De Citit : Editoriale

Stim cine esti

| 13 aprilie

Big Brother in marketing
Am vazut intr-un laborator european cum va arata magazinul viitorului. Sa presupunem ca vrei sa iti cumperi niste incaltari de sport. In loc sa rascolesti prin rafturi, te opresti in fata unui panou tactil si selectezi modelul, culoarea, scopul (alergare, fotbal, baschet, plimbari etc). Dupa ce ti-ai configurat pantofii asa cum ii doresti, apesi un buton, obtii un bon cu un cod pe care i-l dai vanzatorului si acesta merge in depozit sa iti aduca marfa sau, daca nu este in stoc, o comanda la producator. Nu este ceva SF, astfel de magazine vor incepe sa apara in Europa de luna viitoare. Mai mult: o camera video te inregistreaza de cum te apropii, transmite imaginile unui soft de recunoastere care stabileste daca esti barbat sau femeie si iti citeste varsta.
Astfel, meniul ecranului poate fi adaptat in functie de cumparator; e de presupus ca o femeie de 50 de ani nu va cauta pantofi pentru fotbal, ci unii pentru plimbare. Lasand magazinul de-o parte, am citit si despre un soft creat cu ajutorul psihologilor care functioneaza deja in multe call centers din Statele Unite. In functie de sintagmele pe care le folosesti si de tonul vocii – sa luam ca exemplu reclamatiile pe care le faci la un operator telefonic – ti se stabileste profilul psihologic iar aplicatia informatica te dirijeaza la cel mai potrivit operator care stie cum sa te calmeze si cum sa iti vorbeasca. Rezultatul: oameni mai multumiti, mai putin ner­vosi, timp de rezolvare mai scurt. Astfel de aplicatii sunt testate frenetic. De exemplu, in supermarketuri: daca o femeie tanara trece pe langa un raft cu produse pentru copii, softul recunoaste carui tip social ii corespunde si declanseaza un gangurit de sugar pentru a-i atrage atentia asupra unor produse specifice. Fie ca ne place, fie ca nu, in viitorul apropiat, computerele din spatele rafturilor ne vor citi imediat cine suntem si cam ce vrem.
***
Click pentru toate editorialele.