10 mari ecranizari dupa bestseller-uri

| 04 septembrie

In momentul in care filmul a devenit cu adevarat o industrie, cel mai usor si la indemana a fost sa se foloseasca de opera literara. Aceasta ii oferea un soi de garantie de credibilitate, un suport popular, o parghie de manipulare a interesului publicului. De aceea au si fost ecranizate la inceput, pentru testare, romanele mai usurele si apoi capodoperele literare care au dat, sau nu, filme pe masura.
Ce este preferabil, pana la urma: un film prost dupa o carte buna sau un film bun dupa o carte proasta? Intr-adevar s-au facut capodopere cinematografice dupa carti proaste si la fel bestseller-uri de top au devenit mari dezamagiri cinematografice.
Bestseller-urile sunt cele mai populare si cel mai bine vandute carti din lume, in clipa in care o carte apare si este validata ca bestseller, pe ea scrie, practic, “film”. Orice scriitor popular isi doreste sa-si vada povestea transpusa pe ecran si orice studio abia asteapta sa-si infiga dintii intr-un best-seller. Succesul comercial este garantat de cititorii cartii la care se adauga cei care prefera sa vada un film dupa o carte, decat s-o citeasca, plus curiosii de serviciu.
Un alt motiv al succesului ecranizarilor este faptul ca e normal sa vrei sa-ti vezi personajul favorit intruchipat pe ecran. Iar daca nu vei fi multumit normal ca iti vei pastra sperantele si pentru urmatoarea. De asemeni ecranizarile sunt in acelasi timp o marturie pentru modul in care fiecare epoca isi proiecteaza propriile obsesii intr-un text clasic.
Am incercat sa fac un top al celor mai de succes ecranizari dupa bestseller-uri, dar am luat in considerare si impactul si popularitatea cartilor, asadar e vorba de ecranizari de succes dupa bestseler-uri de foarte mare succes.
1. Una din cele mai frumoase scrieri ale tuturor timpurilor, capodopera lui J.R.R Tolkien, The lord of the Rings, merita o ecranizare pe masura. Si daca am crezut ca reusita primei parti a fost doar un noroc si ca celelalte vor reusi dezamagindu-ne, sa ne faca sa uitam ce mult ne-a placut povestea, ei bine nu. Impactul cartii asupra cititorilor a fost atat de mare, incat s-a spus ca de aici inainte cititorii se vor imparti in 2 parti, cei care au citit Stapanul inelelor si cei care urmeaza s-o faca. Succesul de public al filmului s-a oglindit in vanzari, iar specialistii s-au pronuntat asupra trilogiei Lord of The Rings prin numeroase premii acordate (17 premii Oscar in total).
Echipa lui Peter Jackson a fost atinsa de geniul inspiratiei, a ales o distributie perfecta, a administrat cu talent si masura efectele speciale, a avut un scenariu care a inteles si urmarit povestea, fara a plictisi sau a sari peste lucrurile importante, a montat si regizat fara cusur toata povestea. Au rezultat intre 2001 – 2003: The Lord Of The Rings: The Fellowship of The Ring, The Two Towers, The Return Of The King.
E greu sa imaginezi o lume fantastica atat de fascinanta, despre care nu ai mai auzit: elfi, hobbiti, orci, enti, gnomi, vrajitori albi sau gri … O mitologie proprie, tinuturi misterioase pline de tihna sau terifiante si personaje de neuitat: Gandalf, Gimli, Saruman, Boromir, Aragorn, Legolas, Frodo, Galadriel, Bilbo, Gollum … E o poveste despre prietenie, speranta, dragoste, loialitate si in care prezenta raului in cautarea inelului este permanenta si hipnotica. “One Ring to rule them all. One Ring to find them. One Ring to bring them all and in the darkness bind them.”
Realizarea cinematografica a fost peste asteptarile tuturor si e clar ca in afara de talentului si a muncii bine facute, a contat imaginatia echipei si viziunea regizorala.
2. Povestile nu se termina niciodata si multe povesti frumoase nu s-au spus inca, iar unele se scriu chiar acum. Dovada este performanta scriitoarei J. K. Rowling cu cele 7 volume despre Harry Potter. Foarte populare si apartinand genului fantastic, cartile dezvaluie lumea vrajitorilor in care se desfasoara conflictul dintre intunecatul vrajitor Cap-de-mort si singura victima care i-a supravietuit, tanarul vrajitor Harry Potter. Cea mai mare parte din actiune se desfasoara la Hogwarts, Scoala de Magie si Vrajitorie, unde Harry Potter alaturi de prietenii sai Ron Weasley si Hermione Granger si supravegheat de Dumbledore are parte de o serie de incercari in lupta sa de partea binelui. “There is no good and evil, there is only power, and those too weak to seek it.”
