De Citit : Editoriale

Un talent de mana intai

| 06 octombrie

Filmul de debut al lui Marian Crisan, Morgen, are un spirit neorealist destul de clasic, dar se distinge prin umorul si finetea ideilor vizuale ale regizorului.

Nelu (András Hatházi), care lucreaza ca paznic intr-un supermarket din Salonta (langa frontiera cu Ungaria), culege de pe drumuri un emigrant ilegal kurd (Yilmaz Yalçin), care vrea sa ajunga in Germania. In timp ce cauta cai de a-l ajuta sa treaca granita, Nelu intra in banii refugiatului ca sa-si ia undita si tigla pentru acoperis. Zilele trec si familia romanului se obisnu­ieste cu prezenta kurdului, urmata si de restul comunitatii. La randul ei, politia e dispusa sa-l tolereze, dar nu pentru mult timp. Filmul se cheama Morgen si e debu­tul in lungmetraj al talentatului regizor-scenarist Marian Crisan. Acesta adopta stilul aflat acum la putere in cinema-ul romanesc ambitios – cadre lungi, timpi morti etc. –, dar il adopta ca pe un stil usor comic, adecvat la „spiritul locului” in care se desfasoara actiunea: lentorile sau lungimile lui devin aici lentori sau lungimi ardelenesti.

Dar comedia nu vine numai din aceasta adecvare, ci adesea si din constructia cadrelor (mai exact, a relatiilor spatiale dintre personaje repartizate in diferite zone ale marelui ecran), precum si din ideile dramaturgice ale lui Crisan; unele dintre acestea (stratagemele scornite de Nelu pentru a-l ajuta pe kurd sa treaca granita) sunt chiar idei spectaculoase, de farsa populara, pe cand umorul lui vizual se caracterizeaza prin eleganta formala. Mesajul filmului (despre lipsa de insemnatate a frontierelor – geografice sau de limba – in fata fraternitatii umane) e de un umanism caldut, confortabil pentru public, mult mai putin provocator decat umanismul „cu dinti” al lui Cristi Puiu sau al lui Razvan Radulescu. Dar ideile vizuale ale lui Crisan il recomanda ca pe un talent cinematografic de mana intai.