De Citit : Editoriale

Max Dean

| 10 august

Album: A Public Project

Parte a festivalului international de fotografie Scotiabank Contact ce se desfasoara anual in Toronto (eveniment deja marcat in paginile publicatiei noastre), proiectul artistului canadian Max Dean, Album, este gazduit de Art Gallery of Ontario pana la debutul lunii septembrie.
Declansat in urma cu douazeci de ani, demersul lui Dean presupune acumularea si inventarierea a peste sase sute de albume de fotografii de familie, abandonate, puse in circulatie, iar apoi mai apoi colectionate din targurile de vechituri ori ‘garage sales’ de prin Canada, Statele Unite ori Europa. Ma opresc asupra acestui proiect cel putin din doua motive: pe de o parte pentru ca tentatia de a scoate la lumina fotografia vernaculara a fost, in cateva randuri, imbratisata si de artisti romani (fie ca e vorba de formule expozitionale ori editoriale); pe de alta parte pentru ca Album-ul lui Max Dean beneficiaza de o extensie interesanta, in spatiul virtual, odata cu deschiderea unui ‘album’ similar ‘on facebook’.
Daca de-a lungul lunii mai artistul a interactionat cu orasul si oamenii lui, stationand in variate colturi ale Toronto-ului si invitand curiosii sa adopte un album, responsabilizand astfel noii proprietari, deveniti custozi ai unor ‘memorii orfane’, acum pagina de facebook devine spatiu public ori, mai bine zis, public trust. Ceea ce vizitatorul AGO poate vedea este doar o frantura din intreaga colectie, tratata cumva liber, datarea ori provenienta devenind prea putin relevante in interiorul proiectului. Fotografii alb/negru de la inceputul secolului XX, alaturi de cele color ale anilor ’70-’80, nu doar scriu istorii personale, nu doar marturisesc naratiuni private, ci si incurajeaza reflectia asupra naturii vulnerabile a ‘obiectului’ fotografiat ori a naturii noastre vizuale.