupte până în esenţa lor. “Personajele noastre nu sunt în alb şi negru, ca în desenele animate,” subliniază  Hillcoat. “Ceea ce vor aprecia spectatorii la Codul Străzii este faptul că e un thriller de acţiune, care se bazează pe personaje din carne şi oase, pline de schimbări şi întorsături neaşteptate.”