Evenimente : Altele

Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition BIAS 2014

Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition – BIAS 2014 se va desfăşura în data de 21 iunie 2014, pe Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa-Aurel Vlaicu. Intrarea publicului este liberă. Accesul se face prin ROMAERO. Locurile de parcare sunt strict limitate. Recomandăm folosirea mijloacelor de transport în comun.
Spectacolul aerian cuprinde 2 secţiuni principale de evoluţii aeriene:
Sâmbătă, 21 iunie I:

Accesul publicului se face începând cu ora 8:00
Evoluţii aeriene
Festivitate de premiere a echipelor de acrobaţie
Sesiune de autografe

Sâmbătă, 21 iunie: II

Spectacolul “Zbor în crepuscul”
Concert
Spectacol de artificii

Participanti
TAROM
Compania Naţională de Transporturi Aeriene a României a fost înfiinţată în 1954 şi a crescut în acelaşi timp cu aviaţia românească. TAROM îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi este membră a Alianţei SkyTeam din 25 iunie 2010.
TAROM zboară la peste 40 de destinaţii pe trei continente, acoperind ţări din Europa, Africa de Nord şi Orientul Mijlociu.
Transportatorul României deţine una dintre cele mai tinere flote din Europa, alcătuită din 24 de aeronave, şi este membru al Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA) din 1993 şi al Asociaţiei Companiilor Aeriene Europene din 2000.

AEROCLUBUL ROMÂNIEI
În anul 2013, Aeroclubul României a ajuns la venerabila vârstă de 90 de ani. Şi pentru că o activitate de aproape un secol merita sărbătorită grandios, ediţia din 2013 a Bucharest International Air Show a fost dedicată acestei celebrări. Şi-au arătat astfel talentul, îndemânarea şi curajul echipele de acrobaţie aeriană care reprezintă, în prezent, Aeroclubul României, în ţară şi în străinătate, la spectacole şi competiţii de profil: Hawks of Romania, Vulturii Tricolori, Blue Wings, Lotul Naţional de Paraşutism, White Wings, The Pelicans. Lunga istorie a Aeroclubului României, fondat încă din 1920 din iniţiativa prinţului George Valentin Bibescu, a dăinuit peste secole şi a transformat această unitate într-un perfomant centru de pregătire al personalului aeronautic civil. Însă, pe de altă parte, Aeroclubul României este recunoscut pentru profesionalismul membrilor săi, care au transformat unitatea într-o structură sportivă cu profil aeronautic de mare notorietate. Piloţii şi paraşutiştii profesionişti şi sportivi ai Aeroclubului au participat în decursul ultimelor două decenii la numeroase mitinguri în toată ţara, precum şi la o serie de acţiuni internaţionale: campionate europene şi mondiale, mitinguri şi demonstraţii internaţionale în Franţa, Elveţia, Cehoslovacia, Ungaria, Germania, Bulgaria, China şi altele. Aeroclubul Romaniei are în dotare numeroase tipuri de aeronave de şcoală (Zlin 142, IAR 46S, planoare, motoplanoare), aeronave pentru acrobaţie aeriană (Zlin 142, EXTRA 300L), aeronave pentru efectuarea salturilor cu paraşuta ( Wilga 35A, AN – 2), precum şi avioane ultrauşoare FESTIVAL. Ultimii ani au fost bogaţi în evenimente demonstrative aeronautice ce s-au desfăşurat aproape în toate oraşele mari ale ţării, cât şi în ţări străine. Demonstraţiile aeriene au avut scopul de a promova aviaţia generală şi cultura de aviaţie către publicul larg, Aeroclubul României fiind cel mai mare operator aerian de aviaţie generală din România. Colaborarea cu CNAB s-a dovedit a fi una de un enorm succes, piloţii Aeroclubului fiind urmăriţi de sute de mii de oameni în decursul ultimelor ediţii ale Bucharest International Air Show, motiv pentru care, la ediţia din acest an, vom avea parte de un nou spectacol incendiar marca Aeroclubul României. Sursa: http://www.aeroclubulromaniei.ro/

