De Citit : Editoriale

Pavilionul Fantoma

| 07 iulie

Moldova la Bienala de la Venetia

Nu am reusit inca sa ajung la Venetia pentru a vizita actuala editie a Bienalei de Arta Contemporana. Imi sunt insa cunoscute acele dezbateri publice care roiesc in jurul unora dintre Pavilioanele nationale: in Germania, anumite pozitii teoretice au contestat (pana in preajma deschiderii Bienalei) decizia de a incredinta curatorului intreaga realizare a proiectului unui artist (oricum controversat) care nu si-a mai vazut cu ochii intam­plarea (decedat fiind); in Romania s-au starnit discutii pe marginea relatiei (contractuale; etice; profesionale) dintre curator si artisti; in ceea ce priveste Armenia, antrepriza participarii la Bienala s-a soldat cu retragerea curatorului Vardan Azatyan din echipa responsabila pentru realizarea proiectului desemnat castiga­tor, argumentele vizand imposibilitatea dialogului cu Statul in privinta bugetului promis / alocat. Cat despre Moldova… ei bine trebuie sa recunosc ca am apreciat demersul (strategic-politic?) care a inlesnit Republicii Moldova in 2007 participarea la Bienala prin alocarea spatiului galeriei Institutului Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia, teama mi-e ca nu-mi mai scot pururi din minte jalnica pictura a Svetlanei Ostapovici. Dar despre edi­tia actuala vorbim: contrarianta fiind modalitatea de desemnare a participantilor din acest an, o serie de insti­tutii independente din Moldova, minunat strunite de Stefan Rusu (artist, curator, director al KSAK _ Centru pentru Ara Contemporana din Chisinau), au pus la cale o companie de promovare internationala a Pavilionului Fantoma. Campania nu este doar una discursiva. Este si intruziva. Aici www.atlantisprojects.eu aflati mai multe despre reteaua Atlantis, prin care sunt derulate actiunile in spatiul public, iar interviul www.europalibera.org/content/article/24234196.html cu Stefan Rusu nu face decat sa clarifice situatia.