Amintiri de Epoca de Aur

| 04 iunie

Omnibusul lui Cristian Mungiu, conceput alaturi de Hanno Höfer, a placut imens la Cannes, prezentat in premiera mondiala, cu toata Romania canneza in sala de la Un Certain Regard.
Cele 6 episoade de legende urbane ceausisto-comuniste sunt de la halucinant la hiperbolic, de la tragic la ridicol, amintiri pe care le-am trait, sau auzit, si facut, si care vor face deliciul celor mai tineri, care n-au prins aurul Epocii lui Tomberone cu Soia TM (semn de trade mark). Dupa succesul lui 4 luni, 3 saptamini si 2 zile, Cristian Mungiu si Mobra Films aduna debuturile a 4 regizori de scurt metraj intr-o antologie… lunga: pe Constantin Popescu, Hanno Höfer, Razvan Marculescu si Ioana Uricaru.
Mungiu are doua episoade, intr-unul Vlad Ivanov e din nou excelent ca sofer de Avicola, fermecat de hangita unei cabane montane (Tohani), care are nevoie de oua pentru Paste, in celalalt doi tineri gasesc modalitati inedite pentru a face rost de bani, masurind aerul…in sticle goale. Episodul cu fotografia retusata al lui Ceausescu din Scinteia al lui Hanno Höfer se apropie cel mai tare de esantionul “cercului de incredere”.
Legenda Ioanei Uricaru cu vizita tovarasilor la tara, are o atmosfera upbeat de Kusturica, iar porcul lui Ion Sapdaru (Constantin Popescu, ‘Legenda militianului lacom’ ) e exploziv la propriu!

Clar, filmul e de export, am vorbit cu un american dupa vizionarea de la Cannes (care din ratiuni de durata nu a inclus episodul lui Razvan Marculescu, prezentat la Cluj), si zicea ca transleaza si ca i-a placut, iar despre povestea cu porcul, ca aceasta leganda urbana o au si cubanzeii! Recenziile au fost la superlativ, cel mai apreciat film in schetciuri prezentat la Cannes (dupa Paris je t’aime, Tokyo, Three Extremes, Triangle), cu un aer de comedie buna ceha subversiva, cu tot cu un generic final cu imagini de Epoca si aplauze intr-o sala a Palatului pe care nu ne-o mai aminteam asa.

Filmul, distribuit international de Wild Bunch, a fost cumparat de IFC pentru America, la fel ca 432 .

citeste continuarea in APERITIFF, ziarul FESTIVALULUI INTERNATIONAL DE FILM TRANSILVANIA.