2012 – Just another end-of-the-world flick

| 23 noiembrie

M-am saturat pana peste cap de filmele legate de sfarsitul lumii. O moda cinematografica perimata. De ce? Pentru ca au existat deja succese precum The Day After Tomorrow si Independence Day, si dezastre precum Knowing. Pentru ca ne-am imaginat deja zeci de feluri mai mult sau mai putin stiintifice in care lumea ar putea fi distrusa si am gasit deja zeci de potentiale solutii de salvare a ei. Pentru ca ne-au mai salvat lumea deja Will Smith, Nicolas Cage, Dennis Quaid, Ben Foster si altii. Ah si sa nu il uitam cumva pe Bruce Willis. Sau pe Arnold Schwarzeneger. Pe scurt, 2012 este un end-of-the-world flick, la fel de outdated ca si pantofii cu talpa Spice Girls in lumea modei.
First, the Mayan calendar predicted it… Now, science has confirmed it… but we never imagined it could really happen.
Calendarul mayas a prevestit ca 2012 ar putea fi anul apocalipsei, anul in care existenta Pamantului va fi pusa la grea incercare.
De asemenea, Nostradamus a prevestit ciocnirea unei comete imense de Pamant in acelasi an. Sfantul catolic Maleahi credea si el cu convingere ca in acelasi an va sosi ultimul papa, cel care va vesti Ziua Judecatii.
Daca prevestirile, astrologia, numerologia, religia par pentru unii a fi doar simple superstitii, descoperirile din 2009 ale oamenilor de stiinta nu mai pot fi negate. In acest an, cu 3 ani inainte de aparent iminentul eveniment catastrofic, un geolog american pe nume Adrian Helmsley (interpretat de Chiwetel Ejiofor) calatoreste in India pentru a se intalni cu prietenul sau Satnam. Satnam vrea sa il puna in garda in legatura cu o descoperire de importanta cruciala pentru omenire: neutrinii din emisiile solare masive au penetrat scoarta terestra si cauzeaza incalzirea rapida a temperaturii nucleului terestru. Aceasta va duce in decurs de aproximativ 3 ani la transformarea nucleului Pamantului in lichid si la deplasarea si scufundarea placilor tectonice.
Adrian se intoarce in Washington si ii informeaza pe seful Casei Albe, Carl Anheuser (interpretat de Oliver Platt) si pe presedintele Thomas Wilson (interpretat de Danny Glover) de aceasta descoperire. La summit-ul din 2012 si alti sefi de stat sunt informati in legatura cu aceasta situatie si hotarasc impreuna sa creeze un proiect secret de asigurare a continuitatii vietii umane. Pentru acest proiect, ei vor trebui sa aleaga in mod strategic 400 000 de oameni care sa fie admisi pe o arca gigantica ce urmeaza a fi construita in muntii Himalaya in scopul de a salva viata terestra. Pentru a finanta proiectul, sunt admisi pe arca si alti oameni bogati care pot cumpara bilete la pretul de 1 milion de euro bucata.
In anul 2012, scriitorul Jackson Curtis (interpretat de John Cusack) este divortat de sotia sa Kate (interpretata de Amanda Peet) si lucreaza ca sofer de limuzina part-time pentru milionarul rus Yuri Karpov. Jackson ii duce pe copiii lor, Noah si Lily intr-o excursie cu cortul in parcul national Yellowstone. Aici se intalnesc cu un prezentator al unui show radio, Charlie Frost (interpretat de Woody Harrelson) care are o teorie destul de plauzibila conform careia oamenii de stiinta au descoperit intr-adevar ca lumea se va sfarsi in 2012 si guvernul american a luat masurile de siguranta necesare, construind o arca intr-o locatie pe care el deja o cunoaste. Desi la inceput Jackson nu crede nimic din ceea ce spune Charlie, cutremurele, crapaturile profunde ale scoartei terestre si inundatiile uriase incepute chiar in acele zile par a fi argumente de necontestat in favoarea acestei teorii. Va reusi Jackson sa adune piesele de puzzle de la Charlie si sa isi salveze familia?
We were warned – this movie is crap
Eu una am avut un unic motiv pentru care m-am dus sa vad 2012. Acela de a vedea efectele speciale deosebite. Recunosc sincer ca, in ciuda spiritului meu critic deosebit de dezvoltat atunci cand vine vorba de filme si scenarii, actori sau regie, ma las deseori impresionata de efecte vizuale spectaculoase si actiune plina de suspans. Tocmai de aceea am suportat sa ma uit si la action-crap-movies cum ar fi G.I. Joe: The Rise of Cobra. Chiar daca am amortit ceva materie cenusie pe drumul celor 2 ore de film, macar am fost fascinata de lumea spectaculoasa prezentata.
2012 imi promitea mai bine de 2 ore din cele 2 ore si jumatate de spectacol vizual. De efecte speciale. De fascinatie. Din pacate, nu am avut parte de asta. Mi-a oferit, ce-i drept o jumatate de ora de efecte speciale deosebite. Cu adevarat deosebite. Si apoi foarte multa plictiseala. Si de fapt si inainte si mai multa plictiseala. Actiunea nu este doar plina de clisee si faze previzibile. Este in plus si foarte statica. Avem parte de zeci de momente dorite lacrimogene. Daca va amintiti cumva genericul The Young & The Restless, ei bine la acest gen de momente ma refer. Acelea in care eroul dilematic ia o decizie mareata, asteapta aplauze surde, este profund impresionat de ceea ce face el insusi si priveste siderat inspre orizont patruns de maretia momentului. Penibil? In opinia mea, da.
Exista desigur si cateva poante slabute, pe care pot spune sincer ca le-am mai auzit. Fie la o bere cu prietenii, fie in alte productii cinematografice anterioare. Dar de stiut le stiam. In orice caz, filmul reuseste sa ne faca sa radem in hohote mai ales atunci cand nu isi propune asta..
Valva starnita in jurul 2012 s-a datorat in cea mai mare parte faptului ca regizor, producator si scenarist al filmului este Roland Emmerich. Acelasi nume din spatele unor succese precum The Day After Tomorrow, Godzilla, The Patriot, Independence Day si 10,000 BC. Roland Emmerich este focusat pe efecte speciale, pe spectaculos, pe uman ca de fiecare data. Nu face el o treaba mai proasta ca producator sau ca regizor. Aduce oamenii la cinema, ii vrajeste si apoi ii surprinde. Le ofera spectacol. De data asta uita din pacate sa le ofere si un scenariu.
Despre actori nu este mare lucru de spus. Nici unul dintre ei nu joaca un rol marcant, nu are mare lucru de jucat. Trebuie sa fie toti ingroziti, la limita, panicati, profund afectati. John Cusack, Amanda Peet, Oliver Platt, Thandie Newton isi fac datoria, mentinandu-se oarecum departe de prim plan, in ciuda rolurilor principale. Woody Harrelson are un rol ceva mai complex, dar nu unul dificil pentru el. Danny Glover in rolul presedintelui SUA este usor penibil. Vina nu ii apartine lui, ci scenariului si regiei, dar este pur si simplu cel mai penibil rol din film si cel mai penibil rol in care l-am vazut vreodata. Mi-a placut destul de mult Chiwetel Ejiofor (pe care il stiti din American Gangster cel mai probabil).
Ce spun criticii despre 2012?
In general, review-urile criticilor de film pentru 2012 au fost medii spre negative.
Roger Ebert de la Chicago Sun-Times crede ca 2012 ofera exact ceea ce promite din trailer, exact ceea ce am platit sa vedem. Nu cred in niciun caz ca 2012 s-ar apropia de o capodopera, dar este convins ca este genul de film apreciat si apreciabil de catre cei care doresc sa vada filme bazate pe efecte speciale spectaculoase.
Claudia Puig de la USA Today spune ca a gasit 2012 ca fiind un film ridicol, in ciuda efectelor deosebite din care este compus. In opinia lui Puig, 2012 abunda in clisee, majoritatea devenind amuzante, desi nu isi propun asta.
Todd McCarthy de la Variety a fost mai bland cu 2012, spunand ca efectele apocaliptice sunt revigorante. Matt Pais de la Chicago Tribune este ceva mai acid, asa cum ma si asteptam din partea lui, spunand ca tehnologia din 2012 este nou-nouta, dar nimic altceva nu este nou-nout.
2012 este in opinia mea mult zgomot pentru nimic. Oamenii s-au calcat in picioare pentru a-l vedea la cinema in weekend, imediat dupa lansare, atat in Romania, cat si in afara. A ajuns imediat numarul 1 in box-office. Si nu a reusit sa ne impresioneze cu absolut nimic. Da, are cateva efecte speciale cu adevarat deosebite, dar in rest este acelasi film cliseic blockbustero-impresionant pe care l-am mai vazut de cateva ori. Eu una m-as fi simtit mult mai bine fara a ma plictisi 2 ore si jumatate in sala la 2012.

CoolRank: 5/10
– atmosfera & entertainment: 4/10
– regie: 5/10