ŞOIMII ROMÂNIEI
Şoimii României, formaţia de acrobaţie aeriană a Aeroclubului României şi parte a Echipei Naţionale de acrobaţii, folosesc, în evoluţiile aeriene, avioane puternice de tip Extra 330SC sau Extra 300L vopsite în tricolor (roşu, galben şi albastru). Echipa a luat fiinţă în 2007, iar de atunci au participat la peste 100 de showuri aeriene, atât în România, cât şi în străinătate. Cei cinci pasionaţi piloţi din formaţia Şoimii României sunt aplaudaţi la scenă deschisă ori de câte ori colorează cerul: George Rotaru, cap de formaţie (zboară cu avionul YR-EXA); Laszlo Ferencz, aripă dreaptă (zboară cu avionul YR-EWH); Iorgov Cristian, aripă stângă (zboară cu avionul YR-EWI); Goger Atilla, coadă (zboară cu avionul YR-EWA); Andrei Șerbu, pilotul solo al formaţiei. Cornel Marinescu “Q”, Cătălin Prunariu și Alexandru Ion sunt piloții de rezervă ai formaţiei care se asigură că echipa este completă atunci când este nevoie. Sursa: https://www.facebook.com/Hawks.Of.Romania
IACĂRII ACROBAŢI
După cum ne-au obișnuit, Iacării Acrobaţi oferă unele dintre cele mai spectaculoase demonstraţii aeriene ce pot fi văzute la BIAS, fascinând publicul cu un spectacol grandios și atmosferă incendiară. Fiind singura formaţie privată de acrobaţie aeriană din România, Iacării folosesc un aparat de zbor YAK 52 TW, avion de şcoală, antrenament şi demonstraţii de înaltă acrobaţie ce poate zbura atât ziua, cât şi noaptea.
Ioan Postolache – cap de formaţie, Dan Ştefănescu – coechipier dreapta şi Dan Conderman – coechipier stânga, pilotându-şi YAK-urile 52 TW (fabricate integral în România), reuşesc să impresioneze publicul prin evoluţii aeriene spectaculoase, la o înălţime cuprinsă între 100 şi 800 de metri faţă de sol, pe o rază de un km, cu viteze între 0 şi 450 km/h.

JURGIS KAIRYS
Când îl întâlneşti pe Jurgis Kairys, cu greu îţi vine a crede că îl ai în faţă pe inventatorul multora dintre manevrele de acrobaţie aeriană practicate în ziua de astăzi. Deşi ajuns la vârsta de 62 de ani, dacă ai şi ocazia să stai puţin de vorbă cu el, începi să înţelegi de ce se spune că vârsta nu contează decât pe dinăuntru. Şi în anul precedent, combinaţia efervescentă dintre pasiune, experienţă şi spirit creativ au făcut ca evoluţia lui Jurgis Kairys să fie una dintre cele mai impresionante evoluţii BIAS 2013. Regia evoluţiilor care îi poartă semnătura este mereu surprinzătoare şi, de fiecare dată, Kairys ne face să aşteptăm ceva nou şi extraordinar. Pionier în domeniul acrobaţiilor aerine, lui i s-a permis oficial, pentru prima dată în lume, să zboare pe sub pod, în 1996, pentru ca, în 1999, să efectueze zborul special Millenium, pe sub toate cele zece poduri din Vilnius, Lituania, cu un Yak 50. Evident că tot el a obţinut, în 2000, în premieră absolută, permisiunea de a zbura invers pe sub pod, în Kaunas, de data aceasta cu un SU26.
Pasionat de zbor încă din copilărie, Jurgis Kairys a absolvit Şcoala Tehnică de Aviaţie Vibor devenind, mai întâi, mecanic şi inginer de aeronavă, iar în 1974, a început să facă primele zboruri de acrobaţie, la Clubul Kaunas, din Lituania. Atuurile care l-au propulsat în echipa naţională de elită, în 1976, au fost determinarea şi pasiunea pentru zbor. În 1984, a absolvit Academia Civilă de Aviaţie din Sankt Petersburg, devenind inginer pilot.
O mare parte a stilului de acrobaţie din ziua de astăzi a fost dezvoltat, acum mai bine de treizeci de ani, de către Jurgis Kairys şi Steponas Artiskevicius, concurând unul cu celălalt şi antrenându-se reciproc. Orice pilot de acrobaţie la clasa nelimitat zboară în stilul agresiv promovat de lituanieni în anii ‘70. Priceperea de inginer şi abilităţile de pilot ale lui Jurgis au fost recunoscute atunci când a fost rugat să lucreze ca pilot de încercare pentru Sukhoi Design (1989), pentru a dezvolta celebrele Sukhoi 26, 29, 31. Noi aeronave de acrobaţie, modele experimentale, au început să domine competiţiile internaţionale la clasa Unlimited, Jurgis devenind multiplu campion mondial – a câştigat două medalii de aur şi trei de argint la Campionatele Mondiale de Acrobaţie Freestyle, a devenit, de două ori, campion total de acrobaţie World Grand Prix, a câştigat primul Redbull Airrace, în 2003, în Zeltveg, Austria. Întotdeauna a căutat şi a experimentat noi manevre acrobatice, care acum îi poartă numele: “Pass Slide”, “Kairys Wheel”, “Small Loop” şi a fost primul care a efectuat cu succes “Cobra”, în 1992. Este primul din lume care şi-a pilotat avionul în zbor planat, asemeni unui elicopter. În 2004 şi-a creat propriul aparat de zbor – JUKA – special pentru acrobaţiile sale.

