Nunta In Basarabia – Un spectacol de film, ok?!

| 30 septembrie

Nunta in Basarabia este la suprafata povestea de dragoste dintre Vlad (interpretat de Vlad Logigan), un tanar dirijor din Bucuresti si Vica (interpretata de Victoria Bobu), o frumoasa domnisoara din Chisinau. Spun la suprafata pentru ca dragostea este doar una din temele acestui film. Este tema sub care celelalte se aduna si fac deliciul filmului atunci cand rabufnesc.
Vlad si Vica sunt tineri si se iubesc. S-au casatorit de curand in Bucuresti. Dar cum nu e usor sa intemeiezi o familie in ziua de azi, cand e greu sa ai o casa a ta, cei doi hotarasc sa faca o nunta si in Chisinau, prilej cu care sa faca rost de banii necesari pentru a plati avansul unei garsoniere. Un alt pretext ar fi si faptul ca aceasta nunta are loc pentru rudele Vicai, care nu au putut sa ajunga la evenimentul care a avut loc in Bucuresti.
Comedie romantica romaneasca

Diferenta de obiceiuri si traditii dintre Basarabia si Romania, Bucuresti mai precis, se simte de la inceputul filmului, cand protagonistii pleaca la Chisinau. Nici nu apuca sa treaca granita ca o secventa-simbol isi face loc. Trebuie schimbate rotile trenului pentru ca in Republica Moldova ecartamentul este diferit fata de cel din Romania. Iar de aici incepe si comedia, ca sa nu spun circul. Una peste alta, pe tot parcursul filmului are loc o neintrerupta “lupta” de orgolii intre familia mirelui si cea a miresei, fiecare folosindu-se de acest eveniment pentru a sublinia superioritatea uneia dintre parti. Spun parti pentru ca, chiar daca acest eveniment ar trebui sa aduca impreuna familiile celor doi, in realitate se da o lupta pentru suprematie morala. De fapt nunta celor doi este denaturata complet, fiecare participant avand cate un motiv personal pentru care se afla acolo.

“Da, vreau spectacol, ok?!”

Una dintre cele mai bune replici ale filmului. Este rostita de mama miresei, o femeie conservatoare care priveste cu ochi sceptici Romania, Bucurestiul si oamenii de acolo in special. Iar cand o femeie ca dansa adauga frazei de mai sus OK-ul de la final, semn distinct al occidentului, ia nastere un umor cum rar gasesti. Si din fericire nu este singurul, filmul abundand in astfel de replici sau situatii.

Nunta in Basarabia este un film lejer ca si scenariu si replici, nu se pune accent pe puterea de intuitie sau capacitatea publicului de a dejuca un complot. Este un film care ti se serveste pe tava, tot ce ai de facut ca si spectator este sa il savurezi. Si il savurezi din plin, este o comedie care nu te lasa sa te plictisesti, oferindu-ti la fiecare secventa replici sau situatii familiare traite personal sau de oamenii din jurul tau. In fiecare personaj din film vei recunoaste un vecin, un prieten, o ruda.

Napoleon Helmis, regizorul acestui film, a facut o treaba exceptionala, el fiind si autorul acestui scenariu. Daca vi se pare cunoscut, sau din contra, trebuie sa stiti ca el este regizorul unui alt film romanesc bun – Italiencele.

Vlad Logigan il interpreteaza pe tanarul sot din aceasta poveste si o face foarte bine. Este un actor tanar, cunoscut si apreciat in lumea teatrului, care si-a facut debutul pe marile ecrane cu acest lungmetraj. Vica, Victoria Bobu pe numele ei adevarat, este o proaspata absolventa a Universitatii Nationale de Arte Teatrala si Cinematografica, jucand in cateva piese de teatru, debutul in cinematografie fiind odata cu acest film.

Constantin Florescu, sau Johnny Scarlat pentru cunoscatori, este unchiul lui Vlad. Este de asemenea unul dintre cele mai bine conturate si jucate personaje. Ca si actor cu un rol secundar aduce multe rasete din umbra cu o replica buna sau chiar cu un gest cand te astepti mai putin. Si experienta isi spune cuvantul, acesta jucand in peste 30 de filme romanesti si straine, dar si in numeroase piese de teatru. Dintre filmele in care il puteati vedea pe Florescu mentionam rolurile secundare din Calatoria lui Gruber, Restul e tacere si Modigliani.

Acestea sunt doar cateva dintre personajele din film, dar un cuvant in parte merita fiecare personaj, pentru ca in fiecare dintre ele vom regasi o tipologie, mai mult sau mai putin placuta, dar cu siguranta comica.

Ce spun criticii despre Nunta in Basarabia?

Doar de bine. Pe langa mici scapari, ca altfel nu se poate numai critici pozitive la adresa filmului… Spre exemplu, il citez pe Boris Tuh, critic de film din Estonia: “Filmul este simplu ca forma, adica un asa-zis ”film pentru public”, insa mesajul lui este unul foarte important. Din impletitura de peripetii comice si melodramatice, care au loc în timp ce tinerii (un roman si o moldoveanca) si familiile lor se ”tatoneaza”, rasare tema xenofobiei, suprapusa pentru trecutul istoric. Atunci cand la nunta un var de-al miresei, sosit de la Moscova, o saluta pe aceasta în limba rusa, unchiul mirelui (ce tip!) cere, badaraneste, sa nu se mai vorbeasca ”în limba ocupantilor”. Si atunci una dintre invitatele la nunta, o cunoscuta actrira rusoaica, recita (in romana!) din versurile unui clasic al literaturii romane si paraseste nunta, fiind condusa de tatal miresei, poet national din Moldova, care a avut el insusi de suferit de pe urma puterii comuniste, dar care ii dispretuieste pe xenofobii inversunati.”

As putea sa vorbesc ore in sir despre acest film. As putea sa va dau zeci de motive sa va conving sa il vedeti, chiar daca nu sunteti un fan al filmelor romanesti. Dar va spun doar atat. Nunta in Basarabia este un film foarte bun, o comedie exceptionala care va va binedispune si va starni multe rasete, cum rar o face un film occidental cu un buget cat PIB-ul Republicii Moldova.

CoolRank: 9/10
– atmosfera & entertainment: 9/10
– actori: 8/10