De Citit : Editoriale

Controverse

| 29 iulie

fotografia

Mi se intampla uneori sa calatoresc imaginar prin expozitiile recenzate de Michael Kimmelman, editor al New York Times. Intr-unul din ultimele lui texte de critica de arta din seria Abroad, Kimmelman se opreste la Paris, pentru a inspecta expozitia produsa de Muzeul de Fotografie din Lausanne si instalata, la inceputul verii in Biblioteca Nationala din Paris. Show-ul conceput de Christian Pirker si Daniel Girardin, un avocat si un curator (ambii elvetieni) este etichetat drept o bine cunoscuta dezordine, cu toate ca anumite chestiuni starnesc si astazi dezbateri neinchipuit de intense.
Pentru ca multe dintre listele de discutii ale fotografilor tineri ataca astfel de probleme, va dirijez catre amplul comunicat de presa al expozitiei „Controversies: A Legal and Ethical History of Photography“. In introducere sunt sesizate aspecte etice si juridice ce stau la baza numeroaselor procese hranite de imagi­nea fotografica, inca de la inventarea ei. Sunt, de asemenea, indicate fotografii brusc interzise din circulatie, la buna distanta de timp dupa ce au fost deja publicate, ori, dimpotriva, eliberate dupa decenii de existenta underground. Istoria e presarata, ca de fiecare data, de interese financiare, judecati morale, convingeri sexuale, politica.
Trei sunt cazurile considerate majore (atat in expozitie, cat si in catalogul ce o insoteste): procesul dintre Brooke Shields si fotograful Garry Gross (pentru dreptul asupra negativelor realizate in 1975); documentarul lui Frank Fournier executat in Columbia anului 1985, dupa eruptia vulcanului Nevado Del Ruiz; si seriile de fotografii ale lui Oliviero Toscani pentru campania Benetton. Expozitia include peste 80 de fotografii, parte dintre ele celebre, parte aproape necunoscute, in incercarea de a face inteles jocul dintre permisivitate si cenzura in societatea contemporana.