De Citit : Editoriale

Flecustetul lui Almodóvar

| 19 iunie

Amantii pasageri e un Almodóvar jovial si sexual-atotpermisiv, dar lucrat de mantuiala.

Plasat aproape in intregime la bordul unui avion care s-a defectat in zbor, noul film al lui Pedro Almodóvar e un vodevil erotic fatis-bulevardier. Desi privelistea oferita de un business class care bea si se veseleste impreuna cu (o parte din) membrii echipajului, dupa ce acestia le-au dat somnifere pasagerilor de rand, se cere “citita“ ca o alegorie a actualei situatii din Spania, Amantii pasageri e cel mai bagatelic film facut de Almodóvar in ultimii multi ani; nu straluceste nici prin suspans, nici prin narare, nici prin design tematic. Continua in schimb, cu celebrarea identitatilor sexuale fluide sau, din contra, foarte apasat-masculine ori apasat-feminine: printre personajele sale se numara doi piloti bisexuali, trei stewarzi gay, un ginerica taurin la infatisare si o dominatrix profesionista, pe care stewarzii (ei insisi fataiti ca niste glamazoane) o trateaza ca pe-o diva.
Fiesta in care se antreneaza toti acestia (plus o virgina si un asasin) e moderat-rabelaisiana: drogurile sunt proaspat scoase din anusul lui ginerica, la un moment dat isi fac aparitia si niste picaturi de sperma etc. Stewarzii (un barbos, un mustacios si un rubicond) ofera un moment de playback si dans (pe cantecul “I’m so Excited” – by The Pointer Sisters –, care da titlul englezesc al filmului). Nu e nici pe departe o mare fiesta a comediei cinematografice (si cu atat mai putin a artei cinematografice in general), insa revolutionarismul sexual al lui Almodóvar e la cote maxime de jovialitate si de inclusivism – toata lumea are parte.