Evenimente : Spectacole

IL BARBIERE DI SIVIGLIA

IL BARBIERE DI SIVIGLIA (BĂRBIERUL DIN SEVILLA), joi, 14 aprilie 2016, de la ora 19:00, la Opera Nationala Bucuresti.

Operă în două acte de Gioachino Rossini.
Libretul: Cesare Sterbini, după o piesă de Pierre Beaumarchais.

Spectacol în limba italiană, cu titrare în limba română.

Premiera mondială: 20 februarie 1816 (cu titlul Almaviva, ossia L’inutile precauzione), Teatro Argentina din Roma.

Data premierei montării actuale la Opera Naţională Bucureşti: 28 ianuarie 1955.

Durata: 19.00 – 22.00 (spectacolul are două pauze).

Dirijor: Ciprian Teodoraşcu.

Regia: George Teodorescu.
Scenografia: Ion Ipser şi Ofelia Drăgănescu.
Maestru de cor: Stelian Olariu.

Asistent de regie: Cristina Cotescu.
Asistent maestru de cor: Daniel Jinga.

Distribuţia: Contele Almaviva – Stefan von Korch (invitat); Don Bartolo – Mihnea Lamatic; Rosina – Mihaela Işpan; Figaro – Daniel Pop; Don Basilio – Marius Boloş; Fiorello – Adrian Strezea; Berta – Egle Chişiu (invitată); Sergentul – Ionuţ Gavrilă.

Despre:

Prima montare nouă a stagiunii 1954-1955 la Opera Națională București, „Bărbierul din Sevilla” avea să devină unul dintre cele mai îndrăgite spectacole ale teatrului, timp de mai bine de șase decenii. Montare reprezentativă a instituției, spectacolul s-a bucurat de-a lungul anilor de distribuții cu nume sonore, printre care și „tripleta de aur” – soprana Magda Ianculescu (Rosina), baritonul Nicolae Herlea (Figaro) și tenorul Valentin Teodorian (Almaviva) – care a făcut rapid înconjurul lumii.

Dragoste cu năbădăi
„…o admirabilă operă bufă… Va fi cântată atâta timp cât va exista operă italiană”, astfel avea să scrie Beethoven într-unul din caietele sale de conversații, despre opera „Bărbierul din Sevilla” a lui Rossini. Creată în doar 13 zile, pe când Rossini avea 23 de ani, „Bărbierul din Sevilla” spune povestea unui triunghi amoros din Spania secolului al XVII-lea, poveste inspirată de altfel de „Le Barbier de Séville”, prima piesă de teatru dintr-o trilogie a francezului Pierre Beaumarchais, din care s-a inspirat și Mozart pentru „Le nozze di Figaro”.
Faptul că „Bărbierul din Sevilla” exista deja într-o altă versiune, cea a lui Giovanni Paisiello (1782), a făcut ca opera lui Rossini să nu fie bine primită la premiera din 1816, de la Teatro Argentina (Roma), publicul considerând-o un afront adus lucrării lui Paisiello. Cu toate acestea, „Bărbierul din Sevilla” a fost rapid asimilată în repertoriul teatrelor de operă internaționale, în Anglia fiind pusă în scenă pentru prima dată, în limba italiană, în 1818, la King’s Theatre din Londra, iar apoi în engleză, la Covent Garden. În America a avut prima reprezentație în 1819, la Park Theatre din New York.