Evenimente : Teatru

FRATII KARAMAZOV după F.M.Dostoievski

Spectacolul de licenţă Fraţii Karamazov a prilejuit studenţilor Anului III, Arta Actorului, de la UNATC Bucureşti, întâlnirea cu unul dintre cele mai valoroase texte ale literaturii clasice universale. Pornind de la convingerea dostoievskiană conform căreia: „Omul este un mister. Trebuie să aduci acest mister la lumina zilei şi dacă am să-mi dedic toată viaţa acestui ţel, n-am să consider că am pierdut timpul degeaba; eu mă concentrez asupra acestui mister pentru că vreau să fiu Om”, realizatorii acestui spectacol au privit acţiunea lor ca pe un drum al căutărilor, al întrebărilor, al sondărilor celor mai profunde în structura fiinţei umane. Deopotrivă, studenţi şi profesor, am încercat să înţelegem, mai presus de orice, resorturile lăuntrice atât de greu de aflat şi de stăpânit, care fac posibilă fiinţarea noastră în universul fără margini al trăirilor interioare pe care trebuie să-l dominăm.

Drumul celor trei fraţi, cele trei faţete ale eu-lui creator, croiţi după eşafodajul interior al celor trei apostoli biblici: Petru, Pavel şi Ioan, a permis tinerilor studenţi să descopere, deopotrivă, forţa dimensiunii instinctuale, valoarea cerebralităţii, precum şi bogăţia iubirii necondiţionate. Marele roman al lui Dostoievski, o adevărată autobiografie, cu lumea sa vastă, cu personajele sale perfect articulate şi surprinzătoare prin acţiunile lor s-a constituit ca un impresionant material de lucru pentru tinerii aspiranţi la gloria scenei. Felul în care am construit traseul artistic al spectacolului a ţinut seama, fără îndoială, de modul în care, cu fiecare actor în parte am analizat în cele mai mici detalii structura interioară a fiecărui rol în parte.

Punând accentul pe creaţia actorului şi nu pe o formulă regizorală anume, am ajuns la unitatea estetică pe care o prezentăm astăzi publicului. Din dorinţa de a scoate în evidenţă doar Omul, cu trăirile şi frământările sale, cu bucuriile şi tristeţile, cu balansul permanent între Lumină şi Întuneric, pe un „câmp de bătălie, care e chiar sufletul omului”, am ales eliberarea scenei de orice fel de decor de sorginte stilistică realistă, păstrând însă, în jocul actorului, drumul stanislavskian al realismului psihologic. Singurele „ajutoare” scenografice pe care le-am folosit sunt fundalul (pânza de mari dimensiuni, pictată în ulei, de către un tânăr artist plastic) ce reprezintă „Coborârea în iad” (icoana de pe peretele exterior al Mănăstirii Voroneţ), ca semn al luptei permanente pe care o traversează fiinţa umană, aflată mereu şi mereu… între rai şi iad, precum şi scaunul ce reprezintă, în stil estetic cubist, acelaşi drum de la întuneric către lumină. Este, de fapt, limbajul în care am propus acest spectacol: cubismul fiind curentul artistic care a spulberat forma, neviciind însă, fondul, spiritul operei.

Studenţii promoţiei 2011-2014, coordonată de Prof.univ.dr.Florin Zamfirescu au, cu acest prilej şansa de a se prezenta publicului cu o creaţie artistică atent elaborată, conştincios construită şi puternic asumată. Tinerii actori şi viitoarea scenografă se achită cu brio de îndatoririle lor scenice.

Le doresc mult succes în lungul drum artistic către aflarea iubirii publicului!
Lector univ.dr. Bogdana Darie

FRAŢII KARAMAZOV
după F.M.Dostoievski
Distribuţia:
Dimitri Karamazov – Andrei Ciopec
Ivan Karamazov – Daniel Achim
Aleoşa Karamazov – Costi Apostol
Smerdiakov – Vlad Benescu
Părintele Zosima – Liviu Popa
Rakitin – Florin Crăciun
Procurorul – Tudor Morgovan
Judecătorul – Adrian Georgescu
Gruşenka – Liudmila Bzovâi
Katerina Ivanovna – Delia Danciu
Lise – Adela Bengescu
D-na Hochlakova – Ana Olaş
Pan Miusialovici – Răzvan Bănică
Pan Wrublewski – Adrian Loghin
Călugări / Poliţişti – Cosmin Vâjeu; Mihnea Nicolau
Ţigănci – Ioana Călin; Călina Epuran; Romaniţa Toma; Ana Turcu
Regia şi dramatizarea: Lector univ.dr. Bogdana Darie
Costumele si scenografia : Raluca Alexandrescu
Coregrafie Lorette Enache / Vlad Benescu
Ilustraţia muzicală: Adrian Loghin
Pictura fundal: Gardin Cristian
Light design: Alexandru Bibere
Asistent regie: Andrei Ciopec