De Citit : Editoriale

Viata in turneu

| 12 august

Niste artiste de New Burlesque si un impresar agitat.
Premiat anul trecut, la Cannes, pentru Cea mai buna regie, Tournée al lui Mathieu Amalric poate fi vazut, in sfarsit, si intr-un cinema din Bucuresti. Amalric insusi joaca rolul unui producator TV renegat, basca sot si tata dezertor, care, dupa mai multi ani petrecuti in America, se intoarce in Franta natala ca impresar nu-chiar-prosper al unei trupe de neo-burlesc (New Burlesque) – o forma post-feminista de spectacol de strip-tease (plus cantec si voie buna), in care femeile se dezbraca intru gratificarea propriilor fantezii (si nu a unor fantezii masculine).
Spre deosebire de personajul impresarului (care corespunde tipologiei clasice a show-businessman-ului agitat, fumand tigara de la tigara pe muchia dezastrului financiar), artistele nu corespund unor tipologii: le vedem pe scena (unde impaca profesionalismul cu bucuria infantila de a "se prosti"), vedem si cum isi omoara timpul dintre spectacole (ceva turism, ceva small talk, ceva sex si multa veselie), dar nu aflam povestea niciuneia.
Filmul are o structura laxa – mai degraba o rasfirare de momente privilegiate pentru calitatile lor instrinseci, decat clasica inlantuire cauzala in care e musai ca fiecare eveniment sa "duca undeva".
Conceptia lui Mathieu Amalric despre asemenea momente privilegiate e o conceptie de actor, centrata pe actori – mici gesturi, chestiuni de compatibilitate chimica, particularitatea rasului cuiva etc. In spatele acestor lucruri (dragut gestionate, dar nu intr-atat incat sa merite un premiu de regie) sta o tema veche: trupa ca unica familie a omului de show-biz, provizoratul vietii de turneu (amestec volatil de sarbatoresc si melancolic) ca singurul sau "acasa".