De la lansarea primului volum, Harry Potter si piatra filozofala, in 1997, cartile au castigat o imensa popularitate si au avut un succes comercial in intreaga lume. Toate cele sapte volume s-au vandut in peste 325 milioane de exemplare si au fost traduse in peste 63 de limbi. A saptea si ultima carte din serie – Harry Potter si Talismanele Mortii, a fost lansata in iulie 2007 si deja exita un record de vanzari.
Cartile lui J. K. Rowling au deschis drumul unei serii cinematografice de succes, care intre 2001 – 2009 a insemnat Harry Potter and the Sorcerer’s Stone, Harry Potter and the Chamber of Secrets, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, Harry Potter and the Goblet of Fire, Harry Potter and the Order of the Phoenix si Harry Potter and the Half-Blood Prince . Urmeaza Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I si II.
Intrunind efecte speciale deosebite, mister, suspans, personaje pline de carisma indragite de mii de fani, cateva interpretari actoricesti deosebite si multa magie, filmele ne-au cucerit de fiecare data. Drumul seriei Harry Potter a fost lung, plin de succese dar intortocheat in cautarea regizorului perfect, slava domnului ca distributia aproape perfecta, a putut ramane cat de cat neschimbata. Si oricum se pare ca evolutia seriei a mers din punct de vedere regizoral din ce in ce mai bine. Iar alegerea actorului Daniel Radcliffe s-a dovedit a fi mai mult decat mai mult decat inspirata.
3. Una dintre cele mai controversate carti din istorie The Da Vinci Code, este si totodata una dintre cele mai bine vandute: circa 57 de milioane de exemplare. Cartea lui Dan Brown – Codul lui Da Vinci – isi permite sa trateze subiecte delicate din lumea crestinismului si nu numai.
Filmul The Da Vinci Code (2006) demonstreaza inca o data ca sansele de a ecraniza un bestseller, precum cel al lui Dan Brown, sunt minime. Normal ca succesul cartii, unul din romanele cele mai populare si dezbatute ale timpului nostru, a devenit in scurt timp o provocare pentru cinematografie. Productorii si-au facut temele, au ales un regizor verificat Ron Howard, un actor carismatic, cu mare putere de convingere, precum Tom Hanks si o actrita europeana pe val, cu o frumusete deosebita si aparenta fragila, precum Audrey Tautou.
Cartea a fost inspirationala pentru mase largi de oameni de culturi diferite, a instigat lumea sa citeasca pentru a gasi explicatii, a daramat mituri, a provocat stiinta si biserica sa ia pozitie. “What really matters is what you believe.” S-au facut documentare care sa explice misterele, s-au organizat trasee turistice pe urmele periplului cartii. Lecturarea acesteia a provocat discutii prelungite in toate cercurile sociale. Lumea si-a adus aminte ca exista carti.
Din pacate The Da Vinci Code nu s-a putut ridica la cotele romanului, nu a putut atinge aceeasi emulatie, nu a socat in plus pe nimeni si a trecut pe langa multe enigme. In plus cei care nu au citit cartea nu au avut aceleasi revelatii la vizionarea filmului. Filmul nu le-a deschis setea de cunoastere, nu i-a nedumerit. A fost un alt thriller si atat.
4. Gone with the Wind (1939) este unul din cele mai frumoase filme facute vreodata, considerat capodopera filmelor de la Hollywood, care a schimbat pentru totdeauna istoria cinematografica.
Productia lui David O. Selznick, regizata de Victor Fleming, are la baza romanul lui Margaret Mitchell, Gone with the Wind, pentru care acesteia i-a fost decernat premiul Pulitzer. Romanul a aparut la mijlocul anului 1936 si pana la sfarsitul lui 1937 tirajul a atins, numai in Statele Unite, cifra de 2.000.000. A fost tradus in 21 de limbi.