FLYING BULLS
”Flying Bulls” este echipă de oameni pasionaţi de avioanele şi elicopterele de colecţie, pentru care aviaţia este o ştiinţă fascinantă. Cu această filosofie, Flying Bulls Aerobatics Team este una dintre cele mai apreciate echipe de acrobaţii aeriene din lume, ale cărei origini trebuie căutate la începutul anilor ’60.
Încă de la primul zbor, exigenţele echipei au rămas aceleaşi: să aibă un cuvânt important de spus în dezvoltarea acrobaţiilor aeriene. Succesele nu s-au lăsat aşteptate, performanţele aducându-le două titluri de campioni mondiali în competiţiile de acrobaţii aeriene, precum şi calitatea de membru de onoare al Federaţiei Internaţionale Aeronautică. Impresionanta lor prestaţie îi face nelipsiţi de la cele mai importante show-uri şi demonstraţii din cadrul celor mai celebre evenimente de gen, ajungând până şi în China şi Japonia.
Dacă la BIAS 2013 Flying Bulls au participat cu două aeronave speciale şi unice, suntem nerăbdători să vedem surprizele pe care ni le pregătesc pentru ediția din anul acesta.

FORŢELE AERIENE ROMÂNE
Cu un istoric lung şi plin de evenimente, Forţele Aeriene Române îşi au începutul în anii 20 ai secolului trecut. Înaintea celui de-al doilea război mondial, au fost constituite, în cadrul aviaţiei militare, primele formaţiuni specifice aviaţiei de transport care şi-au adus o contribuţie remarcabilă în desfăşurarea acţiunilor de luptă din perioada 1940-1945. Ulterior au luat naştere baze aeriene cu funţionalităţi multiple în vederea descoperirii, identificării şi combaterii actelor ilicite la regimul de zbor în spaţiul aerian naţional; participarea la menţinerea integrităţii spaţiului aerian NATO; asistenţa de navigaţie pentru aeronavele militare şi civile; acţiuni umanitare şi misiuni de căutare, salvare, evacuare în cazul producerii unor catastrofe sau calamităţi naturale şi altele.
Misiunile Forţelor Aeriene Române pe timp de pace sunt definite pentru a realiza menţinerea integrităţii spaţiului aerian naţional şi protejarea unor obiective vitale împotriva atacurilor aeriene şi sunt realizate prin funcţiile de supraveghere aeriană şi de poliţie aeriană, pentru menţinerea securităţii spaţiului aerian naţional. În situaţii de criză şi de război, Forţele Aeriene Române îşi amplifică acţiunile pentru apărarea populaţiei, obiectivelor vitale şi a trupelor împotriva atacurilor aeriene, provocând pierderi maxime forţelor aeriene inamice, prin uzură şi participarea la crearea unei situaţii aeriene favorabile.
Forţele Aeriene Române au în dotare avioane de luptă, avioane de transport, avioane de antrenament, elicoptere, avioane de cercetare, radare, rachete şi artilerie antirachetă. Având rolul de a angaja direct forţele inamice, avioanele de luptă reprezintă componenta cea mai puternică a Forţelor Aeriene Române.

INVITAŢI SPECIALI:
BALTIC BEES
Au venit pregătiţi să ne cucerească şi au pus în scenă un spectacol inedit, plin de culoare, evoluţia lor captând atenţia publicului numeros prezent la BIAS 2013. O coregrafie impresionantă și acrobaţii ample, desenând cerul cu urme de fum şi pasiune. Acesta este motivul pentru care ne declarăm absolut încântaţi să-i avem din nou invitaţi la BIAS 2014!
Deşi deja cunoscut, vă reamintim că echipa de acrobaţie aeriană Baltic Bees evoluează pe cinci aeronave de tip L-39C Albatros, fiind prima echipă profesionistă de acrobaţie aeriană înfiinţată în statele baltice. Trupa letonă este compusă din piloţi experimentaţi, având la activ mii de ore de zbor pe aeronave militare şi pe aeronave de acrobaţie de mare viteză şi manevrabilitate şi sunt recunoscuţi după stilul unic de pilotaj, executând manevre artistice de maximă dificultate. Dornici să vă cunoască, îi puteţi întâlni pe aceşti pasionaţi oameni ai zborului la BIAS 2014.

