De Citit : Reviews

3×3 Dan Pita

| 03 iunie

Alegoric, hieratic, calofil, parabolic, Dan Pita a fost, inca din anii comunismului unul dintre putinii cineastii romani exteriori tiparelor realismului socialist.
Mult mai apropiat de suprarealismul oniric fellinian si de misticismul lui Tarkovsky, auteur-ul Pita este prezent in aceasta editie de TIFF cu 3 filme, pe cat de variate, pe atat de apropiate in ce priveste sensurile sublimate, viziunea arty si deformarile realului.

Concurs [1982] diagnosticheaza absurdul total si atroce al sistemul sub pretextul unui hei-rup-ist concurs de orientare prin padure organizat ca “team-building” avant la lettre pentru personalul si personajele unei fabrici.

Odata scosi din mediul lor (ne-)natural atent organizat, din planurile cincinale si din ierarhiile riguroase romanasii isi dau arma pe fata si Pita isi pune scursurile cu doua picioare sa impinga, inutil si parabolic un camion-inchisoare de gaini impotmolit in namoale.

Dincolo de onirisme si muzici eteric-suave Concurs priveste sistemul (comunist) intrat pe linia moarta si are grija sa mentioneze si meritele (a se citi vina) celor indobitociti, cautatori de stabilitate si conformitate care il imping inainte panain panzele albe si spre dezintergrarea totalaa ultimelor farame de umanitate.

Pas in doi [1985] studiaza un patrulater amoros deloc atipic chiar si in peisajul Epocii de Aur dar deloc conform ideologiei oficiale de partid si stat in care adulterurile, mamele singure si muzica disco nu prea isi gaseau loc.

Hotel de lux [1992] este cheia de bolta a noii directii (imersare cvasi-toatala in metafore calofile si ambienturi artificioase) uramate de Dan Pita.
Premiat cu un Leu de argint la Mostra venetiana, Hotelul este o metafora multi-stratificataa ultimilor ani de comunism, a profitorilor (nomenclaturisti) deveniti victime, a credulilor deveniti revelotionari, beneficiaza din plin de locatia zdrobitor-claustranta (Casa Poporului, si acum dar mai ales atunci, inca nefinisata si neterminata) si livreaza o meditatie orwelliana asupra societatii si politicii dambovitene.
articol publicat in APERITIFF, ziarul FESTIVALULUI INTERNATIONAL DE FILM TRANSILVANIA.