De Citit : Editoriale

Conventia de la Bologna si doctoratul in arta

| 19 martie

opinii ale lui Dieter Lesage

Dieter Lesage se recomanda drept filosof, scriitor si critic, in prezent lector si cercetator la Erasmushogeschool Bruxelles, co-editor – printre altele – al volumului „A Portrait of the Artist as a Researcher: The Academy and the Bologna Process“ (Antwerp: MuHKA, 2007). Nu intamplator eseul lui publicat in cel de-al patrulea numar al jurnalului e-flux (martie 2009), practic o versiune a unei conferinte ce urmeaza a fi sustinuta zilele acestea in Amsterdam, in cadrul programului dedicat academiei ca model de „a fi in lume“, contine o serie de concluzii referitoare la consecintele Procesului de la Bologna in sistemul educatiei artistice superioare. Punctul nevralgic al dezbaterilor pe acest subiect bineinteles ca il constituie doctoratul in arta, caci, departe de a fi un secret, se pare ca in multe dintre cele 46 de tari europene semnatare ale Procesului de la Bologna, necesitatea socio-economica ori relevanta artistica a unui astfel de grad / titlu nu sunt decat puse la indoiala. Despartind apele in ceea ce priveste dorinta si obligativitatea respectarii capitolelor Declaratiei de la Bologna (19 iunie 1999), Dieter Lesage admite ca documentul in cauza mai degraba a reusit sa puna in evidenta diferentele dintre sistemele educationale ale Europei, in loc sa conduca la o omogenizare. Faptul ca pentru multe institutii un doctorat fie el si artistic este de neconceput in absenta unui argument „scris“, demonstreaza lipsa de incredere in posibilitatea artei de a formula un continut critic, complex, productiv, de sine statator, evaluarea finala urmand a trata expresia vizuala mai degraba drept ilustratie adiacenta. „Declaratia de la Bologna nu constituie in sine raul absolut, in­sa conflictele institutionale si politice ce impun anumite interpretari ale sale ascund cele mai mari pericole“, incheie Lesage, paradoxul fiind acela ca, in timp ce actul faciliteaza recunoas­terea „cercetarii artistice“ ca sarcina fundamentala a academiilor de arta, acum universitatile si academiile se straduiesc sa-si autodefineasca conceptul de „cercetare artistica“ si tipul ei de evaluare.
[email protected]