De Citit : Editoriale

Monumente de for public

| 15 septembrie

Bucuresti

Mi-am luat de mult gandul de la Teapa lui Ghildus si la fel ca multi altii am ajuns sa-i ignor definitiv prezenta in oras, de vreme ce, in ciuda dezaprobarilor publice si a propunerilor privind reinstalarea ei, Primaria Capitalei nu vrea sa-si asume un astfel de proiect. In schimb, in ultimele luni, o serie de solutii ce privesc sistematizarea urbanistica, organizarea spatiului public, salubrizarea unor scuaruri, pura infrumusetare in cheie nationalist-identitara ori bunul plac al puterii provoaca unde de soc in peisajul vizual al Bucurestiului. Si pentru ca de cele mai multe ori demersul e lipsit de transpa­renta, legea 52/2003 cu privire la obligatia organizarii unei dezbateri publice e constant ignorata, avizele se iau din mers si doar sub presiunea unor specialisti, institutii ori ONG-uri, deasupra tuturor acestor gesturi pluteste o nefericita suspiciune. Lista lucrarilor neavizate de Comisia Monumentelor de For Public este, la randul ei, una halucinant de grea, multe dintre piese strecurandu-se in oras prin usa din spate ori sub argumentul unei instalari temporare, un exemplu central fiind dat de grosolanul instrument muzical parcat in imediata vecinatate a Universitatii.

De altfel intreg centrul Bucurestiului constituie in aceste zile obiectul unor discutii ce pun la indoiala prioritati in cheltuirea banului public: Teatrul National este bantuit de fantoma unui santier menit nu doar sa-l consolideze, ci si sa-i modifice major fizionomia, in timp ce esplanada lui este deja confiscata de viitoarea „Caruta cu paiate“ a sculptorului Bolborea; iar statuile sunt rand pe rand stramutate pentru a face posibila realizarea unui parcaj subteran de mari dimensiuni in zona Universitatii, actiune fragmentat comunicata de Primaria Generala si, implicit, contes­tata, initial de Uniunea Arhitectilor din Romania, ulterior de Asociatia Umanista din Romania si alte organizatii nonguvernamentale. Reactionati.