De Citit : Editoriale

Roman Tolici

| 25 ianuarie

CEL MAI PROBABIL MAINE
[email protected]

"In ce ma priveste, fotografia e o experienta anterioara, una inregistrata si depozitata. Devine un document precis, a carui incarcatura contine "unghiul" meu exclusiv de vedere… bagajul meu de ganduri. E adevarat ca port mai mereu camera foto cu mine, considerand-o un carnet de schite, un sevalet pentru plein-air, si asta pentru ca traiesc cu convingerea ca totul – subiect, continut, forma – se afla in imediata apropiere.
E adevarat si ca, de multe ori, apas pe declansator fara a ma gandi ca respectiva fotografie s-ar transforma intr-o zi in pictura, iar, de cele mai multe ori, nici nu se intampla asta. Atunci cand parcurg zeci de clisee pentru ca unul dintre ele sa-mi releveze potentialitatea unei picturi, convingerea de mai sus capata forta.
Subiectul vanat intamplator, capata o valoare aproape mistica, destainuindu-mi un intreg univers, o intreaga filosofie, ambele intr-atat de stabile, incat pare ca nu-mi mai ramane decat sa cizelez, sa sintetizez totul in procesul transpunerii pe panza. Nu-i asa ca ar fi absurd ca, avandu-le pe ambele sub ochi, sa incerci sa contesti castigul de cauza al fotografiei fata de pictura, cel putin in privinta fidelitatii? Pentru mine, efortul se justifica nu prin rezultatul "copierii" in pictura a imaginii fotografiate, ci pentru ca incerc astfel sa inteleg imaginea in sine, eu "refac" imaginea doar prin contact vizual. Iar procedeul acesta implica o constructie "de la zero" a fiecarui obiect, procedeu ce ma conduce la o intelegere si constientizare a formei, la o meditatie asupra continutului.
Traduc astfel in propriul meu limbaj, ceea ce mi-a livrat lumea prin fotografie, transformand-o in mesaj iconic". Expozitia lui Roman Tolici se inaugureaza joi, 18 septembrie, la MNAC!