De Citit : Editoriale

Inedit bucurestean: Slayer si Phronesis

| 08 iunie

Featuring Catalin Chereches* as Angel of Death in Baia Mare

Faptul ca 24FUN apare saptamanal nu e vina mea. Se intampla multe intr-o sapta­mana. Festivalul international de jazz la GreenHours s-a suprapus cu eruptia Slayer de la Arenele Romane. Pardon? A, stiu de ce v-ati incruntat: ca n-ar fi nici un pericol de coliziune intre bucurestenii de jazz si cei de trash metal. Daca aveti dreptate, e pacat. Am renuntat la ultima seara de jazz pentru metal dupa ce ascultasem un trio senzational: Phronesis (paganul Aristotel folosea cuvantul ca sa defineasca o virtute a inteligentei). Danezul Jasper Høiby (double bass), britanicul Ivo Neame (piano) si suedezul Anton Eger (tobe) au rupt publicul de jazz din Marea Britanie si au inceput sa secere pretuire prin Europa si Statele Unite.
Dar dincolo de acest confortabil criteriu al succesului in hot-spot-urile jazz-ului mondial am auzit ca n-au nimic sfant. Rup conventii in structura pieselor si in lim­bajul fiecarui instrument in parte. Eger loveste acolo unde altii respira, de exemplu. Dar ca sa raman in planul mesajului – au o vlaga in a contesta abandonul in conventii incat pleci mai inteligent si mai pe picioarele tale din concert. Practic, ei sunt definitia artistica a Phronesis-ului. De ce ar trebui, atunci, sa trec in alta pagina ca sa scriu cuvantul Slayer? Darzenia metalistilor in razboiul cu dogma nu vine din aceeasi paradigma? Muzical, da, uneltele sunt foarte diferite – desi sunt convins ca un adevarat gramatician al muzicii ar gasi amprente comune. De ce ar fi deosebite publicurile lor, atunci? Va indoiti ca pentru amandoua familiile muzicale primarul baimarean Catalin Chereches straluceste ca simbol al rusinii? Avantajul Slayer e ca are si cuvintele: Angel of death.
*in acest weekend, primarul a mutat cu forta familii de romi intr-o uzina chimica dezafectata; 13 persoane (intre care copii intre 3 luni si 15 ani) s-au intoxicat.