De Citit : Editoriale

Dinspre periferie spre centru

| 05 martie

Iasi si Stockholm, Cluj si Berlin
Doar ce s-a inaugurat expozitia „Arta ca dar“ la Institutul Cultural Roman din Stockholm! Urmand a fi dechisa publicului pana la jumatatea lunii aprilie, aceasta selecteaza o serie de lucrari si interventii invitate la ultima editie a Bienalei de arta contemporana Periferic din Iasi (3 – 18 octombrie 2008), a carei tema propusa de curatorul Dora Hegyi (coordonator al centrului tranzit.hu, Budapesta) a vizat elasticitatea conceptului de „dar“ in lumea artei contemporane. Intr-o versiune de aceasta data usor restransa, adaptata spatiului disponibil, expozitia de la Stockholm include piese semnate de Johanna Billing (un work-in-progress declansat in timpul scurtei rezidente a artistei la Iasi), Guillaume Désanges (re-enactment-uri – cu ajutorul copiilor – ale unor puternice si faimoase performance-uri artistice), filmul documentar al lui Veaceslav Druta si cel al Aureliei Mihai, documentatia actiunii din 1956 intitulata „Unguarded Money“ a lui Miklos Erdely, precum si proiectele de cercetare / productie artistica participante la bienala Periferic: „RO-MD (Moldova in 2 scenarii)“ – un joint venture semnat Vector Iasi si KSA:K Chisinau -, si „Romanian Performance History (Subjective)“. Dezbaterea prilejuita de vernisajul expozitiei „Arta ca dar“ le-a avut ca invitate, alaturi de curatorul Dora Hegyi, pe teoreticienii Maria Lind si Cecilia Widenheim.
Cumva parte din acelasi film al efortului (de cele mai multe ori individual) de a promova arta romaneasca in exterior, aflam si ca la Berlin, Galeria Plan B organizeaza o expozitie personala a artistului oradean Miklos Onucsan. Retrospectiva „What I have to do tomorrow I should have done yesterday“ (curator Mircea Cantor) prezinta lucrari realizate in perioada 1980 – 2009, parte dintre ele expuse si la Cluj in 2006.
[email protected]