Gone with the Wind a insemnat ecranizarea celei mai cunoscute povesti de dragoste din lume, pe fondul razboiului civil dintre Nord si Sud si a consecintelor acestuia si a impus pentru eternitate personaje ca Scarlett (Vivien Leight), Ashley (Lesley Howard), Rhett (Clark Gable), Melanie (Olivia de Havilland), Mammy (Hattie McDaniel). “Sir, you are no gentleman. / And you, Miss, are no lady.” Mai mult Gone with the Wind a reusit sa castige 8 premii Oscar.
Povestea a a rezistat peste generatii, pelicula a fost remasterizata digital, folosind elemente audio si video restaurate din pelicula originala.
vezi traileri – aici.
5. One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1975), ecranizare a romanului Zbor deasupra unui cuib de cuci scris in 1962 de Ken Kesey , pelicula lui Milos Forman transcrie relativ fidel constructul epic al romancierului, adaugand doar un plus de culoare si emotie. One Flew Over the Cuckoo’s Nest este un film-parabola despre universurile concentrationare si teama individului de a-si asuma libertatea si existenta in forma sa genuina, despre predispozitia sa de a se lasa prada unei vieti controlate, dictate. Este o alegorie politica a revolutiei impotriva autoritatii, caracteristica Americii anilor ’60.
Cu o economie extraordinara de recuzita si mijloace, Milos Forman reuseste sa imprime filmului sau forta si tensiune, in special datorita unei distributii excelent alese. Este unul din cele mai reusite filme ale lui Jack Nicholson, pentru ca ii pune evidenta toate talentele. Personajul este o adevarata provocare iar Nicholson joaca magistral rolul unui spirit liber, scapat de puscarie pledand nebun si trimis la un spital de boli mintale pentru evaluare. Acolo declanseaza un adevarat razboi, in care el este de-o parte a baricadei si asistenta Louise Fletcher este de cealalta parte. In joc se afla vietile pacientilor din pavilion. “Why don’t ya shut your goddamn mouth and play some music.” / “Get out of my way son, you’re usin’ my oxygen.”
One Flew Over the Cuckoo’s Nest a fost rasplatit cu 5 premii Oscar 1976, 6 premii BAFTA, 6 Golden Globes, toate pe deplin meritate.
6. A Clockwork Orange (1971) a fost realizat dupa romanul de mare succes si cu acelasi nume a lui Anthony Burgess, aparut in 1962. Scenariul si regia filmului A Clockwork Orange poarta semnatura celebrului Stanley Kubrick. Controversat si nonconformist pentru acea perioada, filmul prezinta povestea unui tanar inclinat spre violenta, care devine subiectul unui experiment medical de reprimare a pornirilor agresive, “rehabilitate”.
Anthony Burgess spunea despre cartea sa in 1962 ca “Portocala mecanica trebuia sa fie un fel de manifest si chiar o predica asupra importantei posibilitatii optiunii. Eroul meu, sau antieroul, Alex, este foarte rau… dar rautatea sa nu este produsul unei conditionari sociale sau genetice, ci propria sa problema, in care s-a angajat cu toata luciditatea.”
A Clockwork Orange nominalizat de patru ori la Oscar este o ecranizare remarcabila a lui Kubrick dupa romanul scris de Burgess. Este un film ciudat si extrem de violent dar superb pe care il recomand tuturor pentru ca astfel de filme se fac rar. Filmul nu ezita sa foloseasca orice ocazie pentru a epata de sexualitate, sarcasm, alienare si nu exagereaza foarte tare. Nimic din ceea ce ai putea scrie nu il recomanda indeajuns. Este un must see.
“I jumped, O my brothers, and I fell hard but I did not snuff it, oh no. if I had snuffed it, I would not be here to tell what I have told.”
vezi video
7. Una din cele mai ecranizate carti, datorita modernitatii povestii de dragoste, a vesnicului laitmotiv al bataliei sexelor si al farmecului personajelor este Pride and Prejudice a lui Jane Austin. Scrisa cu mult umor cartea are la baza povestea unei familii de conditie sociala medie, cu cinci fete si peripetiile acestora in cautare de soti, singurul mod prin care iti puteai rezolva problemele financiare in acea vreme.
Cartea satirizeaza societatea victoriana si relatiile pline prejudecati dintre femei si barbati in societatea britanica. Evolutia cu suisuri si coborasuri a povestii de dragoste dintre inteligenta si fermecatoarea Elizabeth Bennet si a bogatului si orgoliosului Mr. Darcy a fermecat generatii de-a randul. “Yes, she looks tolerable enough, but I am in no humor tonight to give consequence to the middle classes at play.” sau “Only the deepest love will persuade me into matrimony.”