VERES ZOLTAN
Prezent pentru prima oară la BIAS, Zoltán Veres, instructor – căpitan pentru Boeing-737, examinator – șef și coordonator al Departamentului de licențiere din cadrul Autorității Aeronautice Civile Ungare, ne va bucura cu un spectacol inedit realizat în forţă cu un avion MXS! Zoltan poartă aventurile sale îndrăznețe dincolo de cabina de pilotaj, participând la curse de motociclete, maşini și avioane MIG. Două dintre cascadoriile sale celebre sunt panglica inversată tăiată la o înălţime de 10 de metri deasupra solului și 3 snaproll-uri la aproximativ aceeași înălțime. Aeronava sa preferată este MXS. Aceasta este cea de-a şasea aeronavă produsă de MXR Technologies. Este un avion de înaltă performanță care îi permite să se dezvolte chiar mai mult, executând acrobaţii incredibile ce vor extazia mulțimea. Are cinci recorduri înregistrate în Cartea Recordurilor Guinness, unul dintre acestea fiind stabilit la Al Ain, Emiratele Arabe Unite, executând 408 de tonouri consecutive. Anual are reprezentații la aproximativ 35-40 de mitinguri aeriene, la care asistă mai mult de 2,5 milioane de spectatori.
AERO KLUB GALEB
Aeroclubul Galeb („pescăruș” în limba sârbă), originar din Belgrad, se evidenţiază prin devotamentul personalului clubului și al membrilor săi pentru restaurarea și conservarea aeronavelor vechi și afișarea lor în spectacole naţionale ori internaţionale. La mijlocul anilor nouăzeci, ca urmare a unui tratat regional de control al armelor, fosta Forţă Aeriană Iugoslavă a fost nevoită să reducă inventarul său la 155 de avioane de luptă și 53 de elicoptere de luptă, rezultând o retragere masivă de aeronave din serviciu. Opt Soko G-2 Galebs au fost achiziționate de către compania anglo-sârbă Shuttle Air. Aeronavele au fost dezarmate și restaurate și sunt operate și întreținute de clubul Galeb și de proprietari privați, unele dintre aeronave fiind în curs de vânzare. Printre aeronavele utilizate de către piloții aeroclubului Galeb regăsim Soko J – 20 Kraguj, Utva 66 și Zlin 526F, toate de origine iugoslavă. Printre alte proiecte ale clubului se află și restaurarea aparatului Soko 522; prima aeronavă de acest tip a fost restaurată cu succes şi este expusă, iar acum se doreşte repunerea sa în funcţiune. Aeroclubul Galeb a participat la numeroase spectacole aeriene internaționale, inclusiv la Czech International Air Fest în Hradec Kralove și Brno, Slovak International Air Display la Bratislava, Royal International Air Tatoo în Fairford RAF, airshow-uri din Biggin Hill, North Weald, Oshkosh, Belgrad, Tivat, Podgorica, pentru a numi doar câteva dintre acestea. Cei mai mulţi dintre piloții aeroclubului Galeb sunt foști instructori ai forțelor aeriene. Sursa: http://aeroklubgaleb.com/
LUCA BERTOSSIO
Unul dintre invitaţii speciali ai BIAS 2013, Luca Bertossio, ne-a încântat cu o evoluţie vioaie, jucăuşă, dar foarte complexă şi dificilă. În vârstă de numai 24 de ani, el este unul dintre copiii minune ai aviaţiei, fiind campionul mondial en titre la planorism și uimind întreaga lume cu abilităţile sale demonstrative, care l-au propulsat rapid, în doar câţiva ani, drept autoritate în materie de acrobaţie cu planorul. Evoluând la 1.200 de metri altitudine, Luca Bertossio este un adevărat fizician al zborului cu planorul. Ceea ce spectatorilor le pare arta de a pluti în aer, pentru campionul mondial, zborul cu planorul reprezintă, de fapt, calcule matematice atente, formule de fizică aplicate cu stricteţe, dar şi intuiţie de inginer şi curaj de geniu. Planorul său, un Swift S1 fabricat în Cehia, este cel mai performant aparat de acest tip din lume. La manşa acestei aeronave, Luca Bertossio reuşeşte să uimească, de fiecare dată, publicul spectator, prin acrobaţiile sale de excepţie. Star incontestabil al acrobaţiei mondiale cu planorul, italianul Luca Bertossio deţine inclusiv licenţa de pilot de linie.