De Citit : Editoriale

Strategi si soldati

| 27 ianuarie

Body of Lies se vrea un thriller serios despre razboiul impotriva terorismului, dar pana la urma o da in baliverne si nu e nici destul de spectaculos ca sa compenseze pentru asta.

Noul film al lui Ridley Scott, Un ghem de minciuni, e un thriller care isi doreste sa fie si o critica a felului in care e purtat razboiul impotriva terorismului. Strategul CIA-ist Russell Crowe il poarta de la distanta, prin intermediul telefonului si al camerelor montate pe avioane-robot. Agentul Leonardo DiCaprio il poarta din linia intai – din Orientul Mijlociu -, prin informatori si prin tranzactii delicate cu serviciile secrete locale. Tinta lor e un terorist de tip Bin Laden, dar adevaratul conflict e intre ei: personajul lui DiCaprio, care cunoaste si respecta lumea araba, se bazeaza pe intuitiile lui despre oamenii cu care vine in contact, pe cand persona­jul lui Crowe gandeste doar in combinatii sahistice, ignorand elementul uman. Cei doi pastreaza o legatura telefonica aproape neintrerupta si Scott tot trece de la unul la altul – de la ce face DiCaprio sub focul inamicului la ce vede Crowe pe monitoarele lui.
Regia lui Scott e o mostra de inalta inginerie, cum era si regia lui Paul Greengrass la filmele cu Bourne; ingineria e mai putin complexa si spectaculoasa ca acolo, dar filmul lui Scott se vrea mai serios – se vrea complex nu doar in forma, ci si in continut – si, initial, chiar arata ca un thriller de tip nou, care ar putea sa aiba ceva de spus despre complexitatile noului tip de razboi purtat de serviciile secrete. Din pacate, partea a doua o da in facaturi de tip vechi: DiCaprio se indragosteste de o infirmiera araba, aceasta e rapita, DiCaprio li se preda teroristilor in schimbul vietii ei etc. Crowe (ingrasat cu 30 de kile) si DiCaprio (ascunzandu-si fata de copil sub barba si vanatai) sunt moderat-amuzanti, dar asta din cauza ca se straduiesc atata sa intre in niste roluri care altora le-ar fi venit mai natural.