In mod normal ecranizarile cartii au avut succes si au starnit curiozitate si interes in randul fanilor povestii, atractia povestii de dragoste si pentru cele doua personaje ramand constanta de-a lungul anilor. Povestea ramane mereu o provocare in gasirea distributiei ideale, pentru ca nici una din ecranizari pentru marele sau micul ecran, chiar daca au fost reusite nu au gasit actrita perfecta. Au exista insa cativa Mr. Darcy excelenti: Pride and Prejudice (1940) cu Lawrence Olivier sau Pride and Prejudice (1995) cu Colin Firth, Mr. Perfect.
Cat priveste ultimul si mult asteptatul Pride & Prejudice (2005) , desi a beneficiat de o regie excelenta, o viziune originala asupra povestii si 2 actori carismatici si pe val, Matthew Macfadyen si una din cele mai sexy actrite ale momentului Keira Knightley, i-a lipsit umorul si sarea si piperul. Cum am spus eu una sunt atat de indragostita de povestea asta, incat astept oricand alte variante, in cautarea celei mai bune Lizzie.
vezi video
8. Bridget Jones’s Diary a aparut in 1995 ca rubrica creata de jurnalista Helen Fielding, in ziarul britanic Independent. Rubrica, plina de umor, era o relatare saptamanala a vietii unei femei de 30 de ani, singura, in cautarea dragostei, prin confuzia unei lumi post-feministe.
Atunci cand in 1996, autoarea si-a transformat rubricile intr-un roman, Jurnalul lui Bridget Jones a devenit un fenomen de cultura global, o carte care s-a vandut in peste 4 milioane de exemplare si un personaj care a adunat aspiratiile si confuziile femeilor din intreaga lume.
Povestea scrisa cu mult umor se concentreaza asupra lui Bridget care era convinsa ca toata lumea intelege perfect in afara de ea. Ambitiile ei sunt putine: ar vrea sa slabeasca si sa gaseasca dragostea adevarata – dar dorintele ei sunt aparent irealizabile. Viata sa romantica este in stadiul de criza perpetua.
La inceputul noului an, Bridget decide ca a venit timpul sa preia controlul asupra vietii ei si incepe sa tina un jurnal. “Resolution number one: obviously, will lose twenty pounds. Number two: will find nice sensible boyfriend and not continue to form romantic attachments to alcoholics, workaholics, peeping-toms, megalomaniacs, emotional fuckwits or perverts.”
Succesul lui Bridget Jones’s Diary (2001) a fost legat clar de performanta actritei care urma sa o portretizeze pe Bridget. Hotararea ca actrita americanca, Renee Zellweger sa joace rolul englezoaicei Bridget Jones a dus la mari controverse in presa britanica.
Dar talentul actritei a convins, ea identificandu-se cu personajul, iar look-ul natural dar dezordonat al fetei care intotdeauna incearca din greu dar niciodata nu pare sa reuseasca sa arate bine, a devenit o moda.
vezi video
9. The Firm (1993) este una din ecranizarile de succes ale romanelor celebrului John Grisham. Fost politician si avocat, John Grisham este un fin cunoscator al stiintei detaliilor avocatesti, asa incat majoritatea cartilor sale se petrec in mediul avocatesc sau au eroii provin din acest mediu.
Ca si alte romane ale sale si The Firm poarta pecetea autenticitatii adusa de cineva din interior, care a urmarit totul cu mare atentie. Astfel autorul reuseste cu mult talent sa descrie viata de zi cu zi dintr-o firma de avocatura, tesand o intriga politista neasteptata. Actiunea este bine dozata, portretele pline de viata ale unor avocati pusi pe facut bani stralucesc in primul rand prin inteligenta, exista intalniri secrete, plimbari in miez de noapte, urmariri periculoase, totul ducand la un sfarsit bun si plin de ironie.
Pelicula The Firm reuseste sa tina pasul cu ritmul nebunesc al cartii, beneficiind de o distributie de-a dreptul inspirata. Nu mai pomenesc de avocatii mafioti gen Gene Hackman, excelent alesi, ci de personajul central, jucat fara gresala de Tom Cruise.
Acesta este Mitch McDeere in persoana, number one” al Facultatii de Drept al Universitatii Harvard, ingamfat si sigur de el la inceput. Pentru el, America era tara tuturor posibilitatilor si avea viitorul in fata, de aceea munceste ca disperatul, plin de zel si sigur de viitorul lui. Dar optiunea lui a fost o greseala fatala, pentru ca asa cum se exprima un personaj banii nu cresc in copaci si: “Nimeni, niciodata, nu primeste nimic fara sa dea ceva in schimb!”. Jocul lui Tom Cruise devine nuantat pe masura ce primeste dusuri reci de la FBI, iar inteligenta actorului se suprapune cu cea a personajului in incercarea de a supravitui, chiar daca totul atarna de un fir de par. “Somewhere, inside, in the dark, the firm is listening.”
vezi video
10. Twilight (2008) este de la sine inteles o poveste de dragoste imposibila la superlativ, cum ar putea fi altfel dragostea dintre un vampir si o adolescenta. Adica dintre vanator si vanat, dintre pradator si prada. Doar ca de data asta avem de-a face cu vampiri exceptionali, educati si condusi de percepte morale deosebie, printre care acela de a nu gusta sange omenesc.
Filmul Twilight este ecranizarea romanului de debut dintr-o serie de romane scrise de Stephenie Meyer.
Amurg este cartea care a consacrat-o drept “cel mai promitator” tanar autor al anului 2005. S-a vandut in 42 de milioane de exemplare si a devenit cea mai iubita carte pentru adolescentii din S.U.A.
Subiectul seriei de carti este povestea de dragoste, iar pe parcursul celorlalte 3 volume ale Twilight Saga ne vom afundam din ce in ce mai mult in aceasta lume magica, aparent coexistenta cu lumea pe care noi o cunoastem si vom incepe sa invatam mai multe despre vampiri, varcolaci si alte creaturi magice. Povestea de dragoste dintre cei doi se complica, piedici par a aparea neincetat si totusi legatura puternica dintre ei ii ajuta mereu sa treaca mai departe. Foarte reusiti sunt cei doi protagonisti, iar despre Robert Pattinson in afara de faptul ca arata foarte bine putem spune ca este si unul ditre tinerii new-entry, foarte talentati.
Faptul ca Edward este vampir este o metafora pentru iubirea imposibila dintre cei doi. Aceasta ar putea fi interpretata ca orice alta piedica intervenita in calea celor 2 indragostiti: statut social, distanta, o alta persoana, familii, etc. Ce poate fi mai romantic si mai incitant decat o iubire imposibila pe care totusi cei doi indragostiti se straduiesc sa o mentina vie?
Eroii francizei Twilight sunt atrasi irezistibil unul de altul. Este un joc periculos in care fiecare apropiere de iubita lui ii produce eroului placere dar si un chin teribil. Viata eroinei va capata o intorsatura neasteptata, daca eroul isi pierde capul pentru o clipa, Bella isi pierde viata … Ramane intrebarea daca ai putea trai pentru totdeauna, pentru cine ai trai?
vezi video
Ca bonus pomenesc despre seria de carti pentru copii si nu numai, The Chronicles of Narnia/Cronicile din Narnia, scrise de C.S. Lewis. Pline de fantezie si cu multa imaginatie cartile au la baza intamplarile fantastice prin care trec 4 copii, care ajung intr-o lume magica, Narnia, unde intalnesc personaje mai mult sau mai putin periculoase, trezindu-se implicati in istoria acesteia. Cartile sunt scrise cu talent cu fantezie si cu originalitate, motiv pentru care au avut un succes imens.
Foarte asteptate ecranizarile The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005) si The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (2008) , au dezamagit deopotriva si pe fanii cartilor si pe cei care nu le-au citit.
The Chronicles of Narnia: the Lion, the Witch and the Wardrobe a fost un film destul de slab, prin urmare, o continuare la fel de slaba precum The Chronicles of Narnia: Prince Caspian nu ar fi trebuit sa fie nici o surpriza.
Putin inspirata este si distributia, copiii fiind destul de uratei, numai buni pentru filme psihologice sau de groaza. In Prince Caspian, problema aceasta este in parte rezolvata odata cu aparitia frumuselului Ben Barnes.
Din cauza succesului cartilor, seria filmelor va continua cu The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader (2010) si nu pot decat sa le mai dau si eu o sansa, sperand ca poate da viitoare…