De Citit : Editoriale

My Name Is Charles Saatchi and I Am an Artoholic

| 09 septembrie

Phaidon Press.

Mai multi colegi mi-au indicat interviul recent acordat de Charles Saatchi jurnalului The Guardian. Colectionarul, de regula zgarcit cu declaratiile pentru presa, face de aceasta data o concesie caci pe data de 8 septembrie, Phaidon Press lanseaza un volum de peste 150 de pagini cuprinzand marturisiri ale faimosului personaj.

In cartea cu pricina, Charles Saatchi – fondator in 1970 al agentiei de publicitate ce-i si poarta numele, influent galerist si versatil colectionar de arta –, raspunde cu o franchete dezarmanta unor sute de intrebari privitoare la lumea artistica, advertising, bani si viata privata. Prea putin impresionat de etichetele care i s-au lipit in cei peste 20 de ani de acros artistic, mai degraba convins ca in schema lucrurilor rolul colectio­narului este unul putin semnificativ, importanta ramanand doar arta, Charles Saatchi povesteste cu multa modestie despre flerul de a fi achizitionat primele lucrari ale lui Cindy Sherman ori Jeff Koons, imediat cum le-a intalnit in expozitiile unor minuscule si acum defuncte galerii. Aflam ca in o suta de ani de acum inainte, orice tratat despre arta secolului 20 inca ii va discuta pe Jackson Pollock, Andy Warhol, Donald Judd ori Damien Hirst, pentru ca toti ceilalti sa cada drept simple note de subsol si ca Prado Madrid ii este cel mai drag muzeu, slabiciunea pentru Goya fiind una nedisimulata.

Interviul cuprinde caracterizari insolite ale dealer-ului, criticilor, curatorilor, artistilor si colectionarilor. Pasajele ating chestiunea infatuarii si a vizionarismului, raportul dintre genialitate si motivatie.