ArtReview
[email protected]
Deja ne-am obisnuit ca, la sfarsitul fiecarui an, sa fim bombardati cu topuri ale succesului, fie el pur artistic, de imagine ori financiar. Simpatica publicatie electronica ArtReview, pe care va sugerez sa o consultati caci procedura de a te inscrie pentru a primi numarul in curs pe e-mail este una foarte simpla, ne ofera pentru luna noiembrie un TOP 100 al lumii artei, presarat ici-colo cu sfaturi despre cum sa supravietuiesti recesiunii, cum sa devii un art brand, cum sa evaluezi arta ori sa gestionezi o galerie.
Lista primelor zece pozitii ii include pe urmatorii: artistul britanic Damien Hirst, galeristul american Larry Gagosian, curatorul Kathy Halbreich, Sir Nicholas Serota – director al Imperiului TATE, elvetianul Iwan Wirth – proprietar al unei galerii din Zurich, plus al altor 2 in Londra si al un partnership cu David Zwirner din New York; britanicul Jay Jopling, galerist si el, al carui prestigiu international s-a cladit odata cu fenomenul Young British Artists; David Zwirner, mogulul Francois Pinault – colectionar, proprietar printre altele al Christie’s si Haunch of Venison; iar in inchidere – Jasper Johns si Eli Broad.
Aflat pe locul 79 al topului celor mai influente personalitati din lumea artei, Jerry Saltz, Senior Art Critic New York Magazine se declara desigur magulit. Cu toate acestea, el precizeaza intr-un scurt text ca Power 100 ar trebui de fapt sa se cheme Popular and Publicity 100 si recunoaste deschis ca "topul" include nume care-i sunt pana si lui total straine: lista in cauza, dar nu numai ea, n-are aproape nimic de-a face cu viziunea, arta, ideile ori originalitatea. "Poate ca fac si eu parte din structura puterii, dar nu scriu pentru putere", marturiseste Jerry Saltz, pentru ca una dintre concluziile lui sa cada greu celor inca fascinati de roirea numelor mari pe piata de arta: cei ce cred ca arta buna este cea scumpa doar pentru ca market-ul e destept se inseala: "the market is so dumb that it believes anything you put in front of it… it isn’t about quality; it’s a self-replicating organism that assigns values, fetishises desire, charts hits, lauds junkie-like behaviour, and creates ambience".