Top 10 anti-dive: de la Chrissie Hynde la Feist

| 28 septembrie

V-ati plictisit de Lady GaGa, Britney Spears si Katy Perry? Ca alternativa, va propun o galerie a cantaretelor care se pot lipsi de kilogramele de makeup si de videoclipurile tipatoare. Iata 10 anti-dive care n-au nevoie de mai mult de o chitara bine strunita (sau un pian bine acordat) care sa acompanieze o voce carismatica.

10. Tori Amos
Pianista are suficienta energie ca sa hipnotizeze o sala intreaga soptind sau cantand la doua piane. Religia si sexualitatea nu lipsesc de pe agenda controversatei cantautoare. “Inainte ca Sfintii Parinti ai Bisericii sa estompeze principiul feminin, forma feminina a divinitatii era exprimata si personificata in majoritatea culturilor”, atrage atentia Tori Amos intr-un interviu.

9. Chrissie Hynde
„Sunt mult prea pretioasa. Sterge-o!”, canta carismatica voce de la The Pretenders. Cam asa or fi sunat vorbele de despartire pe care Hynde le-a rostit catre fostii soti, Ray Davies si Jim Kerr, primul, solist la The Kinks, al doilea, lider al trupei scotiene Simple Minds. Daca nu vizualizati prea bine chipul chitaristei cu breton, amintiti-va de clipul in care canta alaturi UB40 in clipul I Got You Babe.

8. Sinnead O’Connor
A spus de mai multe ori ca megahitul Nothing Compares to You a fost blestemul vietii ei. Era prea tanara si n-a stiut sa reziste greutatii celebritatii. A sfasiat ostentativ poza Papei, simtindu-se mai aproape de Dumnezeul rastafarienilor. “Imi place ideea lor de a folosi muzica drept predica. Imi place misticismul lor”, spunea recent Sinead O’Connor intr-un interviu aparut in revista Sunete.

7. Tracy Chapman
Intr-o industrie digitalizata, cu voci manufacturate pe computer, autoarea hitului Give Me One Reason n-are nevoie nici de ajustari in studio si nici de o amplifcare iesita din comun. Timbrul ei tremurat, cu usoare tente de blues, si chitara sa acustica sustin de minune mesajele nostalgice uneori, politice alteori. Intr-o vreme in care se intoarce moda cantautorilor si a muzicii acustice, Chapman se poate simti ca la ea acasa.

6. Norah Jones
Este fiica lui Ravi Shankar, maestrul sitarului, si s-a remarcat si ca ospatarita in filmul lui Wong Kar Way, My Blueberry Nights. Chiar daca, la debut, multi s-au grabit sa vada in Norah Jones doar „inca o fata draguta” sau doar o fiica alintata, muzica sa pop cu ecouri din jazz si country a reusit sa demonstreze adevarul proverbului care spune ca aschia nu sare departe de trunchi.

5. Joni Michell
Asemenea lui Leonard Cohen, „una dintre cele mai mari cantautoare din lume” (Rolling Stone) se trage din Canada. A cantat alaturi de mai-marii jazzului, a reinventat interpretarea la chitara folk, iar vocea sa cu salturi glumete a ramas un etalon pentru cantaretele de pop-folk. Hancock i-a dedicat acum doi ani un album (River: The Joni Letters) rasplatit cu Grammy pentru discul anului, iar Madonna spunea despre Joni Mitchell ca este artista care i-a schimbat adolescenta.

4. Joan Jett
Imnul I Love Rock‘n’Roll duduia pe la inceputul anilor ’80, desi initial vedeta punk se indoia ca piesa va avea lipici la public. Imbracata in piele neagra, cu contururi groase in jurul ochilor, Joan Jett s-a nascut cu rockul in sange. Muzica si miscarile sale instinctive sunt invidiate si mimate de o multime de dive, de la Britney Spears la Avril Lavigne si Katy Perry.

3. Feist
Cu o voce alto surpinzatoare, artista anti-folk evita orchestratiile cliseistice, nu e avida dupa celebritate si nici n-are nevoie de un PR care sa-i croiasca in fiecare zi cate o stire mondena. Artista canadiana canta la banjo (ce poate fi mai potrivit pentru o anti-diva?) si a devenit celebra abia in 2007, cu al treilea ei album The Reminder. Intrebata ulterior daca simte ca a devenit in mod oficial o celebritate, Feist a glumit: “Nu am abilitatea sa a ma vedea din afara. Cred ca sunt norocoasa pentru ca nu am aceasta capacitate”.

2. Patti Smith
Unii spun ca artista new-yorkeza ar fi nasit punkul. Altii o stiu dupa hitul Because the Night, compus impreuna cu Bruce Springsteen. Muzica sa sincopata, smucita, si vocea sa tipata si-au lasat amprenta asupra mai multor generatii de rock, de la R.E.M. la Hole si Garbage. Insa, de atunci, nici o alta solista n-a mai reusit sa imprime atata furie unor melodii pline de poezie.

1. Janis Joplin
A murit la 33 de ani dupa o supradoza de heroina. Insa patosul si energia sexuala care emanau din vocea sa in anii ’60 au dovedit un lucru greu de crezut la acea vreme, anume ca si femeile sunt in stare sa cante rock si sa se ia la intrecere cu decibelii chitarelor electrice.
***
Click pentru LISTA Top 10 FILME.