Mariah Carey si revolutia in „product placement”

| 07 august

Ani de zile revistele lucioase ne-au oferit insterturi cu albume muzicale. In viitor va fi pe dos: minireviste glossy vor fi strecurate intre copertele discurilor.

Atacata serios de piratii virtuali, industria muzicala inregistreaza scaderi considerabile in vanzari. Cum sa acoperi preturile de productie ale unui albumul, cand acesta e postat pe net inainte de a ajunge pe rafturile magazinelor? Casa de discuri Island Def Jam (parte a grupului Universal Music) a gasit o solutie ingenioasa de supravietuire: introducerea brandurilor in bookleturile CD-urilor. Labelul anunta ca primul album cu branduri intre coperti va fi discul lui Mariah Carey, Memoirs of an Imperfect Angel, potrivit editiei online a revistei Billboard.

Sampanie si sapun abraziv
Proaspatul disc al lui Mimi va fi lansat pe 15 septembrie impreuna cu un booklet de 24 de pagini coprodus impreuna revista de lifestyle Elle. Printre produsele ce vor avea reclama intre paginile minirevistei se numara cosmeticele de la Elizabeth Arden, sampania Angel si pantofii Carmen Steffens. “Ideea este foarte simpla: de vreme ce vindem milioane de albume, ar trebui sa va faceti reclama prin intermediul nostru. Albumele noastre se bucura de o difuzare extraordinara si trec prin fata multor perechi de ochi. Marjoritatea revistelor nu se bucura de o astfel de raspandire”, argumenteaza Antonio Reid, directorul labelului Island Def Jam.
Daca noul experiment publicitar va functiona conform asteptarilor, e de asteptat ca marile nume din parfumerie si design vestimentar sa se strecoare si in bookleturile altor vedete importante produse in prezent de Island Def Jam, precum Rihanna, Bon Jovi si Kanye West. Cat priveste albumul lui Mariah Carey, un milion de minireviste Elle vor fi introduse in exemplarele care vor ajunge pe piata americana. Alte 500.000 vor merge impreuna cu exemplarele distribuite in Europa si pe alte continente. Reid mai spune ca artista a fost “foarte deschisa” fata de aceasta idee, cu atat mai mult cu cat au fost inserate doar branduri ce rezonau cu stilul de viata al cantaretei. “N-as fi vrut sa asociez numele lui Mariah Carey cu cine stie ce sapun lichid abraziv”, glumeste Reid.

Coniac si hip-hop
Alaturarea brandurilor cu marii muzicieni are o istorie de cateva decenii. Contractul de cinci milioane de dolari incheiat in 1983 intre Michael Jackson si compania Pepsi reprezinta pasul crucial in alianta dintre industria muzicala si cea publicitara. Ulterior, compania de racoritoare si-a mai asociat numele cu voci de marca: Lionel Richie, Madonna, Beyonce si Britney Spears. A venit apoi randul diverselor bauturi alcoolice si companii de telefonie mobila sa sponsorizeze turnee si festivaluri muzicale.

In anii 2000, brandurile si-au bagat coada chiar si in versurile si videoclipurile muzicale. Sunt celebre referirile lui Janis Joplin si Bruce Springsteen la Mercedes Benz, respectiv Cadillac Ranch. Insa noile inserari de marci (product placements) sunt premeditate si bine platite. In 2003, hip-hopperul Busta Rhymes lansa nevinovata melodie Pass the Courvoisier. Era unul dintre primele cazuri in care versurile erau scrise in functie de dorinta sponsorului. De altfel, marca de coniac a inregistrat cresteri considerabile in vanzari, fapt pentru care contractul a fost reinnoit.

Podoabele lui Britney
In ultima vreme, Katy Perry, Britney Spears si Lady GaGa si-au pus clipurile la dispozitia marcilor de tot felul. In clipul Love Game, zbantuielile lui Lady GaGa alterneaza cu scurte momente publicitare. Barbatii care danseaza in jurul ei beau cu nesat din Campari, bautura expusa in mod repetat cu tot cu sticla si eticheta.

Videoclipul Circus al lui Britney Spears are o poveste mai complicata. In versiunea de pe YouTube, o vedem cum desface o cutie de bijuterii inscriptionata in mod vizibil cu logoul Bulgari. In schimb, pe MTV, numele brandului de bijutierii este sters din secventa publicitara. Pentru telefoanele mobile, plasarea subtila a marcii n-are nevoie de pretexte prea elaborate. In clipul Hot N Cold, logodnicul lui Katy Perry apuca telefonul ca sa priveasca imaginea iubitei, dedesubtul careia se profileaza marca telefonului, Nokia.