De Citit : Editoriale

Unul dintre cei mai eleganti regizori mainstream

| 29 septembrie

Pericol nevazut – un expozeu despre viata pe Terra in momentul de fata, compus in formatul unui disaster movie – e produsul uneia dintre cele mai clare minti de la Hollywood.

Contagion al lui Steven Soderbergh e un expozeu sprintar, elegant si precis despre izbucnirea, extinderea si combaterea unei (imaginare) epidemii globale. Tratarea subiectului e opusul uneia "de senzatie“; e analitica. Atat colosalul patetism inerent proceselor respective (care produc zeci de milioane de morti), cat si spectacularitatea lor apocaliptica (strazi si aeroporturi pustii, jafuri si incendieri), sunt speculate cu neobisnuita retinere, filmul focalizandu-se pe insasi procesualitatea, pe "tehnicalitatea“ lor.
Aproape toata partea sa de human interest e pusa in carca unui singur personaj (eroul unuia dintre multele fire narative ale filmului): un barbat (Matt Damon) a carui familie e lovita devastator de virusul necunoscut. In afara de el, efectivul de personaje e compus cu precadere din medici si cerce­tatori stiintifici al caror incontestabil ero­ism tinde (cu unele exceptii si scapari) catre impersonal. In rolul fiecaruia dintre ei a fost distribuita cate o vedeta (Kate Winslet, Marion Cotillard, Laurence Fishburne), strategie ce aminteste de asa-numitele "disaster movies“ din anii ’70, cu diferenta ca, aici, orice vedeta poate fi scoasa din joc oricand – brusc, sec, fara fanfara.
In esenta un elogiu adus tehnocratiei, filmul e tehnocratic in insasi forma sa. Opozitia radicala fata de establish­ment-ul politico-economico-medical e reprezentata (intr-un mod ce poate fi calificat drept tendentios) prin personajul unui blogger paranoic si mai putin independent decat pare (Jude Law), dar inteligentul expozeu al lui Soderbergh nu eludeaza nici hibele sau strambatatile statu-quo-ului (in primul rand inechitatea dintre lumea occidentala si "lumea a treia“).