Cele mai bune albume din 2009

| 13 decembrie

Intr-un spirit cat de cat democratic am incercat sa fac pace intre rockul indie, electro-dance si hip-hop. Am ales si de ici, si de colo ce-a fost mai de soi in anul ce-a trecut. Asa ca sa nu va fie de mirare daca Animal Collective sunt vecini de top cu Bob Dylan, iar Jay-Z este tovaras de clasament cu Florence and the Machine.

1. The Dead Weather, Horehound
Dupa ce s-a lansat pe nisa rockului indie cu duo-ul White Stripes si dupa recidivele de blues si rock progresiv alturi de proiectul The Raconteurs, hiperactivul Jack White a luat piuitul fanilor sai cu un nou proiect, The Dead Weather, realizat impreuna cu solista de la The Kills si claparul de la Queens of the Stone Age. Amestecand in acelasi mojar doua genuri diferite ca de la cer la pamant, bluesul si punkul, a reusit sa scoata un album spontan, tonic, piperat, dupa gust, cu banjo sau rifurii spaghetti western.

2. Florence and the Machine, Lungs
Florence Welch, creierul trupei britanice, este considerata revelatia popului britanic din 2009. Cand vulnerabila, cand puternica, Florence se inconjoara de harpa, cor, tobe, viori si sunete electro stranii, aducand aminte de inceputurile miscarii punk din anii ’70. Ar fi si o explicatie: artista isi aminteste ca in copilarie adormea foarte greu, asa ca parintii o leganau in carucior si ii puneau sa asculte The Smiths, REM sau The Go-Go’s.

3. Tinariwen, Imidiwan: Companions
Intre doua repetitii, tuaregii au participat la rebeliunea din 1990 contra guvernului din Mali. Dupa ce lucrurile s-au calmat, s-au intors pe scena cu un blues incandescent si proaspat, pe care intrerpretii britanici de blues rock pot fi oricand gelosi. Prezentul album a fost inregistrat intr-un satuc din Sahara si continua lupta pentru impunerea identitatii tuarege, fragmentata de absurde delimitari geopolitice.

4. Bob Dylan, Together Through Life
Cel de-al 33-lea album al venerabilului muzician a debutat, si in SUA si in UK, pe primul loc in topurile de vanzari. Noul disc s-a vrut o intoarcere la soundul brut al bluesului si rock’n’rollului de acum jumatate de veac. “Discurile din anii ’50-’60 au fost fara indoiala extrem de importante. Cred ca au marcat ultima mare epoca a muzicii adevarate. Am vrut sa scriu melodii asa cum le compuneau Woody Guthrie si Robert Johnson, adica melodii pentru eternitate”, spune Dylan intr-un interviu din Telegraph.

5. Animal Collective, Merriweather Post Pavilion
Selecta revista britanica de muzica Mojo a decis ca albumul straniei formatii americane de electro-folk merita sa fie aseza pe primul loc in topul celor mai bune discuri ale lui 2009. In replica, Noah Lennox, vrajitorul tobelor si sintetizatorului, se arata mirat de noul statut al trupei sale: „Suntem uimiti si nu intelegem de ce albumul nostru a fost atat de popular… E o onoare!”. Numele discului vine de la un club in aer liber din Columbia (statul Maryland), unde membrii trupei obisnuiau sa asiste la concerte rock si folk.

6. Them Crooked Vultures, Them Crooked Vultures
2009 acesta a fost anul supergrupurilor. The Dead Weather poate intra in aceasta categorie, lucru valabil si pentru excelentul proiect de nu-folk The Monsters of Folk. Ce sa mai spunem despre vulturii Dave Grohl (liderul trupei Foo Fighters), Josh Homme (fost vocal si chitarist la Queens of the Stone Age), dar mai ales basistul John Paul Jones, legenda de la Led Zeppelin? Supereroii hard-rockului s-au reunit in aceasta vara si pana la lansarea din toamna a albumului omonim au colindat cam pe la toate festivaluri importante din Marea Britanie.

7. U2, No Line On The Horizon
Irlandezii au impresionat in acest an nu doar cu scena lor inventiva care roteste la 360 de grade, dar si cu cel de-al 12-lea disc, in care riffurile lui The Edge se combina interesant cu sintetizatoarele hipnotice ale lui Brian Eno, care si-a pus semnatura pe unele dintre piesele noului disc. „Mi-ar placea ca noul album sa fie unul la care oamenii sa se intoarca, pentru a-l aprofunda”, spunea The Edge, pentru revista muzicala Q. Si, cu siguranta, chitaristul stia el ce stia…

8. Yeah Yeah Yeahs, It’s Blitz
Trio-ul new yorkez revine cu un album puternic si zgomotos, dar si melodios in acelasi timp. Una dintre cele mai bune productii din acest an din nisa muzicii alternative, cel de-al treilea disc al trupei de art punk a avut un binemeritat succes de piata. De vina au fost extravaganta solistei Karen O, dar si orchestratiile imbogatite cu elemente de electro-disco.

9. Jay-Z, The Blueprint 3
„Sunt deja o legenda”, spune cu o buna doza de autoironie Jay-Z, unul dintre mogulii industriei hip-hop. Cu invitati precum Rihanna sau Alicia Keys si cu producatori de talia lui Timbaland si Kanye West, noul disc n-avea cum sa dea gres. Dincolo de sintetizatoare si de versurile hip-hop, esti surprins sa auzi bucati de saxofon, trompeta si viori, o chitara rock si chiar citate din Beatles. In rest, sotul lui Beyonce nu mai conteneste cu narcisisme de tipul „Sunt o opera de arta, sunt un Warhol” sau „L-am facut praf pe Elvis” (e vorba despre performantele din Billboard).

10. Franz Ferdinand, Tonight
Chiar in prima luna a lui 2009, alternativii britanici cu nume de inspiratie austro-ungara au lansat cel de-al treilea disc, plin de surprize electro-dance, dar si psihedelice, aducand aminte de Pink Floyd. „Este un album foarte dansabil, cu un bas pregnant, cum poti auzi pe discurile de rhythm and blues”, spune percutionistul Paul Thomson, citat de BBC. Ca asa stau lucrurile, unii dintre voi s-au convins la festivalul bucurestean B’Estfest din acest an, cand recitalul Franz Ferdinand a fost cel putin la fel de bun ca showurile marca Moby sau Santana.