De Citit : Editoriale

Divide, impera si castiga!

| 11 noiembrie

Crizele identitare ale romanilor in toolbar-ul publicitarilor
Exista reclame la bere care, daca se adreseaza barbatilor, tin neaparat sa le reaminteasca acestora ca sunt barbati; ca, in aceasta calitate, au anumite caracteristici de care trebuie sa fie mandri; si ca (poate nu stiau, dar) sunt diferiti, foarte diferiti fata de femei. Au oare barbatii romani nevoie de a li se confirma sau de a li se flata masculinitatea? Rezoneaza oare ei cu fartatul din reclama care le striga intruna „Sunt barbat!“, de parca i-ar fi pus cineva la indoiala apartenenta de gen? Vor favoriza ei anume acel brand de bere? Iar femeile – vor tabuiza ele oare berile exclusiv masculine, pentru a alege in schimb acea marca de bere aromata definita, polemic si oarecum revansard, „too tasty for men“?
Exista acea serie de reclame cu tonomatul de masini, in care, daca bagi un ban, iese un Logan, precedat de o caricaturizare polemica a natiilor mari constructoare de automobile. Modul in care aduce ea cu bancurile „cu un american, un rus si un roman“ – ne poate duce cu gandul la stravechiul nostru complex de inferioritate.
In Romania se face publicitate, la fel ca si propaganda politica, cu impotriviri manifeste fata de „cine nu e cu noi“. Atacata este nu atat concurenta (publicitatea comparativa e interzisa prin lege), cat categoria „tertului“ exclus, a publicului presupus refractar la propunerea de consum, ergo nevizat de comunicare. Atacuri se intreprind la adresa manelistilor, a asa-zisei „mitocanimi urbane“ si mai cu seama la adresa pensionarilor: caraghiosi, reactionari, uncool (a se citi saraci, conservatori, neinteresanti pentru marele flux de consum) – varstnicii s-au dovedit in timp ciuca predilecta a batailor de joc din reclamele cu umor crud si (pretins) dezinhibat.