BLOG DE BERLINALD

| 15 februarie

Einz adica UNU. Auch zwei.
Ieri ningea. Am vazut Metropolis, evenimentul editiei a 60-a, in cea mai completa restaurare pe care o putem astepta, la 83 de ani de la premiera. Sau cine stie, pe viitor se pot gasi si cele 2 bucati care inca lipsesc sau un negativ mai bun decat cel pe 16 mm gasit in 2008 la Buenos Aires? Ich glaube nicht.
La Branderburger Tor s-au adunat oameni in ciuda frigului si zapezii si au stat sa vada pe o cortina imensa, cat Poarta, filmul mut al lui Fritz Lang, trei ore, pe muzica originala, cantata live in Friederichstadtpalast de orchestra simfonica berlineza. Eu am fost la repetitia finala, dress rehearsal, de dimineata, cu speechurile de rigoare tinute de un MC in locul lui Dieter Kosslick si al ministrului culturii. Te face sa te infiorezi ca esti aici, unde la UFA Lang a intreprins cel mai ambitios si monumental proiect de pana atunci, acest film ar costa azi mai mult ca Avatar. Si era la fel de revolutionar la vremea sa, tehnologic. Or mehr. Vogue a creat o editie speciala imbracand modele ca Brigitte Helm si primul robot, femeia-masina a lui Rottwang. Originalul se afla in Muzeul filmului, Filmhaus, in Potsdamer Platz, deasupra cafenelei Billy Wilder. Si din stirile frivole, da, Polanski nu a putut sa vina la propria sa premiera (The Ghost Witer), elvetienii astia ar trebui expulzati… Azi nu mai ninge dar albul predomina. Si frigul. Coffee to go la metrou, S plus U, ma grabesc la Scorsese si Shutter Island, nu pentru ca nu vine la cinema, dar pentru ca in Palast unde e proiectia sunetul si imaginea vor fi superioare oricarei alte experiente si pentru ca e weltpremiere si pentru ca nu mai am rabdare. Si din greseala cobor cu o statie inainte de Potsdamer. Ies, ma uit, nu recunosc, zic sa o iau pe jos, dar ma razgandesc, cobor la loc. Si iau urmatorul metrou. La bilete coada.
CITESTE MAI DEPARTE PE HBOCLUB.RO.