10 nume rock tari de peste Prut

| 07 august

Cu Cleopatra Stratan, Dan Balan, Catalin Josan si Nelly Ciobanu v-ati obisnuit deja. Acum trageti mai bine cu urechea la alternativul, progresivul si emo-ul ce se aude dinspre Chisinau. Iata zece trupe de rock pentru care merita sa ceri viza ambasadei Republicii Moldova.

1. Zdob si Zdub
Ultima oara cand am ascultat o portie live de „hardcore moldovenesc” a fost in opening act-ul concertului lui Goran Bregovic din toamna anului trecut. Cu o chitara excelenta si cu un backing vocals bine strunit, Zdob si Zdub a sunat mai bine decat circarii lui Goran. In ciuda valorii lor, moldovenii s-au cam suparat pe zdubi. Anul trecut au fost pe locul al patrulea in categoria Dezamagirea anului de la Rupere Music Awards, pentru ca „se ocupa mai mult de concertele din strainatate”.

2. Alternosfera
Alternativii s-au intalnit in 1998. De atunci, au ajuns la un sunet curat si consistent. I-ati vazut poate la Stufstock sau la B’Estfest pe baietii care canta despre Drumurile de noroi si Florile din Groapa Marianelor. Pe forumuri li se reproseaza ca suna cam mult a Linkin Park. Fanii adevarati raspund, insa, ca moldovenii canta chiar mai bine decat alternativii americani. Pana una alta, retineti ca in ultima vreme Alternosfera a ajuns sa fie iubita, in Moldova, mai mult decat Zdob si Zdub.

3. Corbus Albus
Sunt rai, agresivi si asculta in draci Pantera si Korn. Dar suna neasteptat de bine, iar vocalista Anna Constantinova este nu doar simpatica (pe stilul rus), dar si inspirata (versurile ii apartin). Corbii imaculati au implinit sase ani de cand solista dadea un anunt prin care cauta „o trupa ce canta rock alternativ, hardcore sau punk”. La capitolul metale grele, mai merita ascultate mixturile jazz-death metal de la AbnormalNDeffect, dar si urmasii trupei Slayer, Infected Rain.

4. Gandul Matei
„Bravii baieti isi definesc muzica destul de simplu: Rock din Moldova”, aflam de pe pagina MySpace a alternativilor. Scoliti la conservator, baietii de la Gandul Matei preiau teme din folclor, dar si din hardcore si jazz. Au texte „social intelepte”, canta fara accent si sunt asemanati deseori cu Travka. Va amintiti poate de preluarea lor, pe riffuri de chitare electrice, a melodiei S-asa-mi vine cateodata a lui Ducu Bertzi.

5. Stereodoping
Cu voci post-punk si ritmuri hardcore, cei patru baieti (simpatici foc!) se numara printre „cele mai dorite formatii din Moldova”, spune revista moldoveneasca Pamparam. Daca treci peste graiul destul de strident, te poti bucura in voie de piese precum Disco pe Marte. Refrenul melodiei post-punk suna cam asa: „E doar disco, ooo, in inima ta”. O fi bine, o fi rau? Habar n-am. Ascultati, insa, bateria si chitarile minimale. Fac toti banii!

6. Snails
Britrockerii au sustinut primul de la B’Estfestul din acest an. Chiar daca in formula initiala de la finele anilor ’90, trupa canta rock’n’roll si coveruri din Beatles si Simon and Garfunkel, stilul a fost complet schimbat o data cu sosirea a doi membrii cu experiente castigate de pe scenele din Londra si Liverpool. Asa se face ca in prezent melcii moldoveni suna destul de actual, imprumutand ceva din new wave-ul Franz Ferdinand, chiar daca alteori iti aduc aminte de tangurile lui Mick Jagger.

7. Rubycone
Baietii astia au trecut prin toate chinurile iadului. Au tot schimbat membrii, au incercat diverse formule, dar pana la urma au ajuns intr-un punct unde le sade foarte bine. Dupa atata rock alternativ, e bine sa schimbi oleaca registrul. Rubycone te surprinde cu dezvoltari instrumentale din sfera rockului progresiv. Dintre influentele vadite, poate fi amintita trupa King Krimson.

8. Igor Buzurniuc
Canta uneori soft rock ce te unge la inima. Igor vine dintr-o familie de muzicieni, tatal sau facand parte din taraful Lautarii al maestrului Nicolae Botgros. Muzicianul s-a lansat la 16 ani cu trupa pop Millenium, dupa care a facut un stagiu de cateva luni pe la Zdob si Zdub. Era chiar in perioada in care se inregistra piesa Boonika bate doba. Apoi a plecat la Los Angeles, unde a inregistrat pentru Dan Balan. Anul trecut, s-a intors in cuiubul zdubilor, dar intreaga sa experienta muzicala cere un loc suplimentar in topul rockerilor moldoveni. Amintim doar ca in SUA a lucrat cu producatorul Jack Joseph Puig, care colaborase cu John Mayr si The Black Crowes.

9. Olia Tira
Nascuta in Germania (Potsdam) in familia unui ofiter din fosta armata sovietica, artista pop-rock cu tuse R&B si reggae a terminat facultatea de jazz si pop a Academiei de Teatru si Muzica din Chisinau. Pentru vocea sa, merita sa mai facem o exceptie in topul de formatii rock. Are cu putin peste 20 de ani si a colaborat deja cu muzicieni de soi de peste Prut. O asteapta o cariera „comerciala” pe cinste si pare s-o apuce mai curand spre dance si R&B, in defavoarea rockului.

10. Todo.
Dupa new-wave, pop-rock si hardcore, meritati un dus de gandire pozitiva cu trupa moldoveana Todo. Au castigat anul trecut etapa nationala de la Global Battle of Bands si nu se rusineaza sa recunoasca faptul ca interpreteaza muzica emo. Insa, precizeaza ei, este vorba despre un „emo pozitiv”. Noua filosofie e simpla: „Spune nu lacrimilor – fii pozitiv!”. Baietii vor sa cucereasca lumea, asa ca se incapataneaza sa cante in engleza. Si le iese binisor!

Asculta aici piesa Wamintirile a formatiei Alternosfera.

Asculta aici piesa Disco Pe Marte a formatiei Stereodoping.