Revelatiile muzicale din 2009

| 22 august

Chiar daca mai e ceva pana la Revelion pentru a trage linie in clasament, e limpede ca Lady GaGa, White Lies si Florence and The Machine vor avea un loc asigurat in topul celor mai bune debuturi muzicale din 2009.
Iata care ar fi pretendentii de pana acum:
1. Empire of the Sun
Anul acesta a fost dominat de electro-pop, iar solarul duo Empire of the Sun este pe creasta valului. Empire of the Sun iti ia ochii cu videoclipuri si costume exotice, inspirate de asteci, de chinezi ori… de Razboiul Stelelor. Axioma trupei botezate dupa romanul de razboi al lui J.G. Ballard ar fi: daca muzica e magie, atunci avem nevoie de imagini pe masura. „Vrem ca vizualul nostru sa fie plin de culori si fantezie, asa incat sa-i placa si unui copil”, spune Luke Steele. Vreti o dovada? Luati aminte la Walking on a Dream, videoclipul care da si numele albumului lansat la sfarsitul lui 2008.

2. Florence and The Machine
Londoneza Florence Welch a debut in iulie cu discul Lungs, cel mai cunoscut extras de single fiind Rabbit Heart (Raise It Up). In iarna, a luat premiul pentru debut la ceremonia Brit Awards. Extrem de apreciata de presa muzicala britanica, artista isi aminteste ca in copilarie adormea foarte greu, asa ca parintii o leganau in carucior si o puneau sa asculte The Smiths, REM sau The Go-Go’s.

3. White Lies
I-ati vazut poate la B’Estfest-ul din acest an. Revelatia din 2009 a rockului indie britanic este considerata urmasa celebrei trupe Joy Division. Vocea, versurile, hainele negre, totul e sumbru la White Lies. Paradoxul e ca melodiile sunt extrem de dinamice, sunt pline de viata, uneori chiar in contrast cu temele negre din versurile melodiilor. Cam asa se intampla si in hitul Lose My Life.

4. Lady GaGa
Pe numele adevarat Stefani Germanotta, vedeta de 23 de ani nu cred ca mai e o surpiza. Provocatoare prin declaratii de tabloid si prezenta scenica apetisanta, tanara vedeta este comparata deja cu Madonna anilor ’80. Lookul e clar ca e prima preocupare a cantaretiei care a debuta pe la inceputul anului cu albumul The Fame. Daca nu l-ati vazut inca, aruncati o privire peste videoclipul Poker Face.

5. Mumford & Suns
Trupa condusa de vocalistul si chitaristul Marcus Mumford s-a lansat recent pe scena londoneza de folk. Au fost in turne cu The Maccabees, iar albumul lor de debut, Sigh No More, este anuntat pentru luna octombrie. Intr-un an dominat de electro si dance, putin aer curat de bluegrass nu strica nimanui. In aceasta vara, BBC Radio 1 a declarat piesa Little Lion Man „cea mai tare melodie din lume”.

6. Karima Francis
Folkista din Manchester are o voce viguroasa, aproape masculina, si te frapeaza cu claia ei de par, in genul celei purtate de Bob Dylan in tinerete. Cu el, artista britanica mai are ceva in comun: e o cantautoare de zile mari. O dovedeste piesa Author, compusa in urma traumelor suferite alaturi de o mama alcoolica: “Mama can we talk it over/ I was blind and couldn’t see/ Sat across from an awkward angel/ She’s biting away at me”

7. N.A.S.A.
Duo-ul astronomic este un metisaj intre America de Sud si SUA, intre latino si hip-hop. Cei doi producatori din Los Angeles, Squeak E. Clean si DJ Zegon au rupt gura targului la inceputul acestui an cand au debutat cu un disc plin de colaborari pe cat de eclectice, pe atat de impresionante: M.I.A., Tom Waits, Wu-Tang Clan, omniprezentul Kanye West, dar si new waver-ul David Byrne. Ultimul apare pe melodia Money, o diabolizare a culturii consumeriste: “Money is the root of all evil!”. Pazea!

8. La Roux
Daca vreun criogenizat din anii ’80 s-ar trezi ca prin minune, ar da drumul radioului si ar auzi piesa Bulletproof cantata de Elly Jackson (voce) si Ben Langmaid (clape) nu si-ar da seama cati ani au trecut si s-ar astepta sa urmeze Bananarama, Boy George sau Eurythmics. Cu un smoc de par vesnic in vant, solista duo-ului La Roux este nebuna dupa anii ’80. „Acum nu mai exista sinceritate in muzica. In soundul acelor vremuri, simteai libertatea de a experimenta, pe cand acum totul e extrem de calculat”.

9. Terry Lynn
Jamaicana indragostita de un reggae (ce surpriza!) combinat cu rap si electro, e o femeie dintr-o bucata care tuna si fulgera la adresa politicenilor corupti si ipocriti din pe insula ei. In clipul The System, artista protestatara (inrudita intrucatva cu MIA) canta in mijlocul unei abator dintr-un sat jamaican. De fapt, intreaga poveste spusa de Terry Lynn este o alegorie a ciclului violentei sangeroase din capitala Kingston.

10. Dan Black
Nascut la Londra si stabilit la Paris, Dan Black a plecat dintr-o trupa indie obscura si si-a vazut de proiectul sau electro-pop, mixand de ici, de colo. Piesa Symphonies a clonat partea ritmica din Umbrella divei Rihanna, insa ceea ce merita retinut este mai degraba videoclipul genial. Secventele futuriste, imprumutate din Star Treck, alterneaza cu referinte la intreaga istorie cinematografica, de la Hitchcock si Godard la westernurile imbibate cu herghelii si filmele horror pigmentate cu decapitari.

Surse: BBC, Times, Rolling Stones