Amintiri din epoca de aur – Dragostea in timpul liber

| 09 noiembrie

Dupa 4 luni 3 saptamani si 2 zile Cristian Mungiu propune seria Amintiri din Epoca de Aur, doua comedii care incheie trilogia despre perioada comunista. Pornind de la povestiri ajunse veritabile legende urbane, Mungiu scrie scenariul acestor povestiri si le regizeaza alaturi de Ioana Uricaru, Hanno Höfer, Razvan Marculescu si Constantin Popescu.
Prima parte: Tovarasi frumoasa e viata cuprinde intamplari de zi cu zi in care sunt implicati diferiti activisti de partid sau gesturi de rezistenta, cateodata ridicole, la adresa ordinii de partid, intamplari cum ar fi explozia unui porc eutanasiat cu gaz metan. In cea de a doua parte Dragostea in timpul liber, povestile sunt mai consistente, cu personaje bine definite, iar filmul capata un plus de valoare fata de o simpla serie de secvente din perioada comunismului.
Legenda vanzatorului de aer
Crina incearca sa castige 300 de lei pentru a merge intr-o excursie. Solutia o gaseste cand il cunoaste pe Bughi si anume vinde sticle si borcane culese din apartamente din Bucuresti. Ca sa primeasca sticlele si borcanele spun ca sunt de la Ministerul Chimiei si fac analiza apei de la robinet si a aerului contaminat de mirosul de la abator. Crina intra in poveste hotarata sa obtina cei 300 de lei pentru excursie si pentru asta inventeaza noi solutii zi de zi. Amandurora le este frica de militie dar au si plase de siguranta: ea e minora, deci nu o pot trimite in puscarie, iar el aflam la final ca este nepotul unuia de la minister. Scena in care Crina isi imbratiseaza mama care ii da cei 300 de lei pentru excursie, ne arata o adolescenta care dupa prima incercare de a face rost de bani incepe sa aprecieze eforturile, renuntarile si reusitele parintilor.

Legenda soferului de gaini
Grigore se indragosteste de o hangita, o femeie care munceste fara oprire, care se descurca admirabil intr-o cabanuta de munte. In secventa de inceput Grigore ii explica unui nou angajat cum trebuie sa duca masina sigilata, pana sa se inopteze la Constanta. Facuse asta ani la rand, de cand fusese angajat acolo. Apoi, intr-o zi, cand se opreste si mananca la cabana hangitei, cineva ii fura rotile camionului. Este obligat astfel sa doarma in cabana. A doua zi desigileaza camionul pentru a le da apa pasarilor. Culege din cuttile de gaini oua pentru hangita cea ademenitoare. Aici incepe drama. Hangita identifica imediat in ouale gainilor o oportunitate de afaceri (ouale se vindeau ca painea calda, ca doar se apropia Pastele). Grigore nu poate sa refuze invitatia hangitei de a mai ramane o noapte in cabana. Dragostea il transformase pe omul atat de corect in cel ce putea minti si fura. Ajunge astfel la inchisoare, pentru ca furase bunurile societatii. Mungiu, din pozitia de scenarist si regizor, ne face sa speram la un final oarecum fericit cu o secventa in care Grigore primeste o vizita in inchisoare. Dar in vizita nu vine hangita ci sotia.

Legenda curcanului zburator
Un tata intr-n sat de munte isi trimite fiica sa-i fie alaturi mamei bolnave intr-un spital din Bucuresti. Cum nu era obisnuit cu lumea orasului, gaseste o scuza sa nu mearga el si o trimite pe fata. Ajunsa la Bucuresti fata trece mai intai pe la prietenul ei, care a doua zi urma sa depuna juramantul militar. Acesta o invata cum sa dea banii doctorilor la spital, cum sa-i impatureasca, sa-i ascunda in palma si sa-i strecoare in buzunarul portarului (ca asa e uniforma portarului, cu buzunare). Ii explica cum sa evalueze cati bani trebuie sa-i dea doctorului: daca ii spune ca e o boala grea – ii da 100 de dolari, daca nu zice nimic grav – ii da 50. Inainte de amerge la doctor, pune hartia de 50 in buzunarul din dreapta si pe cea de 100 in cel din stanga. In functie de ce zice doctorul scoate hartia din buzunarul din dreapta sau din stanga. Inceputul si finalul filmului sunt legate de un curcan crescut de fata. In prima secventa ea il invata pe curcan diferenta dintre patrat si cerc. Dar tatal decide ca trebuie sa dea curcanul doctorilor ca sa o ajute pe mama bolnava. Cum curcanul este mai mult decat o mama, fata este obligata sa-l sacrifice si il roaga pe prietenul ei sa-l taie. In ultima secvenata militarul ii inapoiaza curcanul. Stia cat isi dorise ea sa-l salveze, si il salveaza pentru ea. Frumusetea gestului uimeste astazi intr-o lume in care iubirea inseamna de multe ori doar sex cat mai pornografic si reaminteste frumusetea gestului celui care nu se poarta necuviincios si nu cauta folosul sau. Dragostea in timpul liber are o usuratate care o face sa pluteasca deasupra vremurilor. Umorul secventelor este usor, cadrele realiste, fara exagerari, fara sublinieri. Simtim autenticul si ne reamintim simplitatea si greutatea gesturilor si a trairilor.