De Citit : Editoriale

Garage Center for Contemporary Culture

| 02 februarie

Moscow on the Move
[email protected]
Istoria este una complicata: se pare ca in 2001, primaria ar fi donat Federatiei Comunitatilor Evreiesti o hala industriala uriasa, conceputa in jurul anului 1926 de arhitectul constructivist Konstantin Melnikov, ce ar fi urmat sa gazduiasca, in urma unui proces de reconversie, un muzeu al tolerantei. Intamplarea face ca, sub o forma "cel putin temporara", Bakhmetevsky Bus Garage sa fie deja locuit de centrul initiat de Daria Zhukova si dedicat culturii contemporane, intamplare curioasa de vreme ce Zhukova este nu doar fiica unui mogul rus al petrolului ci si prietena milionarului Roman Abramovich, presedinte printre altele al board-ului numitei federatii.
De altfel, Abramovich a si sponsorizat primul eveniment al GCCC: prima retrospectiva in Rusia a artistilor Emilia si Ilya Kabakov (ce au parasit tara inca din 1988) a fost inaugurata cu un fast naucitor in septembrie. Pentru ca lucrarile de amenajare a spatiului, planificate a se incheia in februarie 2009 – astfel incat odata cu redeschiderea centrului sa fie vernisata si una dintre formulele expozitionale operate in interiorul colectiei lui Francois Pinault – fac inutilizabil centrul, o selectie de 12 piese video sunt proiectate pe o serie de ecrane gigantice montate pe fatada constructiei. Video-instalatia Moscow on the Move – proiect initiat in colaborare cu galeria londoneza Serpentine si al carui curator este nimeni altul decat Hans Ulrich Obrist – include lucrari recente semnate de AES+F, Artavazd Peleshan, Doug Aitken, Fischli & Weiss, Douglas Gordon, Chris Marker, Alexander Kluge, Sarah Morris, Pipilotti Rist, Cao Fei, Yang FuDong, Philippe Parreno si Agnes